شماره ۱۶۱۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
دبير کل جمعيت هلال‌احمر در نشست خبري با اصحاب رسانه خبر داد:
تکمیل حلقه مراکز جامع توانبخشی به مناسبت دهه فجر
دو‌هزار کلاس درس در سيستان تا اوایل سال 98 به بخاری تابشی مجهز مي‌شوند

شهروند| دکتر محمودرضا پيروي، دبيرکل جمعيت هلال احمر، در نخستين نشست خبري خود با اصحاب رسانه که صبح ديروز در ساختمان صلح برگزار شد، به مهمترين طرح‌ها و پروژه‌هايي که به همت اين جمعيت آغاز شده و قرار است در دهه مبارک فجر به بهره‌برداري برسد، اشاره کرد. مهمترين خبري که دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر به رسانه‌ها داد، افتتاح مراکز جامع توانبخشي در 12 استان به مناسبت دهه فجر است که با آغاز به کار اين مراکز تعداد مراکز توانبخشي هلال‌ احمر در کل کشور به 189 مرکز مي‌رسد. اعزام بيش از 400 کاروان‌ سلامت به مناطق محروم براي درمان و ويزيت رايگان مردم و برگزاري مانور سلامت در 9 استان در دهه فجر از ديگر مواردي بود که پيروي در اين نشست مورد تأکيد قرار داد. مشروح فعاليت‌هاي جمعيت هلال‌ احمر در طرح ققنوس، آخرين وضع بيمارستان دوبي و تلاش‌هاي هلال ‌احمر در راستاي ارتقاي آموزش همگاني از ديگر موضوعات مورد اشاره دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر است که مي‌توانيد در مشروح اين نشست خبري در ادامه بخوانيد.
25‌درصد کار در طرح ققنوس انجام شده است
دبير کل جمعيت هلال‌ احمر در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف  به تحولات ماه‌هاي اخير و طرح‌هاي بزرگي که جمعيت هلال‌ احمر در راستاي اهداف بشردوستانه در دست دارد، اشاره کرد و گفت: «بر اساس يکي از اصول هفتگانه صليب ‌سرخ و هلال‌ احمر که بشردوستي است، جمعيت هلال‌ احمر در موضوع سيستان‌وبلوچستان و وضع نامناسب سيستم گرمايشي آن در قالب طرح ققنوس ورود پيدا کرد و مسئوليت تأمين سيستم تابشی 2‌ هزار کلاس درس پيش‌دبستاني و دبستان اين استان را برعهده گرفته است که در حال حاضر 530 کلاس مجهز به بخاري‌هاي تابشي شده است و اميدواريم تا پايان فروردين ماه بتوانيم 2‌ هزار کلاس را به سيستم تابشی مجهز کنيم.» پيروي ادامه داد: «سيستم‌ تابشی هزار و 500 کلاس باقي مانده است چون مدارس بالاي دو کلاسه هستند و سيستم پکيج نياز دارند و کمي زمانبر است؛ با اين حال مناقصه‌اي قرار است برقرار شود و کار اجرايي اين کلاس‌ها هم شروع خواهد شد. در حال حاضر مدارس 2 تا 6 کلاسه در حال اجرا است و در مدارس بزرگتر به نصب سيستم موتورخانه نياز داريم؛ تا امروز 25‌درصد کار قطعا انجام شده است و اميدواريم در ادامه طرح بتوانيم اين اهداف را محقق سازيم.» برای توسعه طرح و اجرای آن در مختصات بیشتر نیز از هموطنان دعوت به مشارکت کرده‌ایم که با استقبال مردم همراه بوده است. هنرمندان نیز به این کمپین پیوسته اند و امیدواریم بتوانیم با ظرفیت بیشتری برای کاهش بحران در این مناطق اقدام کنیم.پیروی مسیر کمک مردم به این کمپین را شماره گیری #112*780* و مراجعه به نرم افزار روبیکا بخش ققنوس اعلام کرد.
دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر به سيلاب‌هاي اخير استان خوزستان اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه با اطلاع‌رساني درستي که شده بود، تلفات جاني آنچناني نداشتيم ولي در يکي دو منطقه امکانات اسکان اضطراري برقرار شد و چادرهايي براي استفاده سيل‌زدگان بر پا کرديم. کمک‌هاي حمايتي و نقل‌وانتقال مردم از ديگر کارهاي جمعيت و امدادگران بود که به خوبي در اين روزها انجام شد.»
