شماره ۱۶۱۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
مردم برای اینکه ریه‌هایشان یخ نزند نفس عمیق نکشند!
آمریکا سردتر از قطب شمال

سازمان هواشناسی آمریکا اعلام کرده بخش‌هایی از آمریکا در حال تحمل سرمایی به‌مراتب سردتر از قطب شمال است. این سازمان اعلام کرده دمای هوا در برخی از ایالت‌های شمالی آمریکا به منفی 40 درجه سانتیگراد رسیده است. مقامات ایالت‌های شمالی آمریکا از ساکنان این ایالت‌ها خواسته‌اند تا حد امکان از خانه خارج نشوند. در برخی از شبکه‌های تلویزیونی نیز به مردم توصیه می‌شود هنگامی که بیرون از خانه هستند، نفس‌های عمیق نکشند، چراکه ممکن است ریه‌هایشان یخ بزند.
کارشناسان هواشناسی اعلام کرده‌اند ایالت‌های شمالی در حال تجربه‌کردن عمق سرما هستند. دما در ایالت داکوتای شمالی به منفی 32 درجه رسیده است. این درحالی است که هنگام وزش باد دمای هوا به منفی 52 درجه سانتیگراد می‌رسد. دمای هوا حتی در شهری مانند کانزاس که شهری بیابانی و گرم است به زیر صفر رسیده است، اما در شمال ایالت ایندیانا دمای هوا رکورد شکسته و به منفی 46 درجه سانتیگراد رسیده است. برخی از مناطق در غرب آمریکا حتی سردتر از قطب شمال است. در حال حاضر، در قطب شمال دمای هوا بین منفی 17 تا منفی 25 درجه سانتیگراد ثبت شده است. تاکنون سرمای بی‌سابقه در آمریکا 20 کشته داده و خطوط هواپیمایی و حرکت قطارها متوقف شده ‌است.
دلیل اصلی سرمای هوا در آمریکای شمالی ضعیف‌شدن جت استریم یا رودباد قطبی است که باعث شده گستره فعالیت گردباد قطبی (Polar Vortex) از حالت عادی بیشتر شود. رودباد قوی مانند دیواری از نفوذ هوای سرد قطبی به عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر جلوگیری می‌کند که در صورت ضعیف‌شدن جبهه هوای سرد به سمت جنوب حرکت خواهد کرد. کاهش قدرت رودباد قطبی عامل نفوذ هوای سرد به شهرهای آمریکای شمالی است. لازم به ذکر است که گردباد قطبی مختص قطب شمال نیست و در قطب جنوب نیز پدیده مشابهی وجود دارد. این نوع گردباد با چرخش خلاف عقربه‌های ساعت، هوای سرد را در نزدیکی قطبین نگه می‌دارد و معمولا در فصل زمستان با کاهش قدرت رودباد (جت استریم)، دامنه فعالیت خود را گسترش می‌دهد.


تعداد بازدید :  249