شماره ۱۶۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
گلیزرها و منچستریونایتد

دو ماه پس از اخراج خوزه مورینیو سرمربی تیم فوتبال منچستریونایتد انگلیس، هواداران این باشگاه قدیمی با شوکی تازه یعنی شایعه فروش شیاطین سرخ به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی مواجه شدند. هرچند که این خبر روز گذشته با تکذیب ریاض مواجه شد اما روحیه کاسب‌مسلکی مالکان آمریکایی منچستر و دست‌و دلبازی اعراب حوزه خلیج فارس در اینگونه خاصه‌خرجی‌ها، منچستریونایتد را همواره به عنوان گزینه‌ای برای فروش در ته ذهن‌ها حفظ خواهد کرد. 15 سال پیش وقتی مالکوم گلیزر سرمایه‌دار آمریکایی 800 میلیون پوند از سهام منچستریونایتد را خرید و رسماً صاحب این باشگاه شد، خیلی از طرفداران سنتی تیم این تغییر را بر نتافتند چه آن که هویت بریتانیایی منچستریونایتد را در خطر می‌دیدند اما در سایه موفقیت‌های پیاپی تیم زیر نظر سرمربی کاربلدی چون الکس فرگوسن، صاحبان جدید آنقدرها هم با تیفوسی‌های شهر منچستر دچار چالش نشدند. هرچند که امروز دیگر فرگوسنی روی نیمکت نیست و از قضا منچستر یونایتد نیز یکی از بدترین فصل‌های فوتبالی خود را پشت سر می‌گذارد.
داغ از دست دادن رونالدو
گلیزرها یا همان مالکان آمریکایی تیم منچستریونایتد از لحظه‌ای که سکان مدیریت این تیم فوتبال قدیمی و پرطرفدار را در دست گرفتند نشان دادند که نگاهشان به تیمداری نگاهی کاملاً تجاری و بر پایه کسب سود حداکثری است. طرفداران منچستریونایتد هنوز فراموش نکرده‌اند که فروش فوق ستاره تیم‌شان یعنی کریستیانو رونالدو به رئال مادرید در دوره مدیریت گلیزرها اتفاق افتاد. در واقع مالکوم گلیزر فقید و پسرانش وقتی در سال 2009 میلادی با پیشنهاد 80 میلیون پوندی مادریدی‌ها مواجه شدند نتوانستند چشم خود را روی این معامله خیره‌کننده ببندند پس بلافاصله رونالدو را به مادرید فرستادند. اینجا هم مثل همیشه کاردانی فرگوسن به داد مدیران آمریکایی رسید و سرمربی اسکاتلندی تیم نگذاشت غیبت فوق ستاره پرتغالی مانع مهمی در مسیر کسب موفقیت‌های هرچه بیشتر منچستریونایتد شود.
تیم فوتبال یا بنگاه اقتصادی
فروش ستاره‌ها برای کسب درآمد و خرید بازیکنان متوسط و نه چندان کارآمد، در طول مدتی که گلیزرها مالکیت تیم فوتبال منچستریونایتد را بر عهده دارند به یکی از سیاست‌های این باشگاه تبدیل شده است و به کار گرفتن مربی‌ای چون خوزه مورینیو را نیز شاید بتوان همچون مسکنی برای تسکین آلام طرفداران دو آتشه در نظر گرفت هرچند که این ترفند نیز در فصل جاری کارایی خود را از دست داد و آقای خاص نهایتاً جای خود را به یکی از شاگردان قدیمی فرگوسن یعنی اوله‌گونر سولشیر داد. خانواده گلیزر 15 سال پیش با مبلغی کمتر از یک میلیارد دلار صاحب یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال دنیا شدند و امروز قیمت خالص منچستریونایتد چیزی نزدیک به 4 میلیارد دلار است. البته بماند که آن‌ها طی این مدت با فروش بخشی از سهام باشگاه و البته ترانسفر بازیکنانی چون رونالدو سود خوبی نیز به جیب زده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید تمهیدات گلیزرها می‌تواند بار دیگر منچستریونایتد را به تیم اول قاره و جهان تبدیل کنند یا همچنان هواداران باید با خاطرات خوش دوران سرمربی‌گری الکس فرگوسن بر زخم‌ شکست‌ها مرهم بگذارند.

 


تعداد بازدید :  253