شماره ۱۶۲۵ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
سرنوشت فرزند کاتولیک‌هایی که نباید ازدواج می‌کردند
دستورالعمل‌های مخفی؟ واتیکان تأیید می‌کند

طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، واتیکان اعلام کرده است که دستورالعمل‌های مخفی برای کشیشانی دارد که علیرغم تعهدات خود برای ازدواج‌نکردن، فرزند دارند. مردی به نام وینسنت دویل که پدرش یکی از کشیش‌های کاتولیک بوده، به این روزنامه گفته وقتی برای اجرای عدالت برای فرزندان کشیشان به رم رفته بود، این اسناد را دیده است.
وقتی این موضوع از واتیکان پرسیده می‌شود، آنها تایید می‌کنند که چنین قوانینی وجود دارد. آلساندرو گیسوتی، سخنگوی واتیکان به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است: «من می‌توانم تایید کنم که چنین دستورالعمل‌هایی برای کشیشانی که دارای فرزند می‌شوند، وجود دارد.» او گفته است که اینها «اسناد داخلی هستند.» به لحاظ رسمی کاتولیک‌ها نباید ازدواج کنند و هیچ نوع فعالیت و زندگی جنسی داشته باشند. با این اوصاف اما در مدت اخیر، رسوایی‌های جنسی زیادی برای کشیشان در سراسر جهان نمایان شده که نشان می‌دهد این تعهدات برای نداشتن هیچ‌گونه رابطه جنسی، در بسیاری از موارد شکسته شده است. البته نمونه‌های بسیاری هم از رابطه با جنس مخالف در مورد کشیش‌ها وجود دارد.
با این اوصاف اما کلیسای کاتولیک از دور شدن از سنت‌های دیرینه خود امتناع کرده و نپذیرفته که این قانون را برای کشیشان بردارد. آقای وینسنت دویل گروهی را به نام «مقابله بین‌المللی» تاسیس کرده است که فرزندان کشیشان را گرد هم می‌آورد.
او به نیویورک‌تایمز گفته که وب‌سایت آنها تاکنون 50‌هزار کاربر را از 175 کشور مختلف دنیا جذب کرده است. گیسوتی، سخنگوی واتیکان گفته اصل اساسی این دستورالعمل‌های داخلی به منظور «محافظت از کودکان» است.
او همچنین اضافه کرده است که تحت این قوانین محرمانه، یک کشیش که دارای فرزند شده، درخواست داده بود که «کشیشی را کنار بگذارد و مسئولیت خود را به‌عنوان یک پدر برعهده بگیرد و زمان خود را تنها به فرزندش اختصاص بدهد.» اما «مونیسیگنور آندریا ریپا»، معاون روحانیان واتیکان به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است که این دستورالعمل‌ها بیش از این‌که دستور باشند، تشریفاتی هستند.
گزارش نیویورک‌تایمز چند هفته پس از آن منتشر می‌شود که پاپ فرانسیس برای نخستین بار، موضوع سوءاستفاده جنسی و تعرض کشیشان و اسقف‌های کلیسای کاتولیک به زنان راهبه را تایید کرد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی هنگام بازگشت از امارات متحده عربی گفت: «می‌دانم که هنوز ممکن است این اتفاق‌ها بیفتد. این چیزی نیست که به محض مطلع‌شدن از آن متوقف شود. ما مدت زیادی است که درحال کار کردن روی این مسأله هستیم.»
پاپ همچنین اضافه کرد که باید اقدامات بیشتری انجام شود:   «آیا اراده کافی برای مقابله با این مسائل را داریم؟ بله.» روز پنجشنبه، اسقف‌های ارشد کاتولیک از سراسر جهان در رم با یکدیگر دیدار و در نشستی چهار روزه به منظور رسیدگی به مسأله سوءاستفاده جنسی گفت‌وگو کردند.
شنبه همین هفته واتیکان اعلام کرد که تئودور مک‌کاریک، کاردینال سابق را به جرم آزار جنسی خلع جامه کشیشی کرده است. براساس گزارش رادیو عمومی ملی در آمریکا (ان‌پی‌آر)، این عالی‌ترین مقام کلیسا تا به امروز است که چنین اتهامی منجر به خلع لباس او می‌شود. به گفته واتیکان، دیوان دادرسی کلیسا آقای مک‌کاریک را در رابطه با اتهام اغوای کودکان و بزرگسالان هنگام انجام فرایض مذهبی گناهکار تشخیص داده است.
پاپ فرانسیس حکم اخراج این کاردینال سابق را از کلیسا تایید کرده و دیگر امکان دادخواست وجود ندارد.
مک‌کاریک ۸۸ ساله،‌ سال گذشته در پی تحقیقاتی که منجر به یافتن مستنداتی درباره آزار و اذیت یک پسربچه هنگام مراسم عشای ربانی شده بود، از مقام خود استعفا داد. این اتفاق حدود نیم قرن قبل رخ داده بود. همچنین یک مرد نیز عنوان کرد که در سنین 20 سالگی و در دهه ۱۹۸۰ آقای مک‌کاریک او را آزار جنسی داده بود.


تعداد بازدید :  158