شماره ۱۶۱۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
نمکی؛ امیدواری‌ها به رفتن راه‌های نرفته

دیروز سعید نمکی وزیر بهداشت شد؛ نخستین وزیر بهداشتی که پزشک نیست. او تخصص ایمنی‌شناسی دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی است. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی براساس گزارش‌های خبری در دی ‌ماه ۱۳۹۷، در اعتراض به کاهش بودجه سلامت استعفا کرد؛ وی در طول دوره وزارت خود  با اجرای طرح تحول نظام سلامت موفق به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی شد. طی این طرح هزینه عمل‌های جراحی به‌ طور متوسط کاهش یافت. همچنین پس از اجرای این طرح در دولت یازدهم تمام هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان رایگان شد اما در سال‌های اخیر اهرم‌های مدیریتی وزیر مستعفی به خوبی نتوانستند تداوم طرح تحول نظام سلامت را در مسیر پیشرفت و راضی نگه‌داشتن مردم پیش ببرند.
وزیر جدید اما معتقد است که طرح تحول نظام سلامت توانسته مشکلات زیادی را از دوش مردم کشورمان بردارد و او می‌خواهد نقاط قوت طرح را بیش از پیش جلو ببرد.
از جمله برنامه‌هایی که در دوره دکتر قاضی‌زاده به انجام نرسیده، یعنی حمایت از بیماران در هزینه‌های کمرشکن به‌خصوص هزینه‌های بستری، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و همچنین ماندگاری طبیب‌ها در نقاط محروم حالا بر دوش وزیر جدید سنگینی می‌کند. توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت و در دسترس قرارگرفتن پزشک و توسعه پزشکی از راه دور از اولویت‌های اولیه وزارتخانه‌ای است که نمکی تحویل گرفته و در این سال‌ها مغفول مانده است. نمکی حالا علاوه بر ادامه راه وزیر سابق باید تدوین راهنماهای بالینی و پزشک خانواده و سیستم ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت و نظام مالی پرداخت نوین آن را نیز دنبال کند؛ راه سختی که در پیش است. swنکته جالب اما سخنی است که سعید نمکی در جلسه رأی اعتماد به زبان آورد: «قبل از آمدنم آنان که به اشرافم به تنگناهای مالی و وضع موجود نظام سلامت آگاه بودند، پرسیدند تو که اوضاع را می‌دانی چرا می‌روی، گفتم می‌روم تا شاید چراغ امید پیرزنی که با شادمانی اسفند دود کرد، هنگامی که کلنگ مرکز سلامت روستا بر زمین خورد، تا بیمار مبتلا به سرطان نیمه شب اندوه دارو نداشته باشد تا به قول رهبر معظم انقلاب بیمار هموطنم در بیمارستان به جز اندوه بیماری غم دیگری نداشته باشد تا سرای محقر خانواده تنگدست برای خرید داروی تقلبی و پرداخت به دلالان بی‌رحم به حراج گذاشته نشود. مرا عشق می‌برد نه به سودای وزارت که سال‌هاست سودای دنیاطلبی در دلم مرده است.»
با این حساب باید برای او آرزوی موفقیت کرد و این‌که او می‌داند پا در چه راهی نهاده است.


تعداد بازدید :  430