شماره ۱۶۱۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
‌راه‌هایی برای گذران زمستان و سرما
بارش سنگین برف و سرمای سخت می‌تواند فعالیت‌های معمول ‌مردم ‌را کاملا ‌فلج کند‌. گاهی اوقات نواحی دارای آب و هوای معتدل نیز با طوفان زمستانی یا سرمای بسیار سخت روبه‌رو می‌شود. طوفان زمستانی می‌تواند موجب سیل‌، مسدودشدن بزرگراه‌ها و جاده‌ها‌، سقوط تیرک‌های برق و تلفن و هیپوترمی (کاهش شدید دمای بدن) شود.

کارهایی که باید هنگام سرما انجام داد

برای کسب اطلاعات تازه‌، ‌اخبار وضع هوا را از صداوسیما پیگیری کنید.
مصرف مداوم ‌مواد خوراکی و مایعات فراموش نشود، اما از مصرف کافیین خودداری شود.
هنگام برف‌روبی نباید خود را بیش از حد خسته کرد، زیرا موجب فشار به قلب و در نتیجه حمله قلبی می‌شود‌ (یکی از دلایل مرگ در زمستان). قبل از برف‌روبی در خانه ‌قدری نرمش کنید.
باید مواظب بروز علایم یخ‌زدگی در اندام‌ها بود‌. این علایم عبارتند از:   ‌
بی‌حسی و سفیدشدن یا رنگ‌پریدگی اندام‌های انتهایی مثل نوک انگشتان دست و پا‌، لاله گوش و نوک بینی‌. اگر چنین علایمی ظاهر شد، فورا کمک پزشکی درخواست شود.
باید مراقب بروز علایم‌ ‌هایپوترمی بود‌. این علایم عبارتند از‌:  
لرزش غیر قابل کنترل‌، از دست رفتن حافظه‌، اختلال در جهت‌یابی‌، عدم ‌هماهنگی‌، لکنت زبان‌، خواب‌آلودگی و ناتوانی‌. در صورت بروز این علایم ‌باید فورا فرد مصدوم را به نقطه‌ای گرم منتقل کرد‌، لباس‌های مرطوب را از تن او درآورد، بدن او را در وهله اول از داخل گرم کرد و در صورت هوشیاری به او مایعات گرم داد‌ و فورا کمک پزشکی
درخواست کرد.
در صورت لزوم با پایین نگه‌داشتن درجه حرارت محل سکونت یا کار‌ (‌کمتر از حد نرمال) در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. می‌توان موقتا بخاری یا سیستم گرمایی برخی اتاق‌ها را خاموش کرد.
در صورت استفاده از بخاری نفتی‌، برای جلوگیری از مسمومیت ‌باید جریان تهویه اتاق‌ها را برقرار نگه داشت‌. مخزن بخاری‌های نفتی را ‌باید ‌خارج از محدوده سکونت پر از نفت کرد و حداقل آنها را یک متر از اشیای قابل اشتعال دور نگه داشت.

رانندگی در برف و کولاک

در صورت امکان نباید رانندگی کرد‌، اما در صورت ناچاری رعایت موارد زیر ضرورت دارد‌:  
رانندگی در روز، نه در شب
به تنهایی رانندگی نکردن
اطلاع دیگران از ‌برنامه حرکت
رانندگی در جاده‌های اصلی و خودداری از رانندگی در راه‌های میانبر‌
اگر ‌کسی در شرایط کولاک داخل خودرو محبوس شود، رعایت ‌توصیه‌های زیر ضرورت دارد:  
در گوشه‌ای توقف کند.
‌چراغ‌های خطر را روشن کند.
پرچم وضع اضطراری را از طریق آنتن رادیو یا شیشه خودرو آویزان کند.
در جایی توقف کند که ‌احتمال پیداشدن ‌توسط گروه نجات زیاد باشد.
در چنین شرایطی‌، نباید اقدام به پیاده‌روی کند ‌مگر آن‌که در آن حوالی ساختمانی پیدا کند که امکان پناه گرفتن وجود داشته باشد.
بارش برف‌ باعث ایجاد خطا در تشخیص میزان مسافت و فاصله می‌شود. یک ساختمان ممکن است نزدیک به نظر برسد اما در شرایط بارش برف سنگین رسیدن به آن‌جا کار آسانی نیست.
برای گرم نگه داشتن داخل خودرو لازم است در هر ساعت ۱۰ دقیقه موتور و بخاری آن را روشن کرد. وقتی که موتور خودرو روشن است، دریچه‌ای که به سمت بالاست برای تهویه هوا و ورود و خروج باز شود. این کار مانع از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن خواهد شد.
هر چند وقت یک‌بار برف موجود در لوله اگزوز پاک شود.
برای گرم نگه داشتن بدن، فرد نرمش کند‌، اما خود را بیش از حد خسته نکند.
در هوای بسیار سرد برای عایق‌کاری می‌توان از نقشه راه‌ها‌، روپوش صندلی‌ها وکفپوش خودرو استفاده کرد‌.
اگر چند نفر باشند به همدیگر تکیه و از کت ‌و پالتو به‌عنوان روانداز استفاده کنند.
به نوبت بخوابند. همواره باید یک نفر بیدار باشد تا به گروه نجات علامت بدهد.
فرد باید مایعات بنوشد تا دچار کم‌آبی نشود.
مواظب باشد که باتری خودرو از کار نیفتد. میان شارژ و مصرف انرژی الکتریکی تعادل برقرار باشد (استفاده از چراغ‌ها‌، گرمایش و رادیو).
در شب‌، چراغ داخل خودرو را باید روشن کرد ‌تا امدادگران و گروه نجات بتوانند ‌فرد را
ببینند.
اگر کسی در جایی دور گرفتار شده است، می‌تواند با استفاده از سنگ یا شاخه درختان کلماتی نظیر کمک یا SOS را با حروف بزرگ روی برف بنویسد تا توجه امدادگران و گروه نجات را از داخل بالگرد یا هواپیمای جست‌وجو جلب کند.
بعد از خاتمه ‌کولاک‌، می‌توان خودرو را ترک و اقدام به ‌پیاده‌روی کرد.