پيروي مجموعه هلال‌ احمر را يک مجموعه بزرگ با قدمت 95 ساله توصيف کرد که زحمات زيادي برايش کشيده شده است و ابراز اميدواري کرد که بتوانيم امانتدار و وارث خوبي براي مجموعه باشيم. دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر از مسئولان پيشين اين مجموعه ياد کرد و گفت: «همه موظف هستيم خارج از نگاه به اديان و مليت‌ها و قوميت‌ها، هر مشخصه‌اي که مربوط به نشر دوستي و کمک به همنوع است را در وظايف خود در نظر بگيريم.» وي به توسعه جمعيت هلال ‌احمر بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: «انصافا در اين 4 دهه زحمات زيادي کشيده شده است و توسعه بسيار زيادي در زمينه امداد جاده‌اي، جوانان و داوطلبان داشته‌ايم و اميدواريم اين امانت را به خوبي حفظ کنيم و به آيندگان برسانيم.» دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به اجرای طرح نذر آب در استان سیستان و بلوچستان و بخش هایی از استان کرمان گفت: اجرای این طرح در استان های مذکور ادامه خواهد داشت، اکنون چون در فصل بارش های این استان هستیم به طور موقت مشکلی از نظر تامین آب وجود ندارد، اما اصل مشکل پابرجاست و ما تا زمانی که این بحران در منطقه وجود داشته باشد برای حل آن کمک خواهیم کرد. سال آینده با فراخوان جدیدی برای طرح نذر آب، دور تازه آن را شروع خواهیم کرد.
طرح‌هاي ويژه
به شرط تحقق بودجه عملياتي مي‌شود
وی با مرور اقدامات هلال احمر در مناطق زلزله زده کرمانشاه، توضیح داد: اقدامات هلال احمر برای بهبود شرایط زلزله زدگان کرمانشاه متوقف نشده و به عنوان نمونه چند روز گذشته اختصاص 8 میلیارد تومان برای هزینه کرد در مناطقی از کرمانشاه که هنوز نیاز به کمک دارد، امضا شده است.سوال خبرنگار ديگري در حوزه فعاليت‌هاي حمايتي از معيشت در مناطق محروم و کم‌برخوردار بود که پيروي توضيح داد: «قطعا يک بودجه‌اي در نظر گرفته شده است که اگر اين بودجه محقق شود، فعاليت‌هاي حمايتي هلال احمر در آستانه ‌سال نو براي اقشار آسيب‌پذير را خواهيم داشت؛ همان‌طور که در حال حاضر هم در استان لرستان  3‌هزار بسته يک‌ماهه بين مردم توزيع کرديم؛ برنامه ويژه‌اي هم براي اقشار آسيب‌پذير داريم به نام سبد خانوار که به شرط محقق‌شدن بودجه اجرايي مي‌شود.»
آموزش همگاني و خودآزمايي براي رفع نقاط ضعف
دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر به برنامه‌هاي اين جمعيت براي رفع نقاط ضعف و بهبود کيفيت خدمات اشاره کرد و گفت: «چيزي که بسيار به آن اعتقاد دارم، آموزش همگاني است که بايد در جامعه نهادينه شود. به اين صورت که خود مردم ياد بگيرند در برخورد با حوادث و پديده‌ها چگونه عمل کنند. وقتي که يک تصادف يا حادثه‌اي طبيعي رخ مي‌دهد، قبل از اين‌که نيروهاي هلال‌ احمر يا اورژانس برسند، اولين نفرات خود مردم هستند که در محل حادثه حضور دارند؛ مردم هم اقدامات پيشگيرانه را به خوبي مي‌توانند انجام دهند و هم اقدامات بازتواني که مي‌تواند بعد از حادثه به خود و خانواده‌شان کمک کند. اين مهارت‌ها به چند اصل مهم نياز دارد؛ آموزش و تمرين که مي‌تواند به مردم ياد دهد در مواجهه با اين موارد چه واکنش‌هايي درست است.»
