شماره ۱۶۲۵ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
چطور مهربان‌تر شویم؟

زینب شرع‌الاسلام| مهربانی یکی از ويژگى‌های فطرى ماست. مهربان‌بودن باعث می‌شود که در زندگی فردى تاثیرگذار باشیم. مهرباني‌كردن در ما احساس ارزشمندي و رضايت را ايجاد مي‌كند، عزت‌نفس ما را افزايش مي‌دهد و سلامت روان ما را بهبود مي‌بخشد. ما مهربانی را در وجودمان داریم و براي مهربان‌بودن تنها بايد اين صفت را در خودمان پرورش دهيم.

با خودت مهربان باش
اولين نكته براي مهربان‌بودن اين است كه با خودمان مهربان باشيم، بعضي از افراد به ديگران مهرباني مي‌كنند ولي با خودشان رفتاري نامهربانانه دارند. مهربان‌بودن با خود به این معنی است که در زمانی که در زندگي شکست می‌خوریم، خودمان را با زمزمه‌هاي دروني تحقير و سرزنش نكنيم، خودمان را ببخشيم، تجربه حاصل از شكست يا اشتباه را ياد بگيريم و به خودمان فرصتي دوباره بدهيم. اگر نتوانيم خودمان را ببخشيم، اگر به خواسته‌هاي دروني‌مان بي‌توجه باشيم، اگر مدام درحال سرزنش‌كردن خود باشيم، اگر با خودمان مهربان نباشيم، نمي‌توانيم خالصانه به ديگران محبت كنيم.

مهارت همدلى را ياد بگير
 همدلی‌کردن یعنی شناخت احساسات و هیجانات دیگران، به بيان ساده‌تر يعني با عینک فرد مقابل‌مان دنیا را ببینیم و تلاش كنيم تا بفهمیم طرف مقابل از چه چیزی در رنج است؛ چه مسأله‌ای او را ناراحت می‌کند. نگرش افراد با هم تفاوت دارد؛ يعني هركسي براساس تجربیات خود مسائل را از زواياي  مختلف تفسیر و تحليل می‌‏کند. همدلي به ما كمك مي‌كند تفاوت‌ها را بپذيريم، قضاوت را كنار بگذاريم و با افراد مختلف مهربان باشيم، چه كساني كه نگرشي شبيه به ما دارند و چه كساني كه نگرش‌شان با ما متفاوت است.

دست از مقايسه بردار
مقايسه خود با ديگران ما را دچار حسد مي‌كند و كسي كه به ديگران حسادت مي‌كند نه‌تنها نمي‌تواند فردى مهربان باشد بلكه ديدن خوشحالي، موفقيت‌ها و دستاور‌دهاي افراد افسرده‌اش مي‌كند. بايد بپذيريم كه هركس در زندگى مسير رشد متفاوتى را طي مي‌كند و هيچ‌كس جاي ديگري نيست. به جاي مقايسه خود با ديگران و حسادت به افراد، براي رشد و موفقيت خودمان تلاش كنيم. افراد موفق را تشویق كنيم و از آنها براي رشدكردن كمك و الگو بگيريم، خودمان نيز به افراد ديگر كمك كنيم و باعث رشد و پيشرفت ديگران باشيم.

خالصانه مهرباني كن
مِهرطلبي را نبايد با مهرباني اشتباه گرفت، مهربانی يعني خالصانه و بدون هيچ انتظاري به ديگران محبت كنيم اما مِهرطلبي يعني به ديگران محبت كنيم تا به خواسته‌هايمان برسيم يا انتظار داشته باشيم كه ديگران محبت ما را به شکل بهتری جبران کنند و بسیار سپاسگزار ما باشند. منشأ مهرباني ظرفیت بالای وجودی و عشق است اما منشأ مِهرطلبي نياز به تأييدشدن و منفعت‌طلبي است. مِهرطلبي برخلاف مهرباني نه‌تنها باعث افزايش احساس رضايت و شادماني دروني ما نمي‌شود بلكه ريشه بسياری از مشكلات روحي ازجمله اضطراب و افسردگي است.

قدردان محبت ديگران باش
آدم‌هاي قدردان هيچ محبتي را وظيفه ديگران نمي‌دانند. آنها به همه كارهاى خوبی که دیگران انجام می‌دهند، توجه مي‌كنند و از آنها تشكر مي‌كنند. وقتي ياد بگيريم كه به مهرباني‌ها و كارهاى خوب ديگران توجه كنيم، آن‌وقت ما هم برای مهرباني و انجام‌دادن کارهای خوب اشتياق بيشتري خواهيم داشت. روحيه قدردانی علاوه بر اين‌كه كيفيت روابط ما را افزايش مي‌دهد و پرخاشگری را کم مي‌كند، باعث مي‌شود نسبت به دیگران مهرباني و محبت بیشتری را نیز نشان دهيم.


تعداد بازدید :  229