آمادگی قبل از شروع سرما
از جمله موارد ضروری در این شرایط عبارت است از:  
قدری نمک برای آب‌کردن یخبندان موجود در راه‌ها
قدری ماسه برای تسهیل حرکت
بیلچه مخصوص برف‌روبی یا برف‌روب
از آنجایی‌که احتمال دارد جریان سوخت معمولی قطع شود، بهتر است ‌سوخت کافی برای چنین مواردی در نظر گرفته شود‌ (مثلا می‌توان مقداری چوب خشک یا نفت ذخیره کرد).
بهتر است محل سکونت را با شرایط سخت زمستانی منطبق کرد‌ (‌مثلا با عایق‌کاری دیوارها و سقف‌ها‌، درزگیری درها و پنجره‌ها و نصب پنجره‌های مخصوص طوفان یا پوشاندن پنجره‌ها با پلاستیک).
برای انطباق خودرو شخصی ‌با شرایط زمستانی لازم است به ‌موارد زیر توجه شود:  
باتری و سیستم روشنایی باید در بهترین حالت باشد و ترمینال باتری خودرو باید کاملا تمیز باشد.
حجم ضد یخ به ‌اندازه‌ای باشد که مانع از انجماد شود.
سیستم گرمایش و بخاری خودرو به‌خوبی کار کند.
برف‌پاک‌کن بررسی و تعمیر ‌و از وجود مایع شست‌وشو اطمینان حاصل شود.
ترموستات خودرو به خوبی کار کند.
چراغ‌های روشنایی و هشداردهنده بررسی ‌و از کار آنها اطمینان حاصل شود.
به نشت مایع یا پیچ‌خوردگی لوله‌ها در سیستم اگزوز توجه و در صورت لزوم قطعات را تعویض کنید‌. (مونواکسید کربن گازی است کشنده که معمولا علامت هشداری ندارد.)
ترمزها بررسی شود‌ (‌از نظر وجود ترک‌خوردگی و روغن ترمز).
به حجم و وزن روغن‌های مورد استفاده توجه شود. روغن‌های سنگین در دمای پایین زودتر یخ بسته و خاصیت روان‌سازی کمتری هم دارند.
تهیه تایرهای مخصوص برف یا یخ‌شکن یا زنجیر چرخ مد نظر باشد‌.
فیلتر هوا و سوخت تعویض شود‌. از ضد یخ استفاده شود. همواره باک خودرو پر باشد‌.
باید لباس زمستانی پوشید.
بهتر است به جای پوشیدن یک‌دست لباس ضخیم، از چند دست لباس گرم، سبک و مناسب استفاده شود. لباس‌های رویی باید نسبت به آب نفوذناپذیر باشد.
بهتر است به جای دستکش معمولی از دستکش‌های مخصوص‌ (دارای یک جا برای انگشت شست و یک جا برای چهار انگشت) استفاده شود.
پوشیدن کلاه فراموش نشود.
می‌توان با استفاده از شال گردن‌ برای مراقبت از ریه‌ها، اطراف دهان را پوشاند.


تعداد بازدید :  262