شماره ۱۶۲۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
ایما و اشاره‌های عاشقانه با همسر پس از صدور رای هیأت منصفه
ال چاپو دست‌نیافتنی در پایان راه
رئیس بزرگترین کارتل مواد مخدر جهان به حبس ابد محکوم شد

خواکین «ال چاپو» گوزمان لوئرا، سلطان مواد مخدر مکزیک، مردی که روزگاری رهبری یکی از بزرگترین سازمان‌های جنایتکار تاریخ را برعهده داشت- سازمانی که قلمرو فعالیت آن چند قاره را دربرمی‌گرفت و موجی از خشونت و خونریزی را در کشورش به راه انداخته بود- روز سه‌شنبه در 11 مورد اتهامی‌اش گناهکار شناخته شد. دادگاه بزرگ بروکلین، نیویورک، هنگام خواندن رأی دادگاه علیه ال چاپو در سکوتی سنگین فرو رفته بود. هیأت منصفه هنگام خواندن رأی خود هیچ توجهی به متهم نداشتند؛ مردی که طی یک دهه رهبری کارتل مخوف سینالوآ، نزدیک به ۱۴‌میلیارد دلار ثروت به جیب زده بود. هیچ واکنش خاصی در چهره و رفتار ال چاپو پس از محکومیتش دیده نمی‌شد.
محکومیت او برای بزرگترین جرمش که مشارکت در تأسیس و مدیریت مداوم سازمان‌های جنایتکار است حبس ابد را در پی خواهد داشت. حکم نهایی سلطان کارتل سینالوآ روز ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه ‌سال ۱۳۹۸) اعلام خواهد شد.
ریچارد دونوگو، دادستان منطقه شرقی ایالات متحده، پس از قرائت محکومیت ال چاپو توسط هیأت منصفه چنین گفت: «این حکمی است که دیگر از آن هیچ راه فرار یا بازگشتی نخواهد بود.» رئیس دادگاه نیز حکم هیأت منصفه را که متشکل از هشت زن و چهار مرد بود، تأیید کرد و به آنها گفت که رفتار و قضاوت آنها باعث شده که او به‌عنوان یک آمریکایی به خود افتخار کند.
یکی از وکلای مدافع ال چاپو ادعا کرد که موکلش پس از حکم هیأت منصفه «بسیار سرحال» بود. او در این‌باره چنین گفت: «او یک مبارز است. او هنوز تسلیم
نشده است.»
 بعد از این‌که هیأت منصفه دادگاه را ترک کرد، گوزمان برای همسرش، اِما کورونل، ملکه زیبایی سابق و یکی از نزدیکان ال چاپو که همیشه در دادگاه حضور داشت، دست تکان داد و لبخند زد. کورونل نیز خنده شوهرش را پاسخ داد و دستش را به نشانه عشق به او روی قلبش گذاشت. پس از این‌که از او در مورد رأی هیأت منصفه سوال شد، کورونل به زبان اسپانیولی چنین پاسخ داد: «خوب بود، ممنونم.» اعضای هیأت منصفه که از بقیه حاضران در دادگاه جدا شده بودند و اسم آنها به دلایل امنیتی مخفی نگه داشته شده بود، طی ۶ روز بیش از ۳۴ ساعت روی حکم پایانی خود مشورت کردند.
در بیش از دو ماه و نیم، این افراد شاهد شهادت‌هایی در مورد شکنجه‌های باورنکردنی و قتل‌های وحشیانه، فساد بی‌سابقه در تمامی رده‌های دولت مکزیک، معشوقه‌های افراد ارشد کارتل سینالوآ، فرارهای نیمه‌عریان ال چاپو از طریق تونل‌های زیرزمینی، کلاشنیکف‌های با روکش طلا و تپانچه‌های الماس‌کاری شده با حکاکی حروف اول اسم سلطان مواد مخدر مکزیک، بودند.
 ادواردو بالازرو، از وکلای مدافع ال چاپو به‌دنبال قرائت رأی هیأت منصفه چنین واکنش نشان داد: «ما به وضوح از رأی هیأت منصفه در دادگاه خواکین گوزمان لوئرا ناامید شدیم، اما به فرآیند دادرسی و تصمیم هیأت منصفه احترام می‌گذاریم. ما با موانع بی‌سابقه و بسیار شدیدی در دفاع از خواکین گوزمان لوئرا مواجه شده بودیم.»
یکی دیگر از وکلای او گفت که گوزمان در تمام مدت دادرسی بسیار متشخص رفتار کرده، حامی آنها بوده و از تلاش‌های تیم وکلایش قدردانی کرده است.
دادستان نیز رأی هیأت منصفه را یک پیروزی بزرگ برای مردم آمریکا و مکزیکی‌هایی دانسته که عزیزانشان را در جنگ‌های مواد مخدر از دست داده‌اند و برای هر یک از آنهایی که کسی را در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر از دست داده‌اند. او در ادامه چنین گفت: «کسانی هستند که می‌گویند مبارزه با مواد مخدر ارزش این همه تلاش را ندارد. این افراد در اشتباه هستند.» به گفته دونوگو، این پرونده به شکلی بی‌سابقه پرده از قاچاق مواد مخدر در سطح بین‌المللی برداشته و فساد فراگیر و بیمارگونه‌ای را که اجازه فعالیت به کارتل سینالوآ داده بود، فاش کرده است. او گفت:«امروز روز مکافات است، اما روزهای مکافات بیشتری در راه خواهد بود.»


تعداد بازدید :  260