شماره ۱۶۲۵ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
انتشار اطلاعات جدید از مدیریت شهری روی وب‌سایت «شفافیت» دستاورد تازه شورای پنجم
شهرداری تهران پشت شیشه‌ها

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران در توییتر خود خبر از بارگذاری اطلاعات جدیدی در سامانه شفافیت شهرداری داده است. اطلاعاتی که برای نخستین بار در این وب‌سایت منتشر می‌شود، شامل مواردی چون مشخصات همه ۶۵۹۳۰ نفر کارکنان شهرداری تهران، حقوق و مزایای مستمر مدیران شهرداری تهران براساس مبلغ درج‌شده در حکم مدیران و اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری است. این اطلاعات در کنار اطلاعاتی چون فهرست قراردادهای شهرداری ازجمله مواردی است که راه‌های نظارت و بررسی عمومی را باز گذاشته‌ است. آروین همچنین گفته «بعد از گذشت ۶۰‌سال از تصویب قانون شهرداری‌ها، ماده ۷۱ این قانون اجرا شد و جزییات عملکرد مالی 6ماه نخست شهرداری تهران در ‌سال‌جاری به صورت استاندارد روی وب‌سایت شفاف منتشر شد. علاوه بر آن در جهت ارتقای کیفیت اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری، چندین مولفه مهم به اطلاعات قراردادها افزوده شد، ازجمله شرح خدمات قرارداد، مشخصات اعضای کمیسیون مناقصات، امضاکننده قرارداد از طرف کارفرما و اطلاعات دیگر.»
این اتفاق عاملی بود تا بسیاری از ابهامات در قراردادهای شهرداری و از سویی درخواست پاسخگویی برای رفع ابهامات مطرح شود. حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار دراین‌باره گفت: «براساس ماده ۸ احکام پیشنهادی برنامه پنج‌ساله سوم توسعه، شهرداری تهران موظف شده تمامی معاملات و فرآیندها، تراکنش‌ها و تصمیمات امتیازآور شامل تمامی قرارداد‌های متوسط به بالا، مناقصه‌ها، مزایده‌ها، تهاترها، اسناد مربوط به واگذاری‌ها، مجوز‌های بهره‌برداری از املاک و مستغلات شهرداری، مصوبات و آرای قطعی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و ماده ۵ شهرسازی و هرگونه کمک نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقوقی و حقیقی را در سامانه شفافیت اعلام کند.»
10 ماه پس از راه‌اندازی
بیست‌ویکم فروردین امسال درحالی سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی شد که موضوع شفاف‌سازی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در دوره جدید مورد توجه قرار داشت و مسیری چندین ماهه و تلاشی مضاعف برای رسیدن به این هدف طی شده بود.
 بر همین اساس کمیته شفافیت و شهر هوشمند هم در شورای اسلامی شهر تهران تشکیل و بهاره آروین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به‌عنوان مسئول این کمیته در شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه کارگروه سامانه شفافیت شهرداری تهران تشکیل و جلسات کارشناسی متعددی با حضور نمایندگانی از شورای شهر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت مالی و اقتصاد شهری تشکیل شد و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران وب‌سایت سامانه شفافیت شهرداری تهران را به نشانی shafaf.tehran.ir  از آذر ماه ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد. در نخستین گام از آبان ماه 96 انتشار اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری تهران (قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومان) از طریق وب‌سایت «سامانه شفافیت شهرداری تهران» در دستور کار قرار گرفت و اقلام اطلاعاتی جهت انتشار عمومی شناسایی شد. جهت نمایش اطلاعات قراردادها، نیاز به ارتباط سیستمی با سامانه قراردادها و پیمانکاران شهرداری تهران برای دریافت اطلاعات بود که این مورد هم از آذر ماه محقق شد.
در گام بعدی مرکز آمار و رصد شهری (وابسته به سازمان فناوری اطلاعات) به‌عنوان متولی آمار و اطلاعات، انتشار لایحه بودجه پیشنهادی‌ سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران را پیشنهاد داد که مورد تایید کمیته شفافیت قرار گرفت. در ادامه ایجاد داشبوردهای گرافیکی در سامانه شفافیت با هدف تحلیل اطلاعات بودجه شهرداری تهران انجام شد. پس از تکمیل اطلاعات قراردادها، رفع نواقص موجود، استقرار سامانه در واحدهای جدید در سطح شهرداری و همچنین ایجاد داشبوردهای گرافیکی بودجه از نیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۶ آمادگی کامل جهت رونمایی سامانه ایجاد شد.
در این سامانه اطلاعات قراردادهای بیش از یک‌میلیارد تومان شهرداری تهران که در زمان مدیریت دکتر نجفی (از پنجم شهریور ۹۶ به بعد) منعقد شده‌اند، در اختیار شهروندان قرار گرفته است و با همین رویکرد و با هدف افزایش مشارکت شهروندان در فرآیندهای مدیریت شهری ارتباط با سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران (۱۸۸۸) ایجاد شد. بر این اساس چنانچه شهروندان انتقاد، شکایت یا پیشنهادی نسبت به اطلاعات مندرج در سامانه شفافیت دارند، می‌توانند از طریق لینک مربوطه در سامانه شفافیت مراتب را به مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران (سامانه ۱۸۸۸) گزارش کنند. حالا اضافه شدن بندهای دیگر به این سامانه نشان از ایجاد تحول در بدنه شهرداری دارد و انتظار می‌رود مسئولان سازمان اطلاعاتی میزان بازدیدها و همچنین پرسش‌هایی که در وب‌سایت و توسط مردم مطرح می‌شود را در اختیار عموم قرار دهند، تا این چرخه روند خود را به درستی طی کند.

اخراج برای بدرفتاری
روز گذشته برخورد حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل ساماندهی مشاغل شهرداری در فضای مجازی سروصدای بسیاری به پا کرد و عاملی شد تا بسیاری از او به خاطر برخوردش تمجید کنند. او در بازدید سر زده روز جمعه از مرکز خرید و فروش پرندگان شرق تهران واقع در جاده خاوران متعلق به شرکت ساماندهی پس از مشاهده رفتار زشت مامور حراست مجموعه با یک شهروند عادی دستور اخراج کارمند حراست را به دلیل رفتار توهین‌آمیز  و زدن دستبند و عدم‌رعایت حفظ کرامت شهروند داد.


تعداد بازدید :  325