شماره ۱۶۱۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
کلنجار بر سر خشخاش‌های فضایی

آذری جهرمی که در ماه‌های گذشته یکی از خبرسازترین وزرای دولت روحانی بوده، هفته گذشته اظهار نظری داشت که دیروز با واکنش‌هایی همراه بود و درنهایت به جوابیه رسید. ماجرا از این قرار بود که آذری جهرمی هفته گذشته در توییتر خود خبر از کشف مزرعه‌ 70هکتاری خشخاش داده و نوشته بود: «در پایش سطوح زیر کشت کشور توسط پژوهشگاه فضایی ایران، به مزرعه‌ای 70هکتاری در یکی از شهرهای کشور برخوردند که در آن ‎خشخاش کشت می‌شود.» او در ادامه این توییت آورده بود:   «خواسته‌ام همه شهرها بررسی شود» و تأکید کرده بود: «باز هم فناوری در خدمت ‎شفافیت، هر چند برخی نمی‌پسندند.» او درواقع در پایان این توییت به خدمات دولت الکترونیک اشاره کرد که رئیس‌جمهوری هم در سخنرانی‌های متعدد روی آن تأکید داشته است. با این‌حال، پیگیری‌های «فارس» درباره چنین خبری به گفت‌وگوی این خبرگزاری با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا کشید. سردار محمدمسعود زاهدیان روز گذشته در این‌باره گفت: «تاکنون اطلاعات مستندی در این‌خصوص به دست ما نیامده است و عنوان چنین مطلبی می‌تواند اشتباه باشد.»
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تأکید کرده بود: «پایش سطوح زیر کشت کشور که توسط عکس‌های ماهواره‌ای صورت می‌گیرد، کل منطقه و همسایگان را شامل می‌شود؛‌ ممکن است در رصد مربوطه استان‌های هم‌مرز با کشور ما که در کشورهای همسایه همچون افغانستان به کشت خشخاش می‌پردازند، در عکس فوق مشاهده و اشتباه برداشت شده باشد.» سردار زاهدیان در توضیح گفته بود: «همچنین ممکن است در رصد مربوطه طیف گیاه شقایق که گل‌های قرمزرنگ دارد و هم‌خانواده با گیاه خشخاش است به اشتباه به جای خشخاش برداشت شده باشد.» او در پایان تأکید کرده بود: «ما در ایران مزرعه خشخاش آن هم به وسعت 70هکتار نداشته و نداریم و تاکنون مطلب مستندی در این‌خصوص نیز به دست ما نیامده است.»
مدتی بعد از این اظهار نظر، وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت:   «‏گزارش پژوهشگاه فضایی در مورد کاشت خشخاش دقیق و با جزییات است. از رئیس محترم پلیس مبارزه با مواد مخدر دعوت کردم با حضور در پژوهشگاه فضایی این اطلاعات را ملاحظه نمایند و با استقبال ایشان مواجه شد.» حالا باید منتظر بود و دید که این ماجرا به کجا ختم می‌شود. بالاخره مزرعه‌ 70هکتاری خشخاش داریم یا نداریم؟


تعداد بازدید :  240