ورود مباحث آموزش در حوادث
و بحران به کتاب‌هاي درسي
وي به تجربه‌هاي کشورهاي پيشرفته در اين حوزه اشاره کرد و گفت: «در ژاپن شاهديم وقتي زلزله‌اي رخ مي‌دهد، مردم رفتار درست را مي‌دانند؛ تمام اين مهارت‌ها با آموزش و شبيه‌سازي امکان‌پذير است. ما قطعا با خودارزيابي و توجه به نقاط ضعف مي‌توانيم آنها را رفع کنيم و به مهارت‌هاي بالايي دست پيدا کنيم.» وي ادامه داد: «نکته ديگر اين است که ما هر روز با پديده‌هاي جديدي مواجه هستيم و همه چيز در حال توسعه است و بنابراين ما هم بايد در راستاي توسعه گام برداريم؛ توسعه آموزش و پژوهش و توجه به داوطلبان و واحدهاي امدادي هم در اين مجموعه قرار مي‌گيرد.» پيروي در ادامه صحبت‌هايش پيرامون آموزش به تأليف تفاهمنامه با وزير آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت که اين تفاهمنامه مبني بر اختصاص ساعت‌هايي در مدارس براي آموزش رفتار در بحران‌ها و حوادث است که بايد در سنين پايين اجرايي شود؛ اين تفاهمنامه در مرحله امضا قرار دارد. چيزي که وزير آموزش‌وپرورش عنوان کرد اين بود که 2 ساعت در هفته برنامه خالي براي اين مباحث اختصاص داده شده است که ما قرار شد بخشي از اين ساعت را بگيريم و آموزش‌ها را در اين ساعت‌ها انجام دهيم. وي با تأکيد بر اين‌که در آموزش بايد به همه حوزه‌ها توجه شود، گفت: «پيشگيري از مهمترين مفاهيم است؛ برخورد با معلول شايد ناکام‌ترين قسمت کار باشد؛ مثلا وقتي کسي در تصادف قطع نخاع مي‌شود، ديگر نمي‌توان برايش کاري انجام داد؛ در اين‌جا ما از بروز حادثه به نوعي جلوگيري مي‌کنيم. يا در موضوع زلزله فقط پناه‌گرفتن مطرح نيست؛ مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و بهسازي سازه‌ها از مهمترين راهکارهاي پيشگيري از خسارت‌ها است.»دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر در مورد وضع استخدامي امدادگران هلال‌ احمر نيز گفت: «بحث استخدام موضوعي جدي است که در کنار موضوع افزايش حقوق به صورت جدي توسط جمعيت هلال ‌احمر دنبال مي‌شود. با اين حال استخدام يک روند بسيار سختي دارد و دنبال اين هستيم که مجوزي بگيريم که امدادگران و نيروهاي هلال ‌احمر استخدام شوند ولي شرط و شروطش تابع قوانين و ضوابط خاص خودش است.»
پیروی همچنین با اشاره به برنامه های جامع سازمان های زیرمجموعه هلال احمر در ایام نوروز، افزود: این برنامه ها همانند سال های گذشته با مشارکت تمامی زیرمجموعه های هلال احمر در همه استان ها از 24 اسفند 97 تا پایان تعطیلات فروردین 98 اجرایی خواهد شد که جزئیات آن به زودی اعلام می شود.
نهادينه‌کردن آموزش‌ها نياز به زمان
و تلاش بسيار دارد
دبيرکل جمعيت هلال ‌احمر در بخش ديگري از اين نشست در رابطه با راهکارهايي براي ارتقاي نگرش‌ها در جمعيت هلال‌احمر گفت: «اين ارتقاي نگرش هم به فرهنگسازي برمي‌گردد؛ به اين‌که چگونه بتوانيم اين فرهنگسازي را نهادينه کنيم و به آن عمق بدهيم؛ براي مثال مي‌توانيم به موضوع کمربند ايمني اشاره کنيم که وقتي عزم جمعي براي نهادينه‌شدن آن در جامعه به وجود آمد، شاهد بوديم که فرهنگسازي آن صورت گرفت و امروز هم از کمربند ايمني خودرو استفاده مي‌کنند. بنابراين مهم نهادينه‌کردن آموزش و فرهنگسازي است. نظارت و ابزارهاي بازدارنده از تخلف‌ها نيز در اين فرآيند مهم است.»
پيروي در مورد نتايج ديدار رئيس جمعيت هلال ‌احمر با اعضاي فراکسيون هلال‌ احمر مجلس شوراي اسلامي گفت: «اين جلسه بسيار خوب بود، بسياري از نمايندگان در اين جلسه حضور داشتند و ما هم با کميسيون‌هاي مختلف مجلس ازجمله برنامه و بودجه، بهداشت و درمان جلساتي داشتيم و در مورد مسائل مربوط به جمعيت هلال ‌احمر صحبت کرديم. در بحث بودجه مواردي بود که بايد براي هلال ‌احمر احصاء مي‌شد و يکي دو مورد بود که در صورت تصويب به نفع هلال ‌احمر نبود که آن موارد هم اصلاح شد و انصافا نمايندگان هم بسيار در اين زمينه زحمت کشيدند و جلسه در کل نتيجه خوبي داشت.»

