شماره ۱۶۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
خیلی دور خیلی نزدیک؛ جنجال در رابطه اسراییل و لهستان

دولت لهستان تأیید کرده است که ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر این کشور سفر خود را به اسراییل به دلیل اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل لغو کرده است.
نتانیاهو که برای شرکت در نشست ورشو به لهستان رفته بود، در آن‌جا گفت که در جریان نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) «لهستانی‌ها با آلمانی‌ها همکاری کردند». این سخنان باعث خشم عمومی در لهستان و افزایش تنش میان دو طرف شد.
نخست‌وزیر اسراییل مجبور شد درباره اظهارات خود توضیح بدهد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که منظور او «ملت لهستان» یا همه لهستانی‌ها نبوده است.
با وجود این، روز یکشنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) لهستان سفیر اسراییل را احضار کرد و به او اطلاع داد که موراویتسکی در نشست گروه ویشه‌گراد در اسراییل شرکت نخواهد کرد. اسراییل روز سه‌شنبه میزبان این گروه است که از کشورهای جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و لهستان تشکیل می‌شود. سخنگوی دولت لهستان گفت که نخست‌وزیر این کشور در تماسی تلفنی به نتانیاهو خبر داده است که وزیر خارجه لهستان، نماینده این کشور در ویشه‌گراد خواهد بود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در جریان سفری رسمی برای شرکت در نشست صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو بود که رسانه‌های اسراییلی از جمله ‌هاآرتص و جروزالم‌پست اظهارات جنجالی او را منتشر کردند. جروزالم‌پست گزارش داد که نتانیاهو از عبارت «ملت لهستان» استفاده کرده که به نوشته این روزنامه به سرعت آن را اصلاح کرده است. دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که در یکی از جلسات، نخست‌وزیر اسراییل درباره لهستانی‌ها صحبت کرده، نه مردم لهستان یا کشور لهستان. به گفته تحلیلگران، اسراییل برای تقویت مناسبات خود با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه اروپای مرکزی و شرقی تصمیم گرفت که میزبان نشست ویشه‌گراد در بیت‌المقدس باشد.
بسیاری از لهستانی‌ها هنوز حاضر به قبول نتیجه تحقیقاتی نیستند که نشان می‌دهد گروهی از لهستانی‌ها در کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم دست داشته‌اند، هر چند که بسیاری از آنها هم به یهودیان پناه داده و کمک کرده‌ بودند. لهستان اخیرا یک لایحه جنجالی را تصویب کرد که براساس آن متهم کردن این کشور به همکاری با آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم غیر قانونی اعلام شد، اما این قانون با فشار آمریکا و اسراییل تغییر کرد.

 


تعداد بازدید :  172