شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
بعد از پایان حواشی گوشت و مرغ این‌بار شکر به صدر اخبار آمد
نوبت صف شکر

شهروند| بعد از حاشیه‌سازی گوشت و مرغ حالا نوبت به شکر رسیده است. حالا درست در آستانه برداشت نیشکر از مزارع که باید قیمت‌ها کاهشی شود، قیمت شکر به یک‌باره به حدود دو برابر رسیده است. یک کیلوگرم شکر که تا پیش از این بین 4 تا 4‌هزار و 200 تومان قیمت داشت، در روزهای آغازین اسفند ماه به 7‌هزارو200 تا 7‌هزارو500 تومان رسیده است. حاشیه‌سازی شکر هم طبق معمول به گردن دلال‌ها افتاد؛ چرا که شکر تقریبا هیچ دخل و ربطی به دلار ندارد و بازار دلار هم فعلا در بی‌خبری به سر می‌برد. فروشندگان می‌گویند با آغاز برداشت نیشکر دلال‌ها به مزارع هجوم برده‌ و شکرها را در حجم بالا خریداری و انبار کرده‌اند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که برخی دیگر از بازاریان هم می‌گویند کارخانه‌داران از ترس گران‌شدن شکر در ‌سال 98 برای خرید شکر صف کشیده‌اند. از آن سمت وزارت کشاورزی می‌گوید که تولید شکر خوزستان به دلیل تأمین‌نشدن حقابه کشاورزان 30‌درصد کاهش داشته است و کشاورزان می‌دانستند که شکر گران می‌شود.
با این حال یزدان سیف، معاون وزیر جهاد با بیان این‌که بازار برنج رو به آرامش و روغن‌نباتی مورد نیاز مردم هم تأمین شده است، گفت: «مردم گرانفروشی شکر را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند».
او با اشاره به تعویق‌افتادن برداشت نیشکر در خوزستان که قطب تولید نیشکر است، گفت: «برداشت نیشکر در خوزستان از ۱۰ روز پیش آغاز شد و با ورود ۵۵۰‌هزار تن شکر نیاز امسال مردم برطرف شده است.» سیف با اشاره به توزیع ۲۳۵‌هزار تن شکر از محل ذخایر کشور افزود: «برای‌ سال آینده مجوز ۴۰۰‌هزار تن شکر به کارخانجات داده شده است.»
او با بیان این‌که به اندازه کافی در فروشگاه‌های کشور شکر وجود دارد، گفت: «قیمت بسته‌های ۹۰۰ گرمی شکر ۴‌هزار و بسته‌های یک کیلویی آن ۴‌هزار و ۲۰۰ تومان است و مردم قیمت‌های بالاتر از این مبالغ را به ‌عنوان گرانفروشی به ۱۲۴ اطلاع دهند.»
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: «شکر مورد نیاز صنوف تا پایان فروردین ۹۸ هم تأمین شده است.»
وی افزود: «کسانی با هدف سودجویی خبرهایی را که متقن نیستند، منتشر می‌کنند و با انتشار این خبرها ذهن مردم را مشوش می‌کنند که باید مراجع نظارتی با آنان برخورد کنند.»
به جز این شنیده‌های خبرگزاری مهر حاکی از آن است که گویا قرار شده  مجوز برای واردات ۴۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تن شکر آزاد شود و تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هم گفته است: «با توجه به اعلام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران، شکر به اندازه کافی به تمام استان‌ها تخصیص داده شده است و اگر استان‌ها به شکر مازاد هم نیاز داشته باشند، شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی تخصیص مجدد را به این استان‌ها دارند».
تابش با اشاره به این‌که توزیع شکر از هفته گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: «شکر برای صنوف، صنعت و خانوار تأمین شده است و ما هیچ محدودیتی در عرضه شکر با قیمت مصوب نداریم و انتظار ما از اصناف این است که با توجه به این عرضه سریعا نسبت به عرضه در فرآیند و بر اساس مصوبات قیمت اقدام کنند.»
وی ادامه داد: «همکاران ما در گشت‌های مشترک بازرسی و گشت‌های نظارتی، موجودی کالاهای اساسی در انبارهای اصناف را هم کنترل می‌کنند. کالاهایی که برای توزیع پایان ‌سال تخصیص داده شده، به هیچ عنوان نباید در انبارها بماند.»
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا بازار شکر درست در آستانه شب عید و افزایش تقاضا برای قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها باز هم بالاتر می‌رود یا دولت می‌تواند بازار شکر را به سرعت جمع و جور کند و آرامش را به قیمت‌ها بازگرداند؟


تعداد بازدید :  260