شماره ۱۶۱۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با فلیکس سانچز سرمربی تیم‌ملی قطر
ایران؟ هنوز کار زیادی با قطر دارم

حسین قهار- شهروند| اگر پیش‌بینی ژاوی هرناندس را کنار بگذاریم، شاید هیچ‌ کارشناسی در فوتبال آسیا تصور نمی‌کرد قطر با کنارزدن قدرت‌های برتر فوتبال قاره مثل عربستان، کره‌جنوبی، استرالیا و ژاپن بتواند جام قهرمانی را به دست بیاورد. آنها اما با هدایت فلیکس سانچز، مربی نه‌چندان مطرح اسپانیایی غیرممکن را دست‌یافتنی کردند و به هدف بزرگ‌شان رسیدند. بعد از کسب عنوان قهرمانی خبرنگار اعزامی «شهروند» به کشور امارات گفت‌وگویی را با سانچز انجام داد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:  
  قبل از شروع جام‌ملت‌های آسیا شاید ژاوی تنها چهره‌ای بود که از قهرمانی قطر در این مسابقات حرف زد! شما کاری را انجام دادید که هیچ‌کسی فکرش را هم نمی‌کرد...
بله، پیش‌بینی ژاوی فوق‌العاده و روحیه‌بخش بود و قطعا روی شناخت دقیقی که از عملکرد تیم‌ملی قطر و کارهای انجام‌شده وجود داشت، پیش‌بینی کرد به‌عنوان قهرمانی خواهیم رسید. او دوست نزدیک و بسیار خوب من است.
  خود شما این باور را داشتید که قهرمان خواهید شد؟
باور ما این بود که می‌توانیم نتیجه سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی شبانه‌روزی را با موفقیت در این رقابت‌ها بگیریم. کارمان بسیار سخت بود اما هیچ فشاری روی تیم‌ملی قطر وجود نداشت و کسی هم انتظار و توقع انجام کارهای بزرگ را نداشت. منتهی ما به خودمان باور داشتیم و همه چیز طبق برنامه‌ریزی و چیزی که می‌خواستیم، پیش رفت. به هرصورت در این دوره از رقابت‌ها ما با عربستان، استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن بازی کردیم و در هر 4 مسابقه تیم بهتر زمین بودیم و برنده شدیم.
  ممکن است که بعضی‌ها فکر کنند که این قهرمانی قطر در آسیا یک اتفاق فوتبالی بود. نظر شما چیست؟
برای این‌که قطر به‌عنوان قهرمانی برسد، برنامه‌ریزی فوق‌العاده‌ای در این سال‌ها در این کشور انجام شد و تیمی که در مسابقات قهرمان شد، از سال‌ها قبل تحت پوشش برنامه آماده‌سازی فدراسیون فوتبال قطر بود. به‌ هرحال جام‌جهانی بعدی هم در قطر برگزار خواهد شد و خیلی مهم بود که میزبان مسابقات با عنوان قهرمان آسیا در جام‌جهانی حضور پیدا کند و نه فقط عنوان میزبان. در فوتبال و زندگی هم هیچ چیزی باارزش‌تر از این نیست که شما نتیجه زحمات و تلاش‌های خود را با رسیدن به موفقیت‌ها ببینید. ما ایمان داشتیم موفق می‌شویم، چون قدم‌های درستی به سوی موفقیت برداشتیم.
  برای شما مهم نبود که در بازی آخر مقابل ژاپن هم گل نخورید؟
در فوتبال شما نمی‌توانید برای گل‌نخوردن بازی کنید. ما تلاش کردیم به میزانی از آمادگی برسیم که سخت از حریفان گل بخوریم ولی هیچ‌وقت هدفمان گل‌نخوردن نبود. الان اما باید بگویم که قطعا خیلی خوشحال می‌شدم که همان یک گل را هم از ژاپن در فینال دریافت نمی‌کردیم اما گل خوردیم و مهم این بود که بتوانیم تمرکز خودمان را حفظ کنیم و این گل‌خوردن باعث ازبین‌رفتن روحیه تیم در مهمترین بازی مسابقات و در یک‌قدمی قهرمانی نشود.
  کارلوس کی‌روش سرمربی ایران بعد از بازی با ژاپن اعلام کرد که گل اول این تیم شیرازه و روحیه تیم ایران را خراب کرد و تمرکز تیم را از بین برد.
اگر کی‌روش این حرف را زده، در مقام یک مربی بزرگ و بین‌المللی کاملا درست گفته است. وقتی شما یک تیم قدرتمند و خوب در اختیار دارید، حتی خوردن یک گل هم می‌تواند نظم تاکتیکی و روحی تیم‌تان را از بین ببرد، ولی ما از همان بازی اول این آمادگی را داشتیم که اگر هم گلی خوردیم، با قدرت کارمان را انجام بدهیم.
  اتفاق ویژه در فینال جام‌ملت‌های آسیا حضور تماشاگران پرتعداد ایرانی در استادیوم برای تشویق تیم‌ملی قطر بود.
بله و تمام اعضای تیم‌ملی قطر از این اتفاق خوشحال شدند و با بودن آنها فهمیدیم که تنها نیستیم. ما از تشویق و حمایت مردم ایران و عمان روحیه گرفتیم. شما نمی‌دانید که من الان چقدر برای فوتبال قطر خوشحال هستم. برای مردم این کشور خوشحالم و مطمئن هستم این قهرمانی قدم بزرگی به سوی موفقیت‌های بعدی است. تا یادم نرفته باز هم از ایرانی‌ها و عمانی‌ها که حامی ما در فینال بودند، تشکر کنم. جو خوبی را در استادیوم درست کردند و از آنها تشکر می‌کنیم.
  درست است که قطر با شایستگی کامل به‌عنوان قهرمانی آسیا رسید. منتهی شما وقتی درمرحله نیمه‌نهایی قرار داشتید، ترجیح می‌دادید در فینال با ایران بازی کنید یا ژاپن؟
ایران و ژاپن دو تیم بزرگ و قدرتمند فوتبال آسیا هستند و تجربه‌های بین‌المللی دارند و در جام‌جهانی هم عملکرد خوبی داشتند. ما فقط می‌دانستیم که می‌خواهیم قهرمان شویم و آمادگی رویارویی با هر دو تیم را داشتیم. نام حریف تفاوت زیادی نداشت. در فینال هم با این‌که خیلی خوب بازی کردیم اما اگر از نظم تاکتیکی خود غافل می‌شدیم، قطعا اتفاق مرگباری رخ می‌داد؛ چون ژاپن واقعا تیم قدرتمند و خوبی بود. درست مثل ایران.
  شنیده‌اید که کارلوس کی‌روش از فوتبال ایران جدا شد؟
بله، او دوست خوب من و مربی بزرگی است و در این سال‌ها ایران تحت هدایت او به یک تیم قدرتمند و با شخصیت تبدیل شده بود.
  درحال حاضر همه منتظر انتخاب جانشین کی‌روش هستند. اگر اتفاقاتی رخ داد و سرمربیگری تیم‌ملی ایران به شما پیشنهاد شد، آن را قبول خواهید کرد؟
من هنوز با فدراسیون فوتبال قطر قرارداد دارم و کارهای زیادی مانده که باید برای فوتبال این کشور انجام بدهیم. کار بزرگ ما تازه شروع شده است و وقت زیادی برای مغروربودن و خوشحالی‌کردن نداریم.


تعداد بازدید :  216