شماره ۱۶۱۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
واکنش‌ها به لغو برنامه حضور رئیس مجلس در کرج
سریال تمام‌نشدنی لغو سخنرانی

شهروند| ماجرای لغو سخنرانی‌ها به یک اپیدمی تبدیل شده است. لغو سخنرانی دیرزمانی بود که در مورد چهره‌های شاخص جریان اصلاحات صورت می‌گرفت، اما حالا به جریان‌های دیگر نیز شیوع پیدا کرده است. مورد آخر، لغو سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس است که قرار بود روز ۲۲ بهمن سخنران مراسم راهپیمایی کرج باشد، اما با اولتیماتوم «آیت‌الله حسینی همدانی» امام جمعه کرج تصمیم گرفت یک قدم عقب بنشیند و سخنرانی خود را لغو کند. آن‌طور که در اطلاعیه لغو سخنرانی رئیس مجلس آمده، «لطفی» قائم‌مقام آیت‌الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به رئیس مجلس اصرار می‌کند تا در مراسم ۲۲بهمن کرج سخنرانی کند. امام جمعه کرج در خطبه‌های نماز جمعه کرج نسبت به این انتخاب واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید که «گویا انتخاب سخنران روز ۲۲بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر.» پس از این اظهار نظر، دفتر رئیس مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند: «در پی حواشی به وجود آمده درباره سخنران مراسم ۲۲بهمن کرج و در راستای حفظ وحدت، سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این روز در کرج لغو شد.» این ماجرا واکنش‌های گسترده‌ای میان نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی داشت که به اهم آنها اشاره می‌کنیم.
دفاع نمایندگان از آقای رئیس
در جریان نشست علنی روز یکشنبه مجلس، علی مطهری به حواشی لغو سخنرانی علی لاریجانی پرداخت و با اشاره به نطق محمدعلی وکیلی گفت: «برخی از نمایندگان در جلسه امروز مجلس می‌خواستند درباره این موضوع تذکر دهند، اما وقت نداشتیم که البته آقای وکیلی نیز اشاره‌ای به آن کردند. می‌گویم مسئولان قضائی موضوع را دنبال کنند.» او ادامه داد: «ما به‌عنوان هیأت‌رئیسه مجلس وظیفه داریم از اقتدار، شأن و منزلت مجلس دفاع کنیم؛ ان‌شاءالله مقامات مسئول هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.» در همین راستا رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مردم سبزوار نیز گفته که «افرادی که تندروی می‌کنند از هر طرف باشد، محکوم هستند.»
به ما یاد داده بودند که نماز جمعه
جای وحدت است
غلامعلی جعفرزاده، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز در یادداشتی درباره نحوه برخورد امام جمعه کرج با رئیس مجلس نوشت: «گروه‌های مخالف سخنرانی آقای لاریجانی اعلام کردند که چون آقای لاریجانی حامی برجام و لوایح FATF بودند برای این سخنرانی «وصله ناجور» هستند. سوال این است که آیا برجام و لوایح چهارگانه در مجالس و مراجع حکومتی متخاصم مثل آمریکا یا رژیم صهیونیستی بررسی و تصویب شده‌اند که حامیان آنها «وصله ناجور» هستند؟ آیا نمایندگان مجلس در تصمیم‌گیری‌های خود باید عینا و خط‌به‌خط منویات برخی گروه‌ها را رعایت کنند تا «وصله ناجور» نباشند؟» همزمان عزیز اکبریان، نماینده مردم کرج در مجلس نیز در این راستا اظهار کرده که «از رئیس مجلس خواستم در تصمیمش تجدید نظر کند و به کرج بیاید؛ موافقت نکرد.»
 افراطیون را ناکام گذاشت
یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز در این راستا و در حساب توییتری خود نوشت که «لاریجانی با لغو سخنرانی ۲۲بهمن، افراطیون را در پیش‌فتنه خودبافته ۹۸ ناکام گذاشت.» علیرضا رحیمی، نماینده تهران در ادامه گفته که «گویا تندروها پیش‌فتنه را از دهه فجر کلید می‌زنند، اما هوشیاری برای همبستگی ملی پادزهر تفرقه‌سازان
خواهد شد.»
درخواست از رهبر معظم انقلاب
برای اظهار نظر درباره لغو سخنرانی
نایب‌رئیس اول مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس از شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خواست تا موضوع لغو سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس در مراسم ۲۲بهمن کرج را پیگیری کند. مسعود پزشکیان با بیان این‌که کسانی که اعتقاد، باور، اخلاق و دین را به ما درس می‌دهند، کاری نکنند که ما انعکاس خلاف این باورها را در جامعه ببینیم، گفت: «اگر رهبر معظم انقلاب نسبت به این مسأله اظهار نظر بفرمایند، ممنون ایشان خواهیم بود تا انسجام و وحدت حفظ شود و هر کسی در جای خود، کار خود را انجام دهد.»
کرج رسیدگی نشود، اپیدمی می‌شود
محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز با اشاره به لغو سخنرانی لاریجانی در کرج گفت: «سرچشمه اتفاق کرج با پیامک‌ها درباره ‌FATF در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی است.» او درباره طومارنویسی و فشارها برای لغو سخنرانی علی لاریجانی بیان کرد: «این کارها سازماندهی ویژه‌ای دارد. همین افرادی که پیامک تهدیدآمیز برای نمایندگان مجلس می‌نوشتند که نباید به ‌FATF رأی بدهید، همان‌ها برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پیامک می‌دهند. همین آدم‌ها از مردمی که از موضوعات هم بی‌اطلاع هستند در نماز جمعه کرج طومار جمع می‌کنند. همین افراد امام جمعه کرج را تحریک می‌کنند که آن حرف را مطرح کند.» مهاجری با تأکید بر این موضوع که به نظر من حتما باید این موضوع به‌وسیله مسئولان کشور رسیدگی شود، گفت: «اگر به این موضوع رسیدگی نشود به‌صورت یک اپیدمی درمی‌آید.»


تعداد بازدید :  187