شماره ۱۶۱۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
بر اساس طرح جدید زوج و فرد تهران، رفت‌وآمد دیگر براساس پلاک نیست
80 روز تردد رایگان

روز گذشته طرح جدید زوج و فرد تهران اعلام شد. طرحی که براساس آن۸۰ روز تردد رایگان در‌ سال برای همه خودروها در نظر گرفته شده که حدود ۲۰ روز رایگان در هر فصل می‌شود و مردم می‌توانند در هر روزی که دلشان خواست به مدت ۲۰ روز رایگان تردد کنند و اگر بخواهند مازاد بر آن ترددی داشته باشند، باید عوارض پرداخت کنند. به این ترتیب رفت‌وآمد دیگر براساس پلاک نیست و مصوبه طرح جدید که محدوده کنترل آلودگی هوا نام‌گرفته از ابتدای تابستان آغاز می‌شود.
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد سرانجام اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد با بیان این‌که براساس قانون نسبت به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد اقدام کردیم، گفت: «اگر قرار باشد که دیگر این قانون اجرا نشود، نیازمند ابلاغیه جدید هستیم و تا زمانی که ابلاغیه جدید به دستمان نرسد، مانند سابق عمل می‌کنیم و متخلفان فکر نکنند به دلیل برخی ابهامات، عوارض بخشیده می‌شود و مصوبه قبلی کماکان برقرار است.»
او همچنین گفته که کماکان عوارض‌ ساکنان طرح زوج و فرد و طرح ترافیک نیم‌بها محاسبه می‌شود و به‌ازای هر واحد یک خودرو می‌تواند از این عوارض نیم‌بها استفاده کند «همچنین تخفیف ۲۵‌درصدی برای معاینه فنی برتر اعمال می‌شود.» پورسیدآقایی با بیان این‌که براساس مصوبه امروز شورای شهر، اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد در ‌سال آینده تصویب شده است، گفت: «بر این اساس شهروندان فرصت دارند تا ۳۰ روز بعد عوارض خود را پرداخت کنند. در غیراین‌صورت به بدهی تبدیل می‌شود.»معاون شهردار تهران در مورد قیمت عوارض طرح ترافیک و زوج و فرد هم با بیان این‌که به شهرداری اجازه داده شده است که تا پایان ‌سال صبر کند تا نرخ تورم اعلام شود، گفت: «براساس نرخ تورم عوارض محاسبه می‌شود و حداکثر تا ۱۵‌درصد افزایش می‌یابد، یعنی پایه عوارض ۲۰‌هزار تومانی امسال به ۲۳‌هزار تومان افزایش می‌یابد.» همچنین ارایه سهمیه طرح ترافیک به جانبازان، معلولان و خبرنگاران همانند ‌سال ۹۷ است و تغییری نکرده: «تخصیص سهمیه خبرنگاران در اختیار شهرداری نیست و قرار شده کمیسیون فرهنگی و معاونت حمل‌ونقل آیین‌نامه نحوه واگذاری به خبرنگاران، عکاسان خبری و … را تدوین کنند که منتظر آیین‌نامه هستیم. خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت نکنند، همانند ‌سال ۹۷ از کارت تردد یک‌ساله مترو بهره خواهند برد.»
در حالی روز گذشته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری جزییات این طرح را بیان کرد که همواره انتقادات بسیاری نسبت به آن وجود دارد. مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از طرح شورای شهر و شهرداری تهران برای کاهش دسترسی رانندگان به مناطق زوج و فرد، گفت: «طرح جدید زوج و فرد نقض حقوق شهروندی محسوب می‌شود. متاسفانه شهرداری و شورای شهر تهران به جای حمایت و کمک به بهبود زندگی مردم مدام درحال دشوارتر کردن شرایط زندگی مردم هستند.» او همچنین گفته تجربه نشان داده که اجرای طرح‌هایی مانند طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک کمک بزرگی به کنترل و کاهش آلودگی هوا نمی‌کند، اما مدیریت شهری پایتخت به بهانه کنترل آلودگی می‌خواهد طرح جدیدی را کلید بزند که به نظر غیرکارشناسی است. «امروز یکی از مسائل بزرگ کشور به‌ویژه پایتخت موضوع بیکاری است، حال قطعا با اجرای طرحی مانند طرح جدید زوج و فرد بسیاری از افراد، کار خود را از دست می‌دهند و این تبعات بسیاری را برای پایتخت به دنبال دارد.»


تعداد بازدید :  230