نام فرانسوا تروفو برای سینمادوستان ایرانی یادآور «موج نوی سینمای فرانسه» است که این کارگردان و بازیگر فرانسوی یکی از بانیان آن بود. تروفو بهواقع یکی از قلههای آن چیزی است که در ایران سینمای روشنفکری اروپا خوانده میشود، هرچند که شاید خود او در زمان حیات آنقدرها به تقسیمبندیهای اینچنینی اعتقادی نداشت. تروفو کار خود را با نوشتن در یکی از معروفترین مجلات سینمایی جهان یعنی «کایهدو سینما» آغاز کرد. در دهه50 میلادی بسیاری از منتقدان فرانسوی همچون تروفو پا به عرصه کارگردانی گذاشتند؛ کسانی چون ژاک ریوت، اریک رومر، کلود شابرول، آلن رنه، ژاک دمی، گی دوبور و آنیس واردا. اما در میان همه این اسامی تروفو بهواقع از آنهایی نبود که فیلم خود را ساخته و سپس در کافههای پاریس پا رو پا انداخته قهوه بنوشد و نظریههای ثقیل سینمایی از خود صادر کند. حضور او در فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» بهعنوان بازیگر بیش از هر چیز بیانگر عشق او به سینماست. از فرانسوا تروفو صحبت میکنیم که 87سال پیش درچنین روزی (6 فوریه 1932) در پاریس به دنیا آمد.