شماره ۱۶۱۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
نشست خبری وزیر نفت به مشاجره با خبرنگار روزنامه کیهان کشیده شد
مواظب باشید از رهبری جلو نزنید

شهروند| مشاجره لفظی دیروز بیژن نامدار زنگنه با خبرنگار روزنامه کیهان در حاشیه نشست خبری وزیر نفت به‌مناسبت 40سالگی انقلاب، خبرساز شد. ماجرای مشاجره‌های لفظی و کلامی وزیر نفت با برخی خبرنگاران رسانه‌هایی که منتسب به اردوگاه اصولگرایی هستند، مسبوق به سابقه است. چندی پیش هم زنگنه مشاجره‌ای با خبرنگار روزنامه جوان داشت که در آن به صراحت به خبرنگار این روزنامه گفت که «دروغ نگویید.» زنگنه در سال‌های اخیر و در موضوعات نفتی حاشیه‌های زیادی را دور و بر خود دیده که مشاجره‌های لفظی با برخی رسانه‌های منتقد از اهم آنها بوده است. نتیجه‌ای که از این مشاجره‌ها می‌توان به دست آورد، پاسخ‌های صریح و بی‌پرده وزیر نفت است که هیچ‌گاه در بیان مواضع خود کوتاه نیامده است. او به‌دلیل سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و حضور در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف ایران به «شیخ الوزراء» مشهور است. او را موفق‌ترین وزیر نفت ایران در توسعه و جذب سرمایه‌های خارجی در صنایع نفت و گاز ایران می‌دانند.
زنگنه از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح‌طلبی و دارای سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی و بنیاد باران است. او ابتدا در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ به‌عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد پا به دولت نهاد. در آبان ۱۳۶۱ بنا به دعوت مدیران وقت جهاد سازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد. در پی تشکیل وزارت جهاد سازندگی در دولت سوم جمهوری اسلامی، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷ به‌عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی فعالیت کرد. در آخرین ‌سال فعالیت دولت چهارم، در فاصله سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ عهده‌دار وزارت نیرو بود. او در کابینه اول و دوم اکبر ‌هاشمی رفسنجانی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ برای دو دوره متوالی نیز وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. در دولت اصلاحات از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ نیز برای دو دوره متوالی وزیر نفت ایران بود. این سابقه درخشان از زنگنه او را به یکی از برجسته‌ترین مدیران رده‌بالای نظام در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی تبدیل کرده است. روی این اصل ضرب‌المثل هر که بامش بیش برفش بیشتر را می‌توان در مورد حاشیه‌سازی‌هایی که مخالفان و منتقدان زنگنه برای او به وجود آورده و می‌آورند به‌کار برد.
ماجرای مشاجره با خبرنگار کیهان
در نشست خبری دیروز وزیر نفت که به‌مناسبت 40سالگی انقلاب برگزار شد، خبرنگار کیهان با پیش کشیدن موضوع مدیران جوان و کارآمد به نقادی از وزیر نفت و وزارتخانه تحت امر او پرداخت که این مسأله با واکنش زنگنه مواجه شد.  زنگنه با بیان این‌که «کیهان شرکتی دولتی است، اما از قواعد دولتی پیروی نمی‌کند» گفت: «شما برو صحبت‌های آقا رو بخون بعد صحبت کن. عطش خدمت من از عطش خدمت آقای شریعتمداری بیشتر نیست.» در این میان خبرنگار روزنامه کیهان خطاب به وزیر نفت می‌گوید که «آقای وزیر شما مدیر اجرایی هستید؟» و زنگنه در پاسخ می‌گوید: «فرق نمی‌کند، اون (شریعتمداری) هم مدیر دولتی هست، مدیر ملتی نیست. کیهان یک شرکت دولتی است و زیر نظر مقام معظم رهبری، مثل بنیاد مستضعفان. شما دولتی هستید، مال نظام هستید. منتهی از قواعد دولتی تبعیت نمی‌کنید، شما دولتی هستید. این‌که یک شرکتی از قواعد و مقررات دولتی تبعیت نمی‌کند به معنای این نیست که دولتی نیست، دولتی است.» زنگنه در ادامه و در انتقاد از رویکرد مخالفت‌گونه روزنامه کیهان می‌افزاید: «من مدیر جوان می‌آورم، از من سوال می‌کنند که چرا جوان بی‌تجربه آوردی، جوان باتجربه میشه 55 سال، دیگه جوان نیست. بعد که 30 یا 35‌سال بشه میشه بی‌تجربه. من باید جواب دهم؛ جوان خوب است یا نیست. بعد شما می‌آیید می‌نویسید که عده‌ای جوان بی‌تجربه را آورده‌اند در نفت کار کنند. من آدم جوان بیارم یک چیز می‌گویید، آدم پیر بیارم چیز دیگری می‌گویید. فرمایشاتی که آقا در درس خارج از فقهشان داشتند ببینید؛ شما از ایشان تبعیت کنید. نه جلوتر برید. جلوتر از ایشان نروید، این می‌شود مارق. امیرالمومنین(ع) کسی را که از امامش جلوتر می‌افتد می‌فرماید مارق. مواظب باشید از رهبری جلو نزنید. در دسته مارقین قرار نگیریم، وگرنه خوارج می‌شویم و خدای‌نکرده فرقان.»


تعداد بازدید :  179