شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
آلودگی هوا سال آینده 7 میلیون نفر را می‌کشد
22 شهر از 30 شهر آلوده جهان در هند، پاکستان و بنگلادش قرار دارند

هند، 10 مورد از آلوده‌ترین شهرهای دنیا را در خود جای داده؛ این را گزارش جدیدی می‌گوید که به تازگی منتشر شده است، درحالی که شهرهای چین که پیشتر جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیا بودند، بهبود چشمگیری پیدا کرده‌اند.
گروگرام، یکی از شهرهای حومه دهلی نو، پایتخت هند است؛ این شهر حالا به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل شده است. شاخص میانگین کیفیت هوای این شهر در‌ سال 2018، عدد 135.8 بوده؛ یعنی چیزی حدود 3 برابر آلوده‌تر از شرایط هوای پاکی که آژانس محافظت از محیط‌زیست آمریکا تعیین کرده است.
در دو ماه از ‌سال گذشته، شاخص میانگین کیفیت هوا در گروگرام برای اندازه‌گیری ذرات 2.5 میکرون، بالای 200 بوده است. آژانس محافظت از محیط‌زیست آمریکا این عدد را بسیار خطرناک توصیف کرده است که می‌تواند هر کسی را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد.
بر اساس گزارش منتشرشده، آلودگی هوا می‌تواند منجر به مرگ حدود 7‌میلیون نفر در‌ سال آینده در سراسر جهان شود و تاثیرات اقتصادی بدی داشته باشد.
یب سانو، یکی از اعضای موسسه فضای سبز جنوب‌غرب آسیا می‌گوید: «آلودگی هوا زندگی و آینده ما را نابود خواهد کرد. با از بین رفتن جان انسان‌ها، حدودا 225‌میلیارد دلار از سرمایه‌ها از دست می‌روند و میلیاردها دلار صرف هزینه‌های پزشکی خواهد شد. این یک فاجعه اقتصادی خواهد بود که سلامت و ثروت ما را تهدید می‌کند.» این مشکل خصوصا در جنوب آسیا وجود دارد، 18 شهر از میان 20 شهر آلوده جهان در هند، پاکستان و بنگلادش واقع شده‌اند. ازجمله این شهرها لاهور، دهلی و داکا هستند که در ‌سال گذشته به ترتیب دهمین، یازدهمین و هفدهمین شهرهای آلوده جهان بوده‌اند. در این گزارش آمده است که تغییرات آب‌وهوایی نیز یکی از مواردی است که روی آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد؛ چراکه تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند شرایط جوی را تغییر دهد و باعث تشدید آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود. با این حال، هنوز هم سوخت‌های فسیلی در درجه نخست دلایل گرمایش زمین و آلودگی هوا قرار دارند. سانو می‌گوید: «آن‌چه واضح است این‌که مقصر اصلی این وضع در سراسر جهان، سوختن سوخت‌های فسیلی مثل زغال‌سنگ، نفت و گاز است و از بین بردن جنگل‌ها هم این وضع را تشدید کرده است.
او می‌گوید: «آن‌چه ما نیاز به دیدن آن داریم این‌که رهبران سیاسی در جهان، فکری اساسی و جدی برای وضع سلامت مردمشان و تغییرات آب‌وهوایی بکنند و با کم کردن سوخت‌های فسیلی، کیفیت هوا را بهبود ببخشند، تا ما بتوانیم قدمی برای مقابله با بحران آب‌وهوایی و سلامتی برداریم.»
گرچه آلودگی هوا در میان کشورهای آسیای‌جنوبی ازجمله چین وجود دارد، آلودگی هوا مسأله‌ای جهانی است. در گزارشی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است، از میان حدود 3هزار شهری که بررسی شده‌اند، 64‌درصد آنها از مرزهای مناسب آلودگی هوا برای ذرات 2.5 میکرون تجاوز کرده‌اند. ذرات 2.5 میکرون، ذراتی مثل سولفات، نیترات و کربن سیاه هستند که از طریق تنفس وارد ریه‌ها و سیستم تنفسی ما می‌شوند. کسانی که در معرض این ذرات قرار می‌گیرند، با مشکلات تنفسی، ریوی و نارسایی‌های قلبی و تضعیف عملکرد شناختی مغز و سیستم ایمنی بدن
مواجه می‌شوند.
در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که تمام شهرهای مورد بررسی این گزارش در خاورمیانه و آفریقا دارای ‌درصد نامناسبی از ذرات 2.5 میکرون هستند. این میزان از آلودگی در 99‌درصد شهرهای جنوب آسیا و 95‌درصد شهرهای جنوب‌شرق آسیا و 89‌درصد شرق آسیا وجود دارد. در میان شهرهای کشور چین به خاطر ایجاد گلخانه‌ها و فضاهای سبز و آپارتمان‌های سبز، چند شهر این کشور بهبود خوبی پیدا کرده‌اند. محققان متوجه شده‌اند که آلودگی شهرهای چین از‌ سال2017 تا 2018 به اندازه 12‌درصد کاهش یافته است و پکن با کاهش آلودگی توانسته در بین 100 شهر آلوده جهان قرار بگیرد.
با این حال، اما هنوز کشورهای همسایه چین مثل اندونزی، کره‌جنوبی، ویتنام و تایلند وضع آلودگی هوا هر روز
 بدتر می‌شود.


تعداد بازدید :  162