شماره ۱۶۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
معاون مدیر سابق اف‌بی‌آی:
ترامپ مرتکب جرم شده است

اندره مک‌کیب، معاون مدیر سابق اف‌بی‌آی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفته است که دونالد ترامپ با اخراج کومی، رئیس اف‌بی‌آی و تلاش برای تضعیف تحقیقات درباره ارتباط کارزار انتخاباتی او با روسیه «احتمالا مرتکب جرم شده است». مک‌کیب در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه گفت‌: «اف‌بی‌آی‌ دلایل کافی برای بازکردن یک تحقیقات ضد اطلاعاتی درباره همدستی ترامپ با روسیه و تهدید احتمالی علیه امنیت ملی بعد از اخراج جیمز کومی داشت.»
مک‌کیب گفت: «مساله این است که اگر ترامپ با اخراج جیمز کومی مرتکب ممانعت از اجرای عدالت شده باشد تا بر روی تحقیقات درباره فعالیت‌های شرورانه روسیه که از کارزار وی حمایت می‌کرد، تأثیر منفی بگذارد، یا این تحقیقات را پایان دهد، برای یک مامور اطلاعاتی این سوال پیش می‌آید که چرا رئیس‌جمهوری آمریکا چنین کاری انجام می‌دهد؟» وی افزود:   «بنابراین همه این حقایق باعث می‌شود که ما نگران باشیم که آیا روابط و ارتباط نامناسبی میان این رئیس‌جمهوری و ترسناک‌ترین دشمن ما یعنی دولت روسیه وجود دارد؟»
مک‌کیب در پاسخ به این سوال که آیا راد رزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا نیز با تحقیقات درباره ممانعت از اجرای عدالت و نیز تحقیقات ضد اطلاعاتی موافق است، گفت‌: «قطعا!»
مک‌کیب همچنین فاش کرده که ترامپ به رزنستاین گفت‌ که نگرانی‌اش را درباره کومی به صورت مکتوب اعلام کند و تلویحا از این مقام وزارت دادگستری خواست که به موضوع روسیه در این یادداشت اشاره کند، اما رزنستاین نپذیرفت. این یادداشت پس از اخراج کومی، بدون هیچ اشاره‌ای به روسیه و به جای آن با تمرکز بر عملکرد کومی در قبال پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی منتشر شد. مک‌کیب گفت: «رزنستاین به رئیس‌جمهوری توضیح داده که در یادداشتش نیازی به نام بردن از روسیه ندارد و رئیس‌جمهوری در پاسخ گفت من درک می‌کنم و اما از تو خواستم به هر شکل روسیه را در یادداشت مطرح کنی.»
چند روز بعد از اخراج کومی، ترامپ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت هنگامی که کومی را اخراج کرده به موضوع روسیه فکر می‌کرده است. این اقدامات و خصوصا این موضوع که ترامپ درخواست جداگانه‌ای داده بود تا اف‌بی‌آی به تحقیقات درباره مایکل فلن، نخستین مشاور امنیت ملی او پایان دهد، این نگرانی را برای اف‌بی‌آی به وجود آورد که ترامپ به صورت غیر قانونی تلاش می‌کند از ادامه تحقیقات مربوط به روسیه ممانعت کند. مک‌کیب گفت: «همه اینها را در کنار یکدیگر بگذارید، آن‌گاه متوجه می‌شوید که اینها حقایقی را بیان می‌کنند که نشان می‌دهد جرمی صورت گرفته است. رئیس‌جمهوری احتمالا در اخراج جیمز کومی مرتکب ممانعت از اجرای عدالت شده است.»
مک‌کیب ‌سال گذشته میلادی بعد از متهم‌شدن به گمراه‌کردن بازرسان در جریان تحقیقاتی داخلی درباره یک افشاگری در رسانه‌های خبری از وزارت دادگستری اخراج شد. این اتهام به دفتر دادستان آمریکا در واشنگتن برای پیگرد احتمالی ارجاع شد، اما هیچ اتهامی ابلاغ نشد. مک‌کیب از پذیرفتن این‌که به صورت عمدی دروغ گفته سر باز زد و گفت معتقد بوده است که اخراجش به بهانه سیاسی صورت گرفته است. او در این رابطه گفت‌: «من معتقدم به دلیل این‌که پرونده‌ای علیه رئیس‌جمهوری آمریکا باز کرده‌ام، اخراج شدم.»
مک‌کیب همچنین به شرح مکالمه‌ای پرداخت که در آن رزنستاین ایده بکارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی را برای برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری مطرح کرده بود. مک کیب گفت که سخنان رزنستاین در زمان گفت‌وگو درباره دلایل ترامپ برای اخراج کومی مطرح شد.
متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا مربوط به زمانی است که رئیس‌جمهوری به علت ناتوانی جسمی و یا روانی از سوی کابینه خود فاقد صلاحیت شناخته می‌شود و معاون رئیس‌جمهوری جای او می‌نشیند. این متمم به‌ویژه در مواقعی که روسای‌جمهوری با بیماری‌های سخت یا ناگهانی روبه‌رو می‌شوند، کاربرد دارد؛ اما اگر اعضای هیأت دولت تشخیص دهند که رئیس‌جمهوری به لحاظ روانی هم قدرت کنترل اوضاع را ندارد با اجماع می‌توانند متمم ۲۵ را فعال کنند. مک کیب گفت که رزنستاین موضوع را با من مطرح کرد و گفت که چند نفر دیگر از اعضای کابینه نیز احتمالا از چنین تلاشی حمایت می‌کنند. با این حال اما راد رزنستاین پیشتر این ادعاها را تکذیب کرده است.
اندرو مک‌کیب‌ سال گذشته و در حالی ‌که تنها چند روز به موعد بازنشستگی‌اش باقی مانده بود از اف‌بی‌آی اخراج شد.


تعداد بازدید :  211