شماره ۱۶۱۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
گسترش تحقیق روی تمام جنبه‌های زندگی بزرگسالی، تجارت، کمپین تحلیف و ریاست جمهوری
شمشیر دادستانی روی گردن ترامپ

داستان تخلف‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است. از یک سو مایکل مولر درحال تحقیق درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ به روسیه است و به نتایجی نیز دست یافته و از سوی دیگر روز گذشته دادستان‌های فدرال آمریکا  با اوج گرفتن یکی از پرونده‌های تحقیق در ارتباط با کمیته تحلیف ترامپ، به مقام‌های این کمیته دستور دادند تا اسناد مرتبط با حامیان مالی، امور مالی و سایر فعالیت‌ها را تحویل دهند.
یک مقام مطلع به روزنامه نیویورک تایمز گفت در این احضاریه درخواست شده است تا اسنادی که به تمام حامیان مالی و میهمانان این کمیته مربوط می‌شود، هرگونه منفعتی ازجمله بلیت‌فروشی و انداختن عکس با رئیس‌جمهوری، فایل‌های فدرال، اطلاعات فروشندگان، قراردادها و دیگر موارد تحویل داده شود.
این درخواست‌های جدید درواقع گسترش تحقیقات دادستان‌هاست که اواخر ‌سال گذشته در بحبوحه طغیان تحقیقات از کمیته تحلیف آغاز شد. براساس آنها، تحقیقات پیرامون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که زمانی روی ارتباطات احتمالی او با روسیه حین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تمرکز داشت، بسیار فراتر از دفتر شورای ویژه تحقیقات رفته تا شامل تمام جنبه‌های زندگی بزرگسالی، تجارت، کمپین، تحلیف و ریاست‌جمهوری
 او بشود.
بازرسان همچنین تلاش دارند با استفاده از احضار کمیته تحلیف ترامپ مشخص کنند که آیا مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به صورت غیرقانونی به این کمیته کمک مالی کرده‌اند یا خیر. همچنین آنها قصد دارند تا مشخص کنند آیا اعضای این کمیته اطلاع داشتند که این پرداخت‌ها غیرقانونی است یا خیر. این بازرسان همچنین درخواست دارند تا اسنادی که نشان می‌دهد کمک‌های مالی قانونی انجام شده است، ارایه شود. براساس قوانین فدرال کمک خارجی به کمپین‌های فدرال، کمیته‌های اقدام سیاسی و صندوق‌های تحلیف و مراسم آغاز به کار ممنوع است. دادستان‌های آمریکایی همچنین درخواست دارند تا تمام اسناد مرتبط با فروشندگان و مقاطعه‌کاران همکار با کمیته تحلیف که رقم بی‌سابقه ۱۰۷‌میلیون دلار را جمع‌آوری کردند و خرج‌های سخاوتمندانه‌ای داشتند، منتقل شود.
همچنین دادستان‌های ایالت مریلند ارایه اسناد مالی زمین‌های گلف دونالد ترامپ در اسکاتلند را خواستار شده‌اند. روزنامه تایمز لندن گزارش کرده است که دادستان‌های ایالت مریلند آمریکا به دنبال دریافت اسناد مالی زمین‌های گلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هستند تا در تحقیقات خود درخصوص احتمال نقض قانون عدم دریافت هدایا از طرف کشورهای خارجی توسط ترامپ از آن استفاده کنند. برایان فراش، دادستان کل مریلند سرپرستی این تحقیقات را برعهده دارد، تا احتمال نقض این قانون از سوی ترامپ و پذیرفتن پرداخت‌هایی از سوی دولت‌های خارجی از طریق هتل بین‌المللی خود در واشنگتن را بررسی کند.
فراش به روزنامه تایمز گفت: «مطمئنیم که در پایان تحقیقاتمان قادر خواهیم بود که نقض این بند از قانون اساسی از سوی ترامپ را ثابت کنیم. درخواست ارایه این اسناد که فهرست آنها در وب‌سایت فراش ذکر شده، بخشی از درخواست‌های ارایه اسنادی است که در ماه دسامبر در ارتباط با این پرونده به ثبت رسیده است. ترامپ به اتهام نقض این قانون با تعدادی پرونده قضائی روبه‌رو است که هم به‌عنوان رئیس‌جمهوری و هم به‌عنوان یک فرد عادی در آنها متهم شده است.»
روزنامه نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرده که حاکی از عدم‌پرداخت وامی در ‌سال ۲۰۱۶ از سوی دویچه بانک به ترامپ برای زمین گلف ترنبری است که سوالاتی را درباره تامین مالی زمین‌های گلف ترامپ در اسکاتلند برانگیخته است. آماندا میلر، سخنگوی سازمان ترامپ به روزنامه نیویورک تایمز گفت این سازمان «زمین ترنبری را بدون هیچ‌گونه تامین مالی و با سرمایه ده‌ها‌ میلیون دلاری خود بازسازی کرده است.» ترامپ پیش از آغاز به کار خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا کنترل دارایی‌های خود را به پسرانش سپرد. قانون‌گذارانی که درحال بررسی احتمال وجود ارتباطاتی میان کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه هستند نیز پرسش‌هایی را درباره منابع تامین مالی هولدینگ دونالد ترامپ و احتمال تامین آن از سوی نهادهای خارجی مطرح کرده‌اند. گزارش شده است رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نیز مدارکی را از تعاملات ترامپ با دویچه بانک برای سرمایه‌گذاری‌هایش در روسیه درخواست کرده است. در یک جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، گلن سیمپسن، رئیس موسسه تحقیقاتی «فیوژن جی‌پی‌اس» کمبود اطلاعات درباره تامین مالی زمین‌های گلف ترامپ را «نگران‌کننده» توصیف کرد. به گفته سیمپسن، حساب‌های بررسی شده «در ظاهر نشانگر حضور روسیه در این پرونده نیست، اما چیزی که واضح است، سرمایه‌های هنگفتی هستند که از سوی منابع ناشناس به این پروژه تزریق شده‌اند.» منتقدان همچنین ترامپ را به استفاده از دیدارهای ریاست‌جمهوری از این زمین‌های گلف برای رونق دادن به تجارتش متهم کرده‌اند.


تعداد بازدید :  273