شماره ۱۶۱۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
کوران قطبی، زندگی ۲۵۰‌میلیون نفر را مختل کرده
جهنمی از برف و سرما در آمریکا

کاهش بی‌سابقه دمای هوا در مناطق گسترده‌ای از شمال و شرق آمریکا، خصوصا در شیکاگو، بیمارستان‌ها را بسیار شلوغ کرده است و پزشکان زیادی در حال مداوای بیماران و سرما‌زدگان هستند. تعداد افرادی که به دلیل سرما جان خود را از دست داده‌اند به 20 نفر رسیده و 50 نفر نیز وضع وخیمی دارند که برخی از آنها احتمالا دست یا پایشان قطع خواهد شد.
به گفته دکتر استاتیس پولاکیداس، رئیس مرکز درمانی «کوک کانتی» بسیاری از این افراد که به بیمارستان فرستاده شده‌اند، افراد بی‌خانمان هستند؛ گر چه برخی هم افرادی هستند که به خاطر شغلشان مجبورند در سرما بمانند. دکتر استاتیس می‌گوید:   «شرایط بسیار وحشتناکی است».
نیویورک، پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا چهره یخ‌زده به خود گرفته و ماموران در شیکاگو برای به راه انداختن قطارها بر روی ریل‌ آهن آتش روشن کرده‌اند. در آیوا جسد یک دانشجو در خارج از ساختمان دانشکده پیدا شده و بیمارستان‌ها ده‌ها نفر را که به علت یخ‌زدگی مراجعه کرده بودند، پذیرش کرده‌اند.
مدارس برای سومین روز متوالی در بسیاری از ایالت‌های آسیب‌دیده چون میشیگان، ایلینوی و مینه‌سوتا تعطیل شد؛ هر چند ساختمان مدارس هم چون ایستگاه‌های پلیس درهای خود را به سوی کسانی که ممکن است بر اثر سرما به سرپناه نیاز داشته باشند، باز نگه داشتند. بیش از ۹۰‌میلیون آمریکایی، حدود یک‌سوم جمعیت آمریکا، روز پنجشنبه را با دمای هوای ۱۷ درجه زیر صفر گذراندند. این کوران قطبی زندگی حدود ۲۵۰‌میلیون آمریکایی را طی دو روز گذشته مختل کرده است؛ هر چند ایالت‌هایی چون فلوریدا در جنوب شرق این کشور از سرمای کشنده این پدیده در امان مانده است. در شیکاگو که سومین شهر بزرگ آمریکاست، دماسنج‌ها ۳۲ درجه زیر صفر را به ثبت رساندند و انتظار می‌رود با ادامه این وضعیت، رکورد جدیدی در تاریخ هواشناسی این شهر ثبت شود. اداره هواشناسی آمریکا اعلام کرده که منطقه راک‌فورد در غرب شیکاگو در ایالت ایلینوی، با ثبت سرمای منفی ۳۴ درجه سلسیوس رکورد جدیدی در تاریخ هواشناسی خود ثبت کرده است.
گرچه مردم شیکاگو به باد سرد و سرما عادت دارند اما سرمای چند روز اخیر حتی برای قدیمی‌های شیکاگو هم استخوان‌سوز بوده است. آنها که باید سر کار می‌رفتند، حسابی خود را پوشانده بودند و قسمت‌هایی از صورت‌شان که بیرون مانده بود، مانند ابروها و مژه‌ها یخ بسته بود.
در ایالت آیوا هم رکورد سرما در چندین شهر شکسته شده است. جسد یک دانشجو در همین ایالت پشت ساختمان دانشکده پیدا شد. روز پنجشنبه ناحیه کاتن در ایالت مینه‌سوتا سردترین نقطه آمریکا اعلام شد که شاهد برودت بیش از ۴۳ درجه زیرصفر بود.
در یک هفته گذشته صدها مرکز موقت برای اسکان خیابان‌خواب‌ها دایر شده و علاوه بر تختخواب‌خانه‌های موجود، چندین کلیسا و مرکز امداد برای جلوگیری از یخ‌زدن بی‌خانمان‌ها مهیا شده است.
مجموع پروازهای لغوشده بر اثر کوران چند روز اخیر، پنجشنبه به ۳۵۰۰ پرواز رسید و ۲۵۰۰ پرواز دیگر هم با تأخیر انجام گرفت. اداره پست برای دومین روز نتوانست کارمندان خود را به خیابان‌ها بفرستد.
در ایالت ایلینوی پلیس راه گفته تا کنون به ۱۳۰۰ خودرو امدادرسانی کرده و ظرف هشت ساعت ۴۶۰ تلفن اورژانسی دریافت کرده است؛ در حالی ‌که در زمان عادی میانگین تعداد تلفن اورژانس ۱۰ مورد در هر هشت ساعت است.
هواشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این کوران از عصر روز شنبه کم‌کم خاک آمریکا را ترک کند.


تعداد بازدید :  218