شماره ۱۶۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
گپی با مسئول امداد و نجات شهرستان کوهرنگ
بلدهای کوه، عصای دست امدادگران شده‌اند

«ماهانه 35 تا 40 عملیات امداد و نجات در شهرستان کوهرنگ انجام می‌شود.» «محمدتقی سمیعی» مسئول امداد و نجات هلال احمر شهرستان کوهرنگ این را می‌گوید.
شهرستان کوهرنگ 4 پایگاه امدادی دارد که یکی از آنها پایگاه کوهستانی است و 3 پایگاه، امداد جاده‌ای را برعهده دارند؛ پایگاه امداد جاده‌ای دشت، پایگاه بازفت، پایگاه کوهستان و پایگاه شهید صمصامی.
2 سالی از راه‌اندازی پایگاه شهید صمصامی در برف‌گیرترین شهرستان کشور می‌گذرد. با این حال خبری از ساختمان آجری پایگاه نیست و امدادگران در کانکس کوچکی شیفت آماده‌باش خود را می‌گذرانند. سمیعی می‌گوید: «این پایگاه در ابتدا قرار بود پایگاهی موقت و فصلی باشد. اما از همان ابتدا با عملکرد خوب و تأثیرگذارش، کمک زیادی به عملیات‌های امدادی شهرستان کرد. در 2 ماه نخست به‌طور متوسط روزی 3 تا 4 عملیات از طریق این پایگاه انجام می‌شد و به دلیل سنگین بودن عملیات‌ها، فعالیت‌های پایگاه ادامه‌دار شد و به تمام ماه‌های سال تسری پیدا کرد. با توجه به سرد بودن محل استقرار کانکس، تلاش‌هایی در شهرستان در حال انجام است تا بتوانیم ساختمانی برای این پایگاه بسازیم.
فرمانداری و ستاد بحران استان برای ساخت این پایگاه قول‌هایی داده‌اند که در صورت تحقق، بعد از پایان فصل سرما کلنگ ساخت پایگاه امدادی شهدای صمصامی به زمین زده می‌شود.»
بارش‌های طولانی مدت، حضور پایگاه‌ها در بزرگ‌ترین منطقه عشایری کشور، وجود برف دائمی در منطقه کوهستانی و... باعث شده تا امداد و نجات در شهرستان کوهرنگ نیازمند تجهیزات خاصی باشد. سمیعی می‌گوید: «یکی از تجهیزات خاصی که شهرستان کوهرنگ به آن نیاز دارد، خودروی آفرود برای اعزام به عملیات‌های خاص است.
داشتن چنین تجهیزاتی می‌تواند به سرعت ما در رسیدن به محل وقوع حوادث کمک کند. یکی از تجهیزاتی که ما در اختیار داشتیم خودروی آرگو بود که بعد از مدتی استفاده دچار مشکل شد. این خودرو برای تعمیر باید به تبریز فرستاده شود اما بُعد مسافت این کار را برای ما دشوار کرده است.
حتی تعمیرکارانی از تبریز برای تعمیر این خودرو به کوهرنگ آمدند اما دوباره مشکل فنی بروز پیدا کرد. اسنوگراف و جت اسکی از دیگر نیازهایی است که در عملیات‌های امدادی شهرستان می‌توانند کمک زیادی به ما کنند و جایشان در میان تجهیزات شهرستان خالی است.»
شرایط خاص کوهرنگ، باعث شده تا پای «بلد‌کوه» هم به عملیات‌های امداد و نجات باز شود و آموزش‌های کمک‌های اولیه و دوره‌های امداد و نجات برای آنها برگزار شود. حضور بلد راه در عملیات‌های امداد کوهستان گاهی سرعت عملیات را تا دو برابر افزایش می‌دهد: «حضور داوطلبانه نیروهای بلد راه در برخی از عملیات‌ها، کمک زیادی به ما می‌کند. ما دوره‌های اولیه امداد را برای بلد راه‌ها برگزار می‌کنیم تا در چنین حوادثی، تا رسیدن نیروهای امدادگر به محل حادثه بتوانند اقدامات اولیه لازم را انجام دهند.»


تعداد بازدید :  190