با تماشای «جلال» مغموم و خشمگین و آرام و چند لایه، حالا میتوان با اطمینان بیشتری گفت که پس از چندسال تماشای سقوط آزاد حامد بهداد در نقشآفرینیهای ریز و درشت سینماییاش، دو فیلم «سد معبر» و «قصر شیرین» او را احیا کردهاند. دو اتفاق مهم در کارنامه یکی از بهترین استعدادهای بازیگری دهه هشتاد که طی چندسال گذشته تبدیل به نقطه ضعف آثاری شده بود که بازی میکرد. چه خاصیت بالا رفتن سن و سال باشد، چه نعمت کار کردن با کارگردانهای حواس جمع، بهداد حالا کنترل شدهتر، آرامتر و دقیقتر از همیشه است و در امنیت رفتاری بیشتری میتواند استعدادهای بالقوه بازیگریاش را بالفعل کند. او در این دو فیلم بهخصوص «قصر شیرین» سکوت و سکون درستی را به شخصیت تزریق کرده. نه اینکه شخصیتهای جلال (قصر شیرین) و قاسم (سد معبر) برونریزی و خشم نداشته باشند، فقط از شلنگ تخته انداختنهای معمول و عموما بیهوده و اضافه بهداد خبری نیست. جلال در «قصر شیرین» مردی است که در کمتر از 12 ساعت به یک تحول درونی میرسد. شخصیتی عبوس، خشن و کم حرف که چند سالی را با تاوان سنگین اشتباهی غیرعمد گذرانده ولی هنوز نتوانسته دوباره همانی شود که پیش از تصادف مرگبارش بوده! او برای بازگشت به «جلال» قدیمی طی طریقی نیاز دارد که در سفری جادهای با دو فرزند خردسالش آن را به دست میآورد. آرام آرام و با طمأنینه! بهداد با کنترل دقیق بر رفتار و اکتهایش و تمرکز بر جزییات نقش، با وجود لحظاتی پرتنش در فیلم مسیر تغییر «جلال» را بسیار طبیعی و هموار نمایش میدهد. به همین دلیل در فیلم متوسط ولی قابل احترام «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی بازی حامد بهداد یکی از اصلیترین ویژگیهای مثبت فیلم است. البته در این بین نباید نقش پررنگ محسن قرایی در این تغییر مسیر بهداد را نادیده گرفت، کارگردان «سد معبر» و نویسنده «قصر شیرین» انگار نقاط بکر یا کمتر دست خورده بازیگری بهداد را شناخته و توانسته او را قانع کند که به سراغشان برود. هر چند نمیتوان انتظار داشت حامد بهداد کنترل شده و مسلط روی فیزیک و اکتها را در همه فیلمهایی که بازی میکند مشاهده کنیم اما باید امیدوار بود کارگردانهایی شبیه قرایی و میرکریمی بیشتر در مسیر بازیگری بهداد پیدا شوند تا هم کسی ظالمانه و بدون هیچ برنامه او را جلوی دوربین نگذارد و بگوید فقط «حامد بهداد»ی بازی کند و هم کارنامهاش دوباره مثل دهه هشتاد پربار شود تا به جایگاهی که حق استعدادش در بازیگری
است، برسد.