شماره ۱۶۱۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
چگونه یک انسان خلاق شویم

زینب شرع اسلام- روانشناس| همه انسان‌ها داراي ويژگي‌هاي ذهني منحصربه‌فردي هستند و اين از حكمت خداوند است تا همه افراد بتوانند داراي تفكر خلاقانه باشند و به طريقي به جامعه بشري خدمت كنند. داشتن يك ذهن خلاق به ما كمك مي‌كند تا راه‌هاي  متفاوتي براي حل مسائل زندگي پيدا كنيم؛ زندگي شاد، پرهيجان و به دور از روزمرگي داشته باشيم. همچنين خلاقيت باعث درخشش ما در كسب‌وكار مي‌شود. داشتن يك ذهن خلاق به سن، تحصيلات و هوش ارتباطي ندارد. اما چگونه در زندگی يك ذهن خلاق داشته باشيم، ما امروز 5 راهکار را معرفی می‌کنیم.

انجام متفاوت كارهاي روزمره‌
ما اغلب كارهاي روزمره‌مان را براساس عادت‌هاي مشخصي انجام مي‌دهيم، مثلا هميشه ساعت خود را به دست چپ مي‌بنديم، هميشه از يك مسير ثابت به محل كارمان مي‌رويم و... اما امتحان‌كردن راه‌هاي جديد باعث مي‌شود عصب‌هاي مغز ما مسير‌هاي جديدي بسازند و بين بخش‌هاي مختلف مغز ارتباط بيشتري برقرار شود. مثلا مي‌توانيم ساعت‌مان را به دست راست ببنديم.

فعال‌سازي كودك درون
کودک درون ما منبع روياپردازي و خلاقيت ماست. بالغ درون ما منبع دانش و اطلاعات ماست و والد درون ما منبع قضاوت و سنجش ماست. براي داشتن يك ذهن خلاق بايد به كودك درون‌مان توجه كنيم، بيان‌كردن احساسات، بازي‌كردن با كودكان و هر روز یک کار را برای دل خود انجام‌دادن باعث مي‌شود تا بتوانيم كودك درون‌مان را فعال نگه داريم.

روحيه پرسشگري
افراد خلاق بسیار کنجکاو هستند و ذهن پرسشگر دارند، با دقت به محيط پيرامون خود نگاه كنيد و ببينيد در اطراف‌تان چه مي‌گذرد، از خودتان و ديگران درباره آن‌چه در پيرامون شما رخ مي‌دهد، سوال كنيد چرا و چگونه این‌گونه است و به دنبال پاسخ پرسش‌ها باشيد. از هرچيزي ساده نگذريد، خيلي از ايده‌هاي نو حاصل پاسخ به نياز‌هايي هستند كه هر روز از كنار آنها عبور مي‌كنيم.

معاشرت با افراد خلاق  
به عقيده‌ انيشتين خلاقيت مسري است، وقتي در يك گروه چندنفر از افراد خلاق باشند، احتمال تقويت قدرت خلاقيت در بين ساير اعضاي آن گروه هم زياد است .این موضوع باعث می‌شود در نهايت شما شبیه کسانی شوید که بیشترین رابطه را با آنها داشته‌اید، پس با افراد بیشتری معاشرت کنید که ذهنی خلاق و ثروتمند دارند. پس معاشرت با افراد خلاق را هرگز فراموش نکنید.

آرامش فكري و جسمي
فردي كه بدن و ذهنش مدام مشغول فعاليت است، كم‌كم به سمت كليشه‌هاي روزمره حركت مي‌كند و از راه‌‌حل‌هاي تكراري استفاده مي‌كند. فردي با يك ذهن آرام و بدني كه خستگي در آن جمع نشده، مي‌تواند خلاقانه فكر كنند. براي داشتن يك ذهن خلاق، زمان‌هايي براي ارتباط معنوي رفتن به طبيعت، سكوت و خلوت‌كردن با خود، باعث تجديد قواي ذهن ما مي‌شود.

 


تعداد بازدید :  213