شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
واتیکان آرشیو مربوط به پاپ دوران هولوکاست را می‌گشاید

پاپ فرانسیس گفته است که کلیسای کاتولیک آرشیوهایش درباره پاپ پیوس دوازدهم که در دوران جنگ جهانی دوم رهبر این کلیسا بود را خواهد گشود. پیوس که از ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۸ پاپ بود، متهم است که با ظهور نازی‌ها در آلمان مخالفت نکرد و برای حفاظت از یهودیان در جریان هولوکاست به قدر کافی تلاش نکرد. واتیکان می‌گوید که او در پشت صحنه برای حفاظت از جان یهودیان تلاش می‌کرد.
گروه‌های یهودی که سال‌ها است خواستار دسترسی کامل به آرشیوهای مربوط به او هستند، از تصمیم پاپ فرانسیس استقبال کرده‌اند. پاپ فرانسیس گفت که این آرشیوها در ماه مارس سال آینده گشوده خواهد شد و افزود که برخوردها با میراث پیوس «تا حدودی آمیخته به تعصب و اغراق» بوده است.
او گفت که این آرشیوها شامل لحظاتی از سختی‌های ناگوار و تصمیم‌های آزارنده درباره ملاحظه‌کاری انسانی و مسیحی است که ممکن است بعضی آن را نشانه ندامت قلمداد کنند. دفتر آرشیو محرمانه واتیکان گفت که گشودن آن امکان ارزیابی عمیق‌تر چهره‌ای که در معرض «انتقادهای سطحی» بوده را فراهم خواهد کرد.
کارشناسان واتیکان ۱۳ سال قبل به درخواست پاپ بندیکت شانزدهم، کار آماده‌سازی این اسناد «برای مشاوره» را آغاز کرده بودند. واتیکان در آن سال آرشیوهایش را گشود تا مورخان به اسناد مربوط به
 سال های ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۹ دسترسی پیدا کنند؛ اما در آن زمان رکوردهای مهمی که احتمالا جزو این آرشیوها بود علیرغم درخواست‌های خاخام‌ها و مورخان یهودی در دسترس قرار نگرفت. مورخان خواستار دسترسی گسترده‌تر به آرشیوهای محرمانه واتیکان برای روشن‌شدن نقش کلیسا در دوره منتهی به جنگ جهانی دوم بوده‌اند. این آرشیوها حاوی کلیه دستورهای پاپ‌ها، بخشنامه‌های پاپ و مکاتبات دیپلماتیک واتیکان است.

 


تعداد بازدید :  276