شماره ۱۶۱۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
توضیحات رئیس سازمان استاندارد به «شهروند»
چرا استانداردسازی خودروی ملی عقب‌نشینی کرد؟

شهروند| «تحریم، اجرای استانداردهای  هشتادوپنج‌گانه را به تعویق انداخت.» آن‌گونه که نیره پیروز‌بخت، رئیس سازمان استاندارد به «شهروند» می‌گوید: «امکان بررسی تمامی شاخص‌های هشتادوپنج‌گانه در داخل کشور وجود ندارد و  تعدادی از فاکتورهای جدید استاندارد باید  در خارج کشور مورد ارزیابی قرار گیرد اما هنوز هیچ یک از کشورها موافقت خود را در این‌باره به ما اعلام نکرده‌اند.»  او که 6 بهمن امسال اعلام کرده بود که قرار نیست استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی به‌ دلیل چالش‌هایی ازجمله تحریم‌ها به تعویق بیفتد، حالا از احتمال به تعویق‌افتادن این استانداردها خبر می‌دهد و مشخص نیست که  خط تولید خودروهای غیراستانداردی که موفق به پاس‌کردن استانداردهای هشتادوپنج‌گانه نمی‌شوند، از چه تاریخی متوقف می‌شود.
استاندارد عقب نشست
سازمان استاندارد پیش از این اعلام کرده بود که اين‌بار به مثال دفعات قبل نيست كه از قبال استانداردسازي خودروها به راحتي بگذرد و براي رسيدن به توليد خودروي استاندارد حاضر است پيش روي خودروسازان بايستد، حالا از مواضع خود عقب نشسته است. بر اساس زمان‌بندي بايد تا ابتداي دي ماه‌ سال گذشته 61 مورد استاندارد خودرويي اجرايي مي‌شد و پس از آن تا ابتداي تير ماه ‌سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلي اضافه شد و درنهايت با اضافه‌شدن 22 مورد استاندارد خودرويي ديگر تا دي ماه ‌سال 1397 تعداد استانداردهاي اجباري خودروها به 85 مورد افزايش یافت. طبق گفته رئيس سازمان ملي استاندارد، بررسی استاندارد خودرو‌ها از اول دي ماه ‌سال جاري كليد خورده است. به این معنا که تعدادی از آزمون‌ها در داخل کشور و تعدادی دیگر در خارج از کشور انجام می‌شود؛ اما اکنون در شرایط تحریم و در حال چانه‌زنی هستیم که بتوانیم بخشی از این استانداردها را رعایت کرده و حتی آزمایش‌ها و واحدهای بازرسی اروپایی را فعال کنیم. اما مشکل به تعویق‌افتادن استانداردهای هشتادوپنج‌گانه به همین جا ختم نمی‌شود؛ بعد  از حمایت‌های سکاندار ساختمان سمیه  از خودروسازها و درخواست به تعویق‌افتادن یک‌ساله استانداردهای  هشتادوپنج‌گانه، حالا متولی ساختمان بلند بالای میدان ونک هم  از خودروسازان حمایت می‌کند. پیروز بخت دیروز در رابطه با ارتقای کیفیت خودروهای داخلی گفت: «باید توجه داشت که اجرای بخشی از این استانداردهای  هشتادوپنج‌گانه مستلزم این است که برخی قطعات خودرو عوض شود که البته این قطعات بعضا کاربردهای دوگانه نظامی دارد؛ بنابراین ما برنامه‌ها را به خودروسازان اعلام کرده و آنها نیز تلاش خود را برای اجرای آن خواهند داشت.» او با بیان این‎که واردات قطعات و آزمون‌های مرتبط با آن در صنعت خودرو به دلیل تحریم‌ها به مشکل برخورده است، گفت:   «هنوز به پاسخ مشخصی در این رابطه نرسیده‌ایم، اما حداقل این است که به مردم قول دادیم که ایمنی و کیفیت خودروها را بالا ببریم که آن را عملیاتی خواهیم کرد؛ پس تلاش می‌کنیم که تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد.»


تعداد بازدید :  233