شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
همدلی یا همزبانی

زینب شرع‌الاسلام| هر‌سال در روزهای پایان سال، جشن زيباي نیکوکاری فضايي را براي همدلي و مهرباني ايجاد مي‌كند. همدلی مهارتي است كه ما را رشد می‌دهد و روحمان را عمیق‌تر می‌کند. وقتي با ديگران همدلی مي‌كنيم، مسائل آنها را درك مي‌كنيم و كمتر دچار قضاوت مي‌شويم. همدلي با بهبود روابط اجتماعی كيفيت زندگي ما را بيشتر مي‌كند. در اين جا نكاتي را بيان مي‌كنيم كه به شما در برقراري روابط همدلانه كمك مي‌كند.

همدلى را با همدردي اشتباه نگيريد
اکثر ما همدردی را بلديم و از آن در ارتباطاتمان استفاده می‌کنیم. براي مثال وقتي فردی در شرايط ناخوشايندي قرار دارد و غمگين است، ما خودمان را در غم او شريك مي‌دانيم و با او همدردی مي‌كنيم، اما همدلی‌کردن یعنی این‌که سعی کنیم  خودمان را جای فرد مقابل بگذاريم و از دريچه نگاه او مسائل را بررسي كنيم تا متوجه شويم طرف مقابل از چه چیزی در رنج است؛ و بعد به او نشان دهيم كه احساساتش را درك مي‌كنيم .

به حرف‌های طرف مقابل گوش کنید
 اغلب مردم فكر مي‌كنند براى همدلي با ديگران بايد با آنها حرف بزنند، درحالی كه اولین قدم برای همدلی گوش‌دادن فعال است. گوش‌دادن فعال يعني تمركز كامل بر آن‌چه که فرد مي‌گوید، بدون اين كه قضاوتی درمورد حر‌ف‌هایش داشته باشیم.
در گوش‌دادن فعال علاوه بر فرصت‌دادن به فرد براي بيان  حرف‌ها و احساساتش گاهي با تکان‌دادن سر و بيان احساس خود در چهره‌تان نشان دهید که به حرف‌هايش با دقت گوش می‌دهید و توجه داريد.

بیاییم تفاوت‌ها رو بپذيريد
براي پذيرش تفاوت‌ها اول از همه خود را از تعصب‌ها رها كنيد. اغلب ما روي بعضي موضوعات تعصب‌هايي داريم كه باعث مي‌شوند نتوانيم با ديگران همدلي كنيم. تعصب‌ها باعث مي‌شوند قضاوت‌ها و ارزیابی‌های نادرستي از دیگران داشته باشيم و به آنها برچسب بزنيم. بايد ياد بگيريم ديگران را به همان شكل كه هستند، با تمام نقاط ضعف و قوتشان بپذيريم. هرچقدر بیشتر تفاوت‌ها را بپذیریم و به يكديگر احترام بگذاریم، در برقراری روابط همدلانه موفق‌تر خواهیم بود.

به رفتارهای غیرکلامی طرف مقابل توجه كنيد
ما در ارتباط با ديگران به‌طور پیوسته پيام‌هاي زيادي را از رفتار‌هاي غيركلامي آنها دریافت می‌کنیم. همانطور كه گفته شد، براي همدلي‌كردن با ديگران بايد فهم و درک خوبي از احساسات آنها داشته باشيم. توجه به رفتار‌هاي غيركلامي مانند طرز نشستن، بلند يا آرام حرف‌زدن، نزدیک ایستادن و حالت چهره و چشم‌ها و... به ما كمك مي‌كنند تا به درک قوی‌تري از احساسات ديگران دست پيدا كنيم و راحت‌تر بتوانيم خود را به جای دیگران بگذاريم.

احساسات‌تان را بيان كنيد
از مهمترين شرایط لازم برای برقراري رابطه همدلانه بين افراد، اعتماد متقابل است. بيان احساسات يكي از بهترين راه‌ها برای به دست آوردن اعتماد ديگران است. صحبت‌كردن از برخی از ترس‌ها، ناراحتي‌ها و تجربه‌هايمان باعث مي‌شوند ديگران نيز در گفت‌وگو راحت‌تر احساسات و ضعف‌هايشان را بيان كنند. در همدلي سعی کنید تجربه يا احساس مشابهی را که داشتيد، بازگو کنید تا طرف مقابل احساس كند فهميده مي‌شود و تنها خودش نيست كه اين موضوع را تجربه كرده است.

 

 


تعداد بازدید :  161