شماره ۱۶۱۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
با اعلام وزارت ورزش فدراسیون فوتبال بیش از بودجه سال 97 پول گرفته
معمای 80 میلیاردی فوتبال!

شهروند|  انتشار مصاحبه جنجالی کارلوس کی‌روش علیه مدیران فدراسیون و وزارت ورزش در روزهای اخیر بازتاب زیادی در بین مردم داشت. بعد از افشاگری‌های این مربی پرتغالی درواقع خیلی‌‌ها به دنبال رسیدن به پاسخ یک سوال بودند؛ به ‌هر حال باید مشخص شود از بین فدراسیون فوتبال،‌ کی‌روش و وزارت ورزش کدام طرف به مردم راست نمی‌گویند! درنهایت با افشاگری روز گذشته معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش مردم تقریبا به جواب سوال خود رسیدند!
وقتی وزارتخانه مجبور به پاسخگویی شد
کی‌روش اخیرا اعلام کرده بود که مهدی تاج در جلسات مختلف به او اعلام کرده که وزارت ورزش مخالف حضورش روی نیمکت تیم‌ملی است و به همین دلیل تمام کمک‌های مادی و معنوی خود را قطع کرده است. او اعلام کرد پول‌های بازیکنان و مربیان تیم‌ملی خرج سایر برنامه‌ها و تیم‌های ملی دیگر شده و از درآمدهایی که تیم‌ملی کسب کرده یک پنی هم خرج بازیکنان و مربیان نشده است. بعد از این صحبت‌های کی‌روش اما مهدی تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کمک یک ‌میلیون دلاری وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی را تأیید می‌کند و نباید این صحبت‌ها مطرح شود و ویدیوی منتشرشده از کی‌روش هم صحبت‌های خصوصی بوده نه یک مصاحبه! با این حال این‌که حرف‌های منتشرشده از سوی کی‌روش حرف خصوصی بوده یا مصاحبه صورت‌مسأله تغییر نمی‌کند. او ادعاهایی را مطرح کرد که عملا باعث حملات تند حامیانش به سوی مدیران وزارت ورزش شد. اتفاقی که مقامات ورزش ایران را ناچار کرد که درباره جزییات کمک‌های خود به فوتبال شفاف‌سازی داشته باشند.
افشاگری 80 میلیاردی وزارت ورزش
در این مدت علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال، در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود که یک ریال هم از بودجه دولت برای تیم‌های ملی هزینه نشده است. حالا اما با افشاگری رسمی مقامات وزارت ورزش مشخص شده که از ابتدای ‌سال جاری، 27‌میلیارد تومان کمک نقدی و چهارونیم‌میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت شده است که این ارقام چند برابر تعهد سالانه وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال بوده است. این مبالغ درمجموع با دلار آزاد امروز حدود 80‌میلیارد محاسبه شده است!
11‌میلیارد پرداختی با موافقت معاون رئیس‌جمهوری
محمدرضا داوزنی، معاون ورزش قهرمانی که با سختی بسیار زیاد پاداش‌های نقدی ملی‌‌پوشان و کادر فنی را خودش به امارات برد تا به آنها پرداخت کند، درباره جزییات پرداختی‌‌های دولت و وزارت ورزش به فوتبال گفته است: «به پیشنهاد سلطانی‌فر و با موافقت معاون اول رئیس‌جمهوری 11‌میلیارد تومان در سه مرحله (دوونیم، پنج و سه‌ونیم میلیارد) طی دو ماه جهت تأمین هزینه‌های تدارکاتی و پشتیبانی و آماده سازی تیم‌ملی و همچنین پاداش ورزشکاران در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفت.»
وی درباره کمک‌های ارزی هم این توضیحات را ارایه داد: «از نظر ارزی نیز از ابتدای ‌سال تا اوایل مهر ارز مورد نیاز تیم‌ملی و فدراسیون فوتبال با نرخ 4200 تومان و از مهرماه تاکنون ارز یورو با نرخ بازار ثانویه و مجموعا به میزان چهارونیم‌میلیون دلار در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.» داورزنی سپس اشاره کرده که وزارت ورزش و دولت بیشتر از خواسته‌های فدراسیون فوتبال به تیم‌ملی کمک و پرداختی داشته‌اند و با توجه به آمادگی تیم و این‌که 8‌ سال در اختیار سرمربی و کادر فنی گرانقیمت خود بود، انتظار مردم قهرمانی در آسیا بود که محقق نشد. داورزنی گفته دولت حتی پیش‌بینی پاداش این قهرمانی را هم کرده بود و اگر محقق می‌شد بلافاصله در اختیار بازیکنان و مربیان قرار می‌گرفت.
پول‌ها کجا خرج شده است؟
جالب اینجاست که مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش هم اعلام کرده این آمادگی را دارند که ریز کمک هزینه‌های اعلام‌شده به تیم‌ملی و فدراسیون را برای آگاهی مردم منتشر کنند. این شفاف‌سازی اما خیلی راحت مردم را به واقعیت رساند؛ حالا آن فردی که حقیقت را نمی‌گوید باید از بین کی‌روش و مدیران فدراسیون فوتبال پیدا کرد. بعد از انتشار صحبت‌های کی‌روش که گفته بود تاج به او اعلام کرده وزارت ورزش کمک نمی‌کند و خواهان ادامه حضورش در فوتبال نیست و پولی هم به فوتبال نمی‌دهد، رئیس فدراسیون این اظهارات را هیچ وقت تکذیب نکرد. حالا هم آمار ارایه‌شده از سوی وزارت ورزش به خوبی نشان می‌دهد که آنها بیشتر از حد انتظار به فوتبال کمک مالی داشته‌اند. سوال اصلی این است که پول‌ها کجاست؟ کی‌روش اعلام کرده از محل درآمدهای تیم‌ملی یک پنی هم خرج بازیکنان و مربیان نشده است. وزارت ورزش رسما به مردم ثابت کرد که  پول قابل توجهی به فوتبال داده است؛ پس فدراسیون فوتبال با کمک‌های وزارت ورزش و پاداش‌های فیفا برای جام‌جهانی و سایر درآمدها چه کار کرده است؟ به‌ هر حال مراحل آماده‌سازی برای جام ملت‌های آسیا هم باب میل کی‌روش نبود و اردوی برگزارشده در قطر هم با هزینه کامل فدراسیون فوتبال این کشور انجام شد.


تعداد بازدید :  211