شماره ۱۶۱۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
یادداشت‌های یک 37ساله
باگ‌های عقلی بچه ما

علیرضا  مجمع منتقد

می‌خواهم یک بحث آیین‌نامه‌ای راه بیندازم؛ این‌که بشدت با این فرم انتخاب فیلم‌ها برای جشنواره امسال و سال‌های بعد -اگر بر همین روال بماند- مشکل پیدا خواهیم کرد.    
باگ اول: فیلمسازی فیلمش در‌ سال قبل یا سال‌های قبل در سینماها اکران شده است. فیلم جینگو ساخته فیلمبردار شاهکار ما تورج اصلانی که مونیکا بلوچی سر صحنه فصل کرگدن بهمن قبادی وقتی برای مصاحبه آمدند، گفت فقط تورج باید نور بدهد تا بگذارم شما عکاسی کنید؛ یک همچین آدمی فیلم جینگو را پارسال در گروه هنر و تجربه اکران کرد. اما امسال با فیلم «حمال طلا» به‌ عنوان فیلم اول در جشنواره هست. گروه هنروتجربه یک گروه اکران رسمی است، گیرم که مجوز فیلم اصلانی ویدیویی باشد، اما منطقا فیلم اولش را ساخته است و حمال طلا فیلم دومش است؛ ایرادی اگر هست به آیین‌نامه جشنواره است.
باگ دوم: همان‌قدر که «یک خانواده محترم» در این‌جا جنجال ایجاد کرد در آن طرف تحویلش گرفتند و نمایش برایش گذاشتند و در جشنواره کن عزت و احترامش کردند. پس منطقا یلدا نمی‌تواند فیلم دوم مسعو بخشی باشد، هر چند که پروانه خانواده محترمش ویدیویی باشد.
باگ سوم: شیرپاک خورده‌ای بیاید و به ما تفهیم کند که ملاک انتخاب فیلمی مثل «زهرمار» در جشنواره‌‌ای در قد و قواره 37‌ سال چیست؟ یا باید ملاکی وجود داشته باشد، یا زدوبندی پشت پرده. فیلم عینا برای اکران ساخته شده است؛ چرا باید در جشنواره حرام شود و آن مقداری که باید بفروشد را هم از دست بدهد. بعد از 37‌ سال متری وجود ندارد برای انتخاب؟ به این طفلکی‌ها پدرانه نمی‌گویند که بابا جان برو دم خونه خودتون بازی کن، جشنواره به دردت نمی‌خورد؟ اگر نمی‌گویند هیأت انتخابمان که کارکشته‌های سینما هستند چرا دستی به سر فیلمساز نمی‌کشد که پسر بانمک این معجونی که ساخته‌ای را برو اکران عمومی کن و حالش را ببر؛ جای یکی دیگه را هم تنگ نکن.
باگ چهارم: باید فکری به حال عقل این بچه 37 ساله کرد!


تعداد بازدید :  287