جنگ، کوپن و صف ارزاق؛ اینها نخستین برداشتهای اقتصادی از اوایل دهه 60 است. دفترچه بسیج اقتصادی هم در ایام جنگ در مساجد هر محل توزیع میشد. اهالی محل هم یکسری از اجناس که کوپن به آنها تعلق نمیگرفت ولی تعدادشان هم کم بود را با این دفترچه از تعاونیهای محل خریداری میکردند. گاهی اوقات هم بین دارندگان این دفترچه در محل قرعهکشی انجام میشد که جوایزی مثل دوچرخه، قابلمه و ظروف داشت.
یکی از خاطرهسازترین راهکارهای اقتصادی توزیع کوپن یا همان کالابرگ بود که در اوایل دهه 60 و برای کنترل مشکلات ناشی از جنگ مانند قحطی و گرانی کالا انجام گرفت. آن زمان یکی از گفتوگوهای رایج میان مردم شماره کوپن اعلامشده و زمان باطلشدن آن بود. از اوایل دهه 60 به بعد 13 مرحله کالابرگ منتشر شد که هر دوره آن 28 ماه به طول میانجامید. البته توسعه بازارهای زیرزمینی و مشاغل کاذب ازقبیل فروش ارز و کوپن و احتکار مواد غذایی از دیگر مشکلات اقتصادی آن دوران بود. رشد قیمت کالاها همچنان یکی از مشکلات لاینحل باقی بود. رشد قیمت کالاهای اساسی و میوه بهخصوص در ایام پایانی سال اعتراضات زیادی در متن جامعه به دنبال داشت. افزایش قیمت کالاهای اساسی از یکسو و اختصاص تسهیلات بانکی به بخش خدمات و بازرگانی از سوی دیگر طی این سالها عرصه را بر مردم بسیار سخت کرد و این مسأله در گزارشهای روز روزنامههای وقت به خوبی نمایان بود.