شماره ۱۶۲۵ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
همه فوتبال پیگیر ITC و پاتوسی
صدور ITC پاتوسی صدای همه را در آورده، استقلالی‌ها سعی دارند بگویند کار غیر قانونی‌ انجام ندادند اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد

شهروند| مدیران باشگاه استقلال در شرایطی اقدام به عقد قرارداد با بازیکنی به نام پاتوسی کرده‌اند که این بازیکن  بیست‌وشش ساله آفریقایی در حالی توانست آیتم‌های مد نظر سازمان لیگ را پاس کند که نه طی دو‌ سال اخیر در تیم‌ملی کشورش به میدان رفته و نه در این مدت ۱۰ بازی در سطح اول اروپا یا آمریکای جنوبی داشته است! درواقع به نظر می‌رسد با فشارهای بیرونی و مصلحت‌اندیشی‌های صورت‌گرفته مشکل این بازیکن حل شد؛ اما اتفاقات برنامه نود به ابهامات درباره این پرونده افزود و زمینه‌ساز جنجال‌های جدید در فوتبال ایران شد.
اتفاقات جنجالی نود
عادل فردوسی‌پور ابتدا به مهندسی معکوس قوانین توسط مدیران سازمان لیگ برای ابهامات مربوط به تعداد بازی‌های باشگاهی و ملی او اشاره کرد. او تأکید داشت که برای حل‌کردن مشکل پاتوسی به جای سال،‌ فصل فوتبالی را مد نظر قرار داده‌اند تا حضورش در ایران با توجه به فشارهایی که وجود دارد، شکلی قانونی بگیرد. سپس فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ روی خط آمد و این ادعا را رد کرد و در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد ITC پاتوسی هنوز به ایران ارسال نشده است. این ادعا زمینه‌ساز بحث جدی میان فردوسی‌پور و امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال شد. عادل فردوسی‌پور با استناد به ماده 9 آیین‌نامه نقل‌وانتقالات فیفا تأکید دارد با توجه به عدم ارسال ITC به ایران و پایان نقل‌وانتقالات اگر سازمان لیگ قرارداد این بازیکن را ثبت کند، تخلف آشکار صورت گرفته و در مسابقات آسیایی هم ممکن است دردسر بزرگی برای این تیم با شکایت حریفان به وجود بیاید. در چنین شرایطی فتحی، مدیرعامل استقلال با استناد به بندهای ماده 8 همین آیین‌نامه با صراحت اعلام کرد که هیچ تخلفی انجام نشده و روال قانونی برای عقد قرارداد با پاتوسی انجام شده است و جای هیچ نگرانی نیست.
حمله استقلالی‌ها به عادل
بلافاصله بعد از پایان برنامه نود،‌ عادل فردوسی‌پور به سیبل انتقادات بسیار تند هواداران استقلال تبدیل شد و با این‌که تأکید کرد ورودش به این پرونده به هیچ عنوان ربطی به اسم و جایگاه تیم‌ها ندارد،‌ کانال‌های هواداری استقلال و هواداران این تیم از هیچ لفظی و جمله‌ توهین‌آمیزی برای حمله به او دریغ نمی‌کنند. از طرفی پرسپولیسی‌ها هم با استناد به صحبت‌های فردوسی‌پور تأکید دارند در باشگاه استقلال تخلف رخ داده و وزارت ورزش و فدراسیون هم در این تخلف فقط برای این‌که قرارداد پاتوسی تحت هر شرایطی ثبت شود و استقلال ضرر نکند از این باشگاه حمایت کرده‌اند.
پای حریف استقلال به قصه باز شد
به دنبال این جنجال‌ها مهدی تارتار، سرمربی پارس‌جنوبی جم در کنفرانس خبری پیش از بازی با استقلال اعلام کرد: «یک روز فوتبال ما باید به جایی برسد که همه تیم‌ها را به یک چشم نگاه کنند. برنامه ۹۰ را دیدید. بازیکن خارجی استقلال قرار است ظاهرا جلوی ما بازی کند، آن هم در حالی ‌که ITC او هنوز نیامده است. برای این‌که فوتبالمان پیشرفت کند، قوانین اجرا شود و عدالت هم به اجرا گذاشته شود.» بعد از این صحبت‌های تارتار استقلالی‌ها بیانیه‌ای صادر کردند و قبل از کنفرانس خبری شفر توسط مدیررسانه‌ای این باشگاه در میان خبرنگاران خوانده شد. در بیانیه استقلالی‌ها آمده است: «برخلاف صحبت‌های آقای تارتار با توجه به اطلاعیه فدراسیون فوتبال صحبت‌های   تلویزیونی درست نیست و فدراسیون فوتبال به‌ عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری، اعلام کرده این روند قانونی است و به همین دلیل صحبت‌های برنامه نود نادرست بوده و صحبت‌های آقای تارتار نیز فرافکنی است و صحت ندارد. بهتر است به قانون و تصمیمات فدراسیون احترام بگذاریم و سعی نکنیم با مطرح‌کردن این صحبت‌ها مسیر بازی را به حاشیه ببریم.» بعد از بیانیه استقلال دوباره نوبت به باشگاه پارس‌جنوبی جم رسید که به اظهارات استقلالی‌ها پاسخ بدهند و مدیر رسانه‌ای این باشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «صحبت‌های آقای تارتار در نشست خبری   اصلا به این معنا نبود که بی‌قانونی صورت گرفته و هیچ اتهامی را متوجه باشگاه استقلال نکرد. ایشان فقط گفتند که باید قانون اجرا شود و عدالت جاری باشد. به هیچ وجه صحبتی مطرح نشد که حضور پاتوسی در استقلال غیرقانونی بوده اما با توجه به حرف‌وحدیث‌های پیش آمده آقای تارتار خواهان این شد فدراسیون و سازمان لیگ عدالت را در این مورد اجرا کنند.»
ماجرا چیست؟
حالا سوال روز این است که بالاخره بازی‌کردن پاتوسی در استقلال با توجه به صدور کارت بازی او و ثبت قراردادش با دریافت ITC قانونی خواهد بود یا غیرقانونی؟ فدراسیون فوتبال هم پس از گرفتن استعلام از فیفا به صورت رسمی در این رابطه اعلام کرد: «ماده ۸.۱.۲ از پیوست ۳ آیین‌نامه وضع نقل‌وانتقالات بازیکنان به‌صراحت می‌گوید که در دیرترین حالت ممکن ITCباید توسط فدراسیون جدید در TMS و در آخرین روز از پنجره نقل‌وانتقالاتی فدراسیون جدید درخواست شود. با توجه به این‌که درخواست ITC توسط فدراسیون فوتبال ایران در ساعت ۲۳:  ۲۱روز شنبه مورخ 13 بهمن (آخرین روز نقل‌وانتقالات میان فصل) ثبت شده، سایر مراحل باقیمانده از روند کار ITC شامل صدور توسط فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی و وصول توسط فدراسیون فوتبال ایران در چارچوب قوانین و مقررات سازمان لیگ و براساس نتایج حاصل از استعلام‌های دریافتی و با توجه به تاییدیه‌های دریافتی از فیفا انجام شد.»


تعداد بازدید :  201