شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
کهکشان بی‌ستاره

تیم فوتبال رئال‌مادرید اسپانیا این روزها حال و روز خوشی ندارد. دو باخت پی ‌در‌پی طی 72ساعت به رقیب سرشناس آن هم در ایامی که مادریدی‌ها در تدارک بزرگداشت 117سالگی باشگاه محبوب خود هستند، اتفاق دردناکی است که شاید حتی بتوان فراتر از رقابت‌های باشگاهی به تفسیر آن نشست. بله، امروز سالروز تولد یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال جهان یعنی رئال‌مادرید است که 117‌سال پیش در چنین روزی، برابر 6 مارس 1902 میلادی تأسیس شد. جالب است بدانید در جریان پی‌ریزی تیم نخست پایتخت اسپانیا نیز همچون داستان تأسیس بارسلونا، انگلیسی‌ها نقشی اساسی و مهم را ایفا کردند. بارسلونا در ‌سال 1899 توسط عده‌ای انگلیسی، سوییسی و اسپانیایی تأسیس شد و از قضا تیم فوتبال رئال‌مادرید نیز در‌ سال 1897 توسط عده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های انگلیسی کمبریج و آکسفورد با نام موقت «باشگاه فوتبال آسمان» کار خود را آغاز کرد.
مرهون الطاف پادشاه و ژنرال فرانکو
«باشگاه فوتبال آسمان» در‌ سال 1902 میلادی فعالیت رسمی خود را با نام جدید «باشگاه فوتبال مادرید» آغاز کرد و اکنون 117‌سال از تأسیس یکی از پرافتخارترین و پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال جهان می‌گذرد. رئال‌مادرید به دلیل نسج‌گرفتن در پایتخت و انتساب به دربار سلطنتی اسپانیا همواره از سوی باشگاه‌های رقیب به‌عنوان تیمی دولتی که مورد حمایت ارکان قدرت در اسپانیاست، مورد انتقاد قرار داشته است. اضافه‌شدن واژه «رئال» (به معنای سلطنتی) به ابتدای نام این باشگاه در ‌سال 1920 میلادی که با دخالت آلفونس سیزدهم پادشاه اسپانیا رقم خورد، همچنین قرارگرفتن تصویر یک تاج روی آرم این باشگاه، از علاقه دربار اسپانیا به این تیم خبر داده و ثابت می‌کرد که ادعای سایر تیم‌ها چندان هم بی‌اساس نیست. حمایت دولت از رئال‌مادرید در سال‌های حکمرانی ژنرال فرانکو بر اسپانیا نمود بارزتری یافت. یکی از نمونه‌ای‌ترین اَشکال این حمایت لغو قرارداد آلفردو دی‌استفانو، ستاره آرژانتینی جهان فوتبال با بارسلونا و پیوستن او به رئال‌مادرید بود که بعدها معلوم شد فرانکو با تهدید مستقیم سران بارسلونا زمینه این انتقال را فراهم کرده است.
مصائب پرافتخارترین تیم فوتبال دنیا
در این‌که تیم فوتبال رئال‌مادرید در مقاطعی از کمک‌های غیرفوتبالی بهره برده، شک نیست اما این‌که بخواهیم همه افتخارات این باشگاه را به اتفاقات غیرفوتبالی مربوط بدانیم، کمال بی‌انصافی است. افتخاراتی که کم هم نیستند و حتی با حذف قهرمانی‌های مشکوک و مورددار باز هم رئال‌مادرید را در جایگاه موفق‌ترین تیم فوتبال تاریخ نگه می‌دارند، اما امروز رئالی که یک زمان با حضور ستاره‌هایی چون زین‌الدین زیدان، رونالدو، لوئیس فیگو، روبرتو کارلوس، رائول گونزالس و دیوید بکهام لقب کهکشانی را یدک می‌کشید، دیگر شماره یک نیست و آنچنان به لحاظ تیمی افت کرده که جداشدن تک‌ستاره‌ای هرچند بی‌بدیل و بی‌جانشین چون کریستیانو رونالدو، آن را وارد بحرانی جدی کرده است. شاید برخی بگویند رئال روزهای بدتر از این را هم تجربه کرده و نهایتا دوباره سر به آسمان ساییده است. بله، درست است. احتمالا باید منتظر اوج‌گیری مجدد آنها باشیم. رئال همچنان پرافتخارترین تیم فوتبال دنیاست.


تعداد بازدید :  279