شماره ۱۶۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
در هر شرایطی به فرزندمان چه بگوییم

فرزند موفق داشتن دغدغه تک‌تک اولیا است و هرکدام با تکیه بر دانش و آموخته‌های خود سعی دارند این ‏دغدغه را درنهایت به شکل مطلوب به سرانجام برسانند بدون این‌که در نظر بگیرند کوچکترین حرف‌ها و ‏حرکات‌شان می‌تواند در نتیجه نهایی تأثیرگذار باشد. در ادامه به موقعیت‌هایی می‌پردازیم که اولیا باید در طرز ‏برخوردشان دقت‌ بیشتری کنند. ‏
در مدرسه:   هيچ وقت‎ ‎از يک بچه با گفتن «تو خيلي باهوشي» يا «تو خيلي زود مطالب را مي‌گيري» تعريف و ‏تمجيد نکنيد.
به جاي آن، تلاش يا شيوه او را با گفتن اين جمله که «پيشنهاد هوشمندانه‌اي دادي» يا ‏‏«وجودت مايه افتخار من است»، تحسين کنيد.‏
در ورزش:   به‌جاي گفتن «تو ذاتا ورزشکاري» بگوييد «تمرينات واقعا تو را بهتر کرده است.»
 به‌جاي ‏پرس‌‌و‌جوي اينکه آيا «برنده شدي» بپرسيد «آيا همه تلاشت را کردي؟» استعداد ژنتيکي رشد پيدا ‏مي‌کند،‎ ‎مگر‎ ‎اينکه طرز تفکر شما به سمت موفقيت برود و رشد يابد.‏
سر ميز شام: به‌جاي اين سوال هميشگي «امروزت را چگونه گذراندي؟» (که همه به طريقي از آن وحشت ‏دارند) بپرسيد:  «امروز چه چيزي ياد گرفتي؟» يا «چه اشتباهي مرتکب شدي و از آن چه چيزهايي آموختي؟» ‏و مسائل و مشکلاتي را که با آنها درگير هستيد و با آنها دست‌وپنجه نرم مي‌کنيد را با شور و اشتياق توضيح ‏دهيد: «تلقين اشتياق براي يادگيري.»‏
‎ ‎در برنامه‌ريزي:   تنها از هدف‌هايي که بچه‌هاي‌تان دارند نپرسيد؛ بلکه درباره‌ برنامه‌هايي که براي رسيدن به ‏اهداف‌شان دارند پرس‌وجو کنيد.‏‎ ‎
در شکست و ناکامي: به خودتان اين اجازه را ندهيد که به فرزندان‌تان لقب‌هايي مثل بازنده، شکست‌خورده‎ ‎و ‏احمق يا دست و پا چلفتي نسبت دهيد.
هيچ وقت اجازه ندهيد که شکست از يک عمل به يک شناسه تبديل ‏شود. همچنين به فرزندان‌تان برچسب نزنيد. نگوييد اين يکي يک هنرپيشه است و اين يکي يک ديوانه‌ ‏کامپيوتر. هر کسي مي‌تواند هر شغلي داشته باشد، به شرط رعايت اخلاق و هنجار اجتماعي!‏
در شک و ترديد: ‏‎ ‎اگر متوجه شديد که فرزندتان به اينکه مي‌تواند بهتر باشد شک دارد، از او بخواهيد به ‏کساني فکر کند که توانايي‌هاي کمي داشته‌اند ولي حالا به طرز شگفت‌آوري از همه پيشي گرفته‌اند يا ‏زمان‌هايي را به او يادآوري کنيد که کساني را ديده‌ايد که چيزهايي را ياد گرفته‌اند که باورکردني نبوده است.‏


تعداد بازدید :  194