شماره ۱۶۲۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
نتایج یک تحقیق در توییتر نشان داد
حمایت روبات‌ها از افتضاح ورشو

از مدت‌ها پیش که خبر رسید آمریکا به دنبال برگزاری سلسله جلساتی برای متحد کردن کشورهای مختلف علیه ایران و تقویت تحریم‌هاست واکنش‌ها علیه این اقدام و البته سرزنش لهستان به‌عنوان کشور میزبان جلسات شروع شد و حتی برخی از منتقدان هم تلاش آمریکا را برای هرچه بیشتر تحت فشار گذاشتن مردم ایران محکوم کردند، اما عجیب این‌که در روزهای منتهی به برگزاری این نشست‌ها عده‌ای فارسی‌زبان در توییتر شروع به حمایت از آن کرده و حتی از چند روز قبل هشتگ‌هایی هم برای تبدیل شدن به ترند جهانی تدارک دیدند، اما با مرور کاربرانی که با این هشتگ توییت کرده بودند، کمتر کسی با هویت واقعی پیدا می‌شد. گزارش جدید «بی‌بی‌سی مانیتورینگ» که داده‌های رسانه‌ها، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی در زبان‌های مختلف را از 140 کشور جهان تحلیل می‌کند، نشان داد ماجرا در مورد ترند شدن این هشتگ تا حد زیادی مشکوک است. بی‌بی‌سی مانیتورینگ در مطلبی با عنوان «بررسی جریان مخالفان نظام ایران در شبکه‌های اجتماعی در مورد نشست ورشو» نوشت: «(این) نشست عمدتا در قالب تلاش آمریکا برای جلوگیری از همکاری دیگر کشورها با ایران تعبیر می‌شود. مخالفان نظام دراین‌باره از هشتگ #WeSupportPolandSummit  (از نشست ورشو حمایت می‌کنیم)، استفاده کرده اند.»
بر اساس این گزارش، «آنالیز بیش از 14‌هزار توییت که طی یک ماه گذشته با هشتگ #WeSupportPolandSummit منتشر شده است، نشان داد که اکثر این توییت‌ها تنها از هشت حساب کاربری ارسال شده اند.»
شاخه تحلیلی بی‌بی‌سی انگلیسی در ادامه درخصوص هدف این جریان توییتری نوشت: «ظاهرا هدف این جریان، ایجاد یک ترند ساختگی است که قرار نشانگر حمایت مردمی از نشست ورشو و در ادامه نارضایتی گسترده از نظام ایران باشد.»
با توجه به این تحلیل‌ها عجیب نیست که هشتگ حمایت از کنفرانس ورشو که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شده است، به یکی از ترندهای جهانی تبدیل شود. قبل‌تر هم شبکه خبری الجزیره در گزارشی از نقش هواداران و اعضای منافقین در توییتر‌هایی برای ترند کردن توییت‌هایی برای فشار بر مردم ایران پرده برداشته بود.
درباره وضع برگزاری اجلاس ورشو هم اگر بپرسید، باید گفت که به شهادت رسانه‌های غربی با کمترین رونق ممکن درحال برگزاری است و با وجود اعلام آمریکا و لهستان درباره مطرح‌نبودن موضوع ایران در این کنفرانس که با هدف افزایش کمیت و کیفیت حضور مدعوین صورت گرفت، سطح شرکت‌کنندگان در این کنفرانس با انتظارات آمریکا فاصله زیادی دارد.
عراق، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطین این کنفرانس را بایکوت کرده‌اند. درحالی‌که یکی از محورهای اصلی این کنفرانس قرار است «تروریسم و امنیت» در خاورمیانه باشد و به این ترتیب این کنفرانس که آمریکا حامی اصلی برگزاری آن است، بدون حضور عراق، سوریه، ایران، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش بزرگی از خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، برگزار می‌شود. علاوه بر این دیپلمات‌های ارشد کشورهای بزرگ اروپایی چون فرانسه گفته‌اند به ورشو نخواهند رفت. روسیه و چین هم به این کنفرانس اعتنایی نکرده‌اند و مسکو حتی از آن انتقاد کرده است. جرمی‌ هانت، وزیر خارجه انگلیس هم گفته است فقط برای حضور در جلسه‌ای که مربوط به یمن است و در این کنفرانس برگزار خواهد شد، به ورشو می‌رود. فدریکا موگرینی هم از حضور در این کنفرانس امتناع کرده است. همچنین ترکیه اعلام کرده است در این کنفرانس  شرکت نمی‌کند.


تعداد بازدید :  342