شماره ۱۶۱۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
یک روز پس از اعلام آمریکا، روسیه نیز گفت که از پیمان کنترل موشک‌های هسته‌ای میانبرد خارج می‌شود
رویارویی موشکی واشنگتن و مسکو

یک روز پس از آن‌که آمریکا اعلام کرد از پیمان کنترل موشک‌های هسته‌ای میانبرد خارج می‌شود، روسیه نیز اعلام کرده که از این پیمان خارج خواهد شد. بر اساس وب‌سایت کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در واکنش به تصمیم آمریکا گفته که این کشور نیز از پیمان کنترل موشک‌های هسته‌ای میانبرد خارج می‌شود. پوتین در نشستی با وزرای خارجه و دفاع روسیه گفت: «آمریکا اعلام کرده است که مشارکتش را در پیمان کنترل موشک‌های هسته‌ای میانبرد به حال تعلیق درمی‌آورد؛ ما هم متقابلا همین کار را می‌کنیم.»
آمریکا اعلام کرده بود که فقط در صورتی که روسیه تا 180 روز با شرایط این مفاد موافقت کند، در این پیمان باقی خواهد ماند. روز جمعه، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور تا 6 ماه دیگر رسما از پیمان کنترل موشک‌های هسته‌ای میانبرد با روسیه خارج می‌شود.
مایک پومپئو در سخنرانی خود گفت: «سال‌هاست که روسیه مفاد این پیمان را نقض کرده است و با این کار جان میلیون‌ها اروپایی و آمریکایی را به خطر انداخته است. این وظیفه ماست که به این تهدیدات پاسخی مناسب بدهیم.»
پومپئو گفت که آمریکا آماده است تا در این مورد با روسیه گفت‌وگو کند؛ اما چنانچه روسیه به تعهداتش عمل نکند، این پیمان ملغی می‌شود.
 پوتین اما گفته است: «همه پیشنهادات ما در این مورد همانند گذشته به قوت خود باقی است و درهای مذاکره باز است. من از همه وزارتخانه‌ها و بخش‌ها درخواست کرده‌ام که از این به بعد برای انجام هر گونه مذاکره‌ای در این مورد پیشقدم نشوند.»
او تأکید کرد که روسیه باید تا زمانی که شرکایش آماده گفت‌وگوهای اساسی در شرایطی یکسان باشند، منتظر بماند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با بیان این موضوع که نمی‌خواهد رقابتی تسلیحاتی را آغاز کند، افزود که این کشور کار بر روی نوع جدیدی موشک مافوق صوت میانبرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آغاز کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات ارشد او، ماه‌ها بود، اعلام می‌کردند که می‌خواهند از این قرارداد خارج شوند و دلیل این کار را نیز این امر توصیف می‌کردند که روسیه با تولید موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر پیمان آی.ان.اف را نقض کرده است؛ اما روسیه می‌گوید که برد موشک اسکندر-ام، ۴۸۰ کیلومتر است و بنابراین نقض پیمان تلقی
نمی‌شود.
پیمان آی.ان.اف، ساخت موشک‌های با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را ممنوع کرده بود.
در همین حال «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هشدار داده که تعلیق این پیمان به معنای آن است که غرب باید آماده موشک‌های هسته‌ای روسی بیشتری در خاک اروپا باشد. دبیرکل ناتو می‌گوید که شکی نیست که روسیه از مفاد این پیمان تخطی کرده است؛ این در حالی است که روسیه ادعاهای مشابهی در مورد آمریکا دارد.
این پیمان در ‌سال ۱۹۸۷ بین رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، روسای جمهوری وقت آمریکا و روسیه به امضا رسید. این توافقنامه از زمان جنگ سرد به‌ عنوان توافقنامه‌ای کلیدی با محور حفظ امنیت اروپا بوده است.
حالا خارج‌شدن این دو کشور از معاهده آی.ان.اف، نگرانی‌ها را در مورد افزایش رقابت تسلیحاتی میان مسکو و کشورهای اروپایی متحد آمریکا افزایش داده است.


تعداد بازدید :  260