شماره ۱۶۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
کوبا از انتقال نیروهای ویژه آمریکا برای کودتا پرده برداشت
۲۵ کشور جهان وعده کمک ۱۰۰‌میلیون دلاری به ونزوئلا را داده‌اند

در حالی که شکاف میان دو جناح طرفدار مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده این کشور، هر روز بیشتر می‌شود، بحران سیاسی در این کشور وارد فاز جدیدی شده است. یک مقام ارشد مخالفان دولت ونزوئلا گفته است که مخالفان قصد دارند برای برقراری ارتباط با روسیه به منظور بحث در مورد مسائل مختلف ازجمله قراردادهای مربوط به شرکت نفت دولتی ونزوئلا تلاش کنند.
خوزه مانوئل اولیوارس، معاون رئیس مجلس ملی ونزوئلا در مصاحبه‌ای به اسپوتنیک در شهر واشنگتن دی‌سی آمریکا اظهار کرد: «فکر می‌کنم نوعی ارتباط میان دولت جدید ونزوئلا و روسیه برقرار خواهد شد.» این در حالی است که دیوید سمولانسکی، نماینده ویژه خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا در شرکت نفت دولتی این کشور به اسپوتنیک اظهار کرد که مخالفان امیدوارند روسیه و چین به روند انتقال قدرت در این کشور بحران‌زده کمک کنند.
او گفت: «امیدواریم روسیه و چین در انتقال قدرت در ونزوئلا مشارکت و از دموکراسی حمایت کنند.»
از سوی دیگر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پی کنفرانس سازمان کشورهای آمریکایی برای کمک به ونزوئلا اعلام کرد که ۲۵ کشور وعده کمک ۱۰۰‌میلیون دلاری را داده‌اند. بولتون در توییتی نوشت: «امروز ۲۵ کشور در کنفرانس سازمان کشورهای آمریکایی متعهد شدند تا به ونزوئلا کمک ۱۰۰‌میلیون دلاری برسانند.»
خبر کمک‌های نقدی به ونزوئلا درحالی به گوش می‌رسد که کوبا اعلام کرده است که آمریکا در حال منتقل‌کردن نیروهای عملیات ویژه به نزدیکی ونزوئلاست. مقام‌های کوبا گفته‌اند که آمریکا در حال منتقل‌کردن نیروهای ویژه خود به نزدیکی ونزوئلا در راستای یک برنامه محرمانه برای مداخله نظامی در این کشور بحران‌زده آمریکای لاتین به بهانه رسیدگی به بحران انسانی در آن‌جاست.
 به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های کوبا در قالب اعلامیه دولت انقلابی عنوان کردند که اتفاقات اخیر در ونزوئلا تلاش برای کودتاست که تاکنون ناکام مانده است.
این در حالی است که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای اعمال فشار بر نیکلاس مادورو به‌منظور استعفا و واگذار کردن قدرت به خوآن گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلاست.
سه هفته پیش خوآن گوایدو پیروزی مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال گذشته میلادی را نامشروع دانست و  خود را رئیس‌جمهوری موقت خواند.
بر اساس اعلامیه دولت کوبا، این تحولات باعث شد آمریکا تحریم‌های مخربی علیه ونزوئلا اعمال کند و آسیبی‌ هزار برابر بیشتر از کمک‌هایی که بالاجبار می‌خواهد به این کشور برساند، تحمیل کند. در این اعلامیه آمده است که در فاصله ۶ تا ۱۰ فوریه هواپیماهای ترابری نظامی به نزدیکی فرودگاه رافائل میراندا در پورتوریکو، پایگاه هوایی سن ایسیدرو در جمهوری دومینیکن و همین‌طور به دیگر جزایر با موقعیت راهبردی در حوزه کارائیب رفتند که البته این اتفاق احتمالا بدون اطلاع دولت‌های این کشورها افتاده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که پرواز این هواپیماها از مبدأ پایگاه‌های ارتش آمریکا که محل استقرار نیروهای عملیات ویژه و یگان‌های تفنگداران دریایی مخصوص عملیات‌های محرمانه است، صورت گرفته است.
در عین حال الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا برای امور ونزوئلا در واکنش به بیانیه کوبا گفت: «این یک دروغ جدید است.» همچنین میگوئل ورگاس، وزیر خارجه جمهوری دومینیکن در بیانیه‌ای از ایتالیا اظهار کرد که هیچ هواپیمای ترابری ارتش آمریکا در کشور او فرود نیامده است و بر حمایت دولتش از راه حلی صلح‌آمیز برای بحران ونزوئلا تأکید کرد.

دیدگاه‌های دیگران

ت
ت |
مخالف 0 - 0 موافق
دزدی دیوانه بنام مادورو کشور غنی رابه ورطه سقوط کشانده

تعداد بازدید :  211