شماره ۱۶۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
درس‌های یک ترور!

در دهه 70 میلادی جنوب لبنان به کودک تازه‌متولدشده‌ای می‌مانست که هر روز قابلیتی جدید در خود کشف می‌کرد و آن را برای مبارزه با اشغالگری به کار می‌بست. یکی از چهره‌های درخشان این برهه از تاریخ لبنان بی‌ترید امام موسی صدر، روحانی شیعه و ایرانی است که با تأسیس جنبش امل پرچم احقاق حق شیعیان این کشور را برافراشت و از مرحله حرف وارد فاز عمل شد. اما با وجود همه تاثیرات مثبت امام موسی صدر و نفوذش بین مردم لبنان و حتی سران منطقه، ناپدید شدن او در اواخر دهه 70 میلادی از قدرت جنبش امل کاست و این‌جا بود که نیاز به جاری شدن خونی تازه در رگ‌های جنوب بیش از پیش احساس شد.
حذف شیخ بانفوذ، شهادت دومین دبیر کل
امروز مصادف است با سالروز شهادت دو چهره مهم در تاریخ جنوب لبنان، یعنی شیخ راغب حرب و سیدعباس موسوی که هر کدام در برهه‌ای خاص نقشی تاثیرگذار در تحولات مربوط به این خطه بحرانی از خود به یادگار گذاشتند. شیخ راغب حرب 35‌سال پیش در چنین روزی، برابر 16 فوریه 1984 میلادی در حمله مستقیم کماندوهای اسراییلی به شهادت رسید و جالب آن‌که سیدعباس موسوی 8‌سال بعد از این واقعه یعنی در 16 فوریه 1992 میلادی، بعد از شرکت در مراسم هشتمین سالگرد شهادت شیخ راغب حرب مورد حمله بالگردهای توپدار این رژیم قرار گرفت. شیخ راغب حرب از دید اشغالگران یک روحانی صاحب نفوذ کلمه بود که اهداف اسراییل در جنوب لبنان را برای مردم تبیین می‌کرد، اما داستان سیدعباس موسوی کمی متفاوت‌تر بود. در‌ سال 1985 میلادی وقتی برای نخستین‌بار نام «حزب‌الله» در لبنان به گوش رسید کمتر کسی فکر می‌کرد این گروه شیعه سال‌ها بعد بتواند به‌عنوان یکی از اهرم‌های قدرت نه‌تنها در لبنان که در منطقه خاورمیانه مطرح شود. در این میان، سیدعباس موسوی به‌عنوان دومین دبیر کل حزب‌الله لبنان هدفی باارزش برای اشغالگران به‌شمار می‌رفت و البته که خیلی زود از سوی دشمن اسراییلی مورد هدف قرار گرفت، هرچند که تل‌آویو احتمالا بعدها از این کار خود بشدت پشیمان شد!
حزب‌الله، از گروهی محلی تا قدرتی منطقه‌ای
ترور دبیر کل حزب‌الله اعلان جنگ مستقیمی بود که راه را برای مواجهه همه‌جانبه با اشغالگران و حامیان داخلی آنها هموار کرد. شهادت سیدعباس موسوی شیعیان لبنان را از وجود یک رهبر سیاسی مذهبی خوش‌فکر محروم کرد، اما از سوی دیگر پتانسیل نهفته این گروه خصوصا در عرصه کادرسازی و تربیت راهبر و‌ هادی را عیان ساخت.‌ سال 1992 شاید اگر اسراییلی‌ها می‌دانستند جانشین سیدعباس موسوی کسی خواهد بود که طی 27‌سال جایگاه حزب‌الله را از یک گروه محلی به قدرتی تاثیرگذار و بین‌المللی ارتقا خواهد داد در شلیک موشک‌هایشان به سمت خودرو حامل دبیرکل وقت حزب‌الله تجدید نظر می‌کردند. بی‌تردید رژیم اسراییل سال‌های ‌سال است که پروژه ترور سیدحسن نصرالله را دنبال می‌کند اما اگر قرار باشد درس‌های ترور‌ سال 92 میلادی مرور شود، حاکمان این رژیم قطعا در اتخاذ تصمیمات این‌چنینی تجدیدنظر به عمل خواهند آورد. 


تعداد بازدید :  180