از احداث 4‌هزار متر پايگاه امدادي  تا راه‌اندازي 10‌هزار متر سوله

دبيرکل جمعيت هلال‌ احمر در پاسخ به خبرنگار «شهروند» درباره برنامه‌هاي اين جمعيت در دهه فجر و پروژه‌هايي که قرار است افتتاح شود، گفت: «برنامه‌هاي زيادي در دهه فجر امسال داريم که در طي‌ سال گذشته پيش‌بيني يا شروع شده است؛ در اين دهه در استان‌هاي هرمزگان، گيلان، گلستان، کهگيلويه و بوير احمر و گيلان مراکز توانبخشي جامع افتتاح مي‌شود. به‌ طور کلي در 12 استان مراکز جامع توانبخشي افتتاح مي‌شود و تعداد مراکز توانبخشي در کل کشور به 189 مورد مي‌رسد؛ به اين ترتيب ما در همه کشور مراکز توانبخشي جامع خواهيم داشت تا عزيزاني که نياز به مرکز توانبخشي دارند، بتوانند در استان خودشان از اين خدمات بهره‌مند شود.» پيروي به کاروان‌هاي سلامت جمعيت هلال ‌احمر به مناسبت دهه فجر  اشاره کرد و گفت: «423 کاروان سلامت متشکل از تيم پزشکان عمومي و متخصص به مناطق محروم اعزام شده‌اند و مردم از ويزيت و درمان رايگان و خدمات بهداشتي بهره‌مند شده‌اند.   وی با بیان اینکه در این ایام پروژه های بسیاری در استان های مختلف افتتاح می‌شود، افزود: افتتاح پایگاه‌های امدادی با مجموع 4208 متر زیربنا در 7 استان، سوله و انبار امدادی با مجموع 9904 متر زیربنا در 9 استان و افتتاح ساختمان‌های امدادی، اداری و توانبخشی و..... با مجموع 27 هزار و 753 متر زیربنا در 19 استان بخشی از این طرح ها است. به علاوه در این ایام در 9 استان کشور مانور بهداشت و درمان اضطراری برگزار می‌شود و 423 کاروان سلامت در استان های محروم فعالیت خواهد داشت. 3 هزار بسته زیستی یک ماهه در خوزستان و 2 هزار و 500 بسته در لرستان توزیع می‌شود و اتفاق های مشابهی هم در سایر نقاط خواهیم داشت. دبيرکل جمعيت هلال‌ احمر در بخش ديگري از اين نشست خبري به آخرين وضع بيمارستان دوبي اشاره کرد و گفت: «اين بيمارستان يک مرکز قديمي است که بيش از 45‌ سال از فعاليت آن مي‌گذرد؛ يک مرکز معتبر درماني است که در يکي دو‌ سال گذشته به‌ تبع يک‌سري مشکلاتي که بر اساس قوانين امارات ايجاد شده است، بحث‌هايي در موردش به وجود آمده است ما در تلاش هستيم مشکلات قانوني اين مرکز را حل کنيم. در طول بازي‌هاي آسيايي که هفته گذشته بود، خدمات عمومي به صورت رايگان به هموطنان ارايه مي‌شد و خدمات تخصصي هم با 50‌درصد تخفيف به ايرانيان ارايه مي‌شود؛ به ‌هر حال فعاليت اين بيمارستان ادامه دارد و ما تلاش مي‌کنيم مشکل قانوني آن هم به‌زودي برطرف شود.» سوال خبرنگار ديگري به لايحه مديريت بحران در مجلس اشاره داشت که در جلسات اين لايحه در مرکز پژوهش‌ها نماينده هلال‌ احمر حضور داشته است، پيروي در جواب به اين سوال که اين لايحه در چه وضعيتي است، گفت:     «هر قانون يا لايحه‌اي تا به مرحله نهايي و تصويب و ابلاغ نرسيده نمي‌توان در موردش اظهار نظر کرد؛ چراکه فعاليت‌هاي نهادهاي امدادي ديگر هم در اين لايحه ديده شده است اما اين‌که وضع هلال‌ احمر به چه صورت است، اين قانون هنوز نهايي نشده است و جلساتش ادامه دارد و اميدواريم با ارايه نظرات کارشناسي و تخصصي بتوانيم به مطالبات به‌حق جمعيت در اين لايحه برسيم.»


تعداد بازدید :  160