شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
اهالی بازار موبایل چندساعت اعتراض کردند اما دولت کوتاه‌بیا نیست
فشار رجیستری بر گلوی قاچاق

دیروز خبر رسید که تعدادی از فروشنده‌های بازار موبایل با بستن مغازه‌هایشان در محوطه بازار موبایل تجمع کرده‌اند و علیه طرح رجیستری شعار داده‌اند؛ گویا آنها این طرح را عامل بسته‌شدن تمام راه‌های ورود موبایل به بازار می‌دانستند و می‌گفتند که با کمبود گوشی تلفن همراه در بازار و بالارفتن قیمت آن وضع اقتصادی فعالان بازار موبایل به هم ریخته است. این تجمع باعث شد که بعضی از کسانی که از گذشته نسبت به اجرای طرح رجیستری انتقاد داشتند، دوباره باب گفت‌وگو درباره آن را باز کنند؛ اما وزیر ارتباطات در توییترش چیزی نوشت که خیلی از مخالفان اجرای طرح را ناامید کرد. او همراه با هشتگ «حق‌الناس» نوشت: «مرگ بر رجیستری! شعاری که روی دیگر سکه «زنده‌باد قاچاق!» است. مشکل صنف عرضه‌کنندگان تلفن همراه جای دیگری است -که باید حل شود- نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران‌ میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است. شفافیت و مبارزه‌ با ‌فساد هزینه‌ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.»
عزیزاکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره این‌که طرح رجیستری به نفع و ضرر چه کسی است، می‌گوید:   «این طرح حتما به نفع مردم است. تا پیش از اجرای این طرح سیگار و موبایل بزرگترین سهم قاچاق را به داخل کشور به خودشان اختصاص داده بودند اما الان اوضاع فرق می‌کند.»
او از دولت هم می‌خواهد که در مقابل فشارها کوتاه نیاید و می‌گوید: «دولت باید تبعات رجیستری را قبول کند و فشارها را تحمل کند؛ چون به‌ هر حال باید به بازار موبایل که سرشار از محصولات قاچاق بوده و تا سال‌ها بی‌در و پیکر بوده است، سامان داده می‌شد.» اکبریان در جواب این‌که مشکلات فعالان بازار موبایل چقدر به طرح رجیستری مربوط است، می‌گوید: «به هر حال برای خیلی‌ها فعالیت در فضایی که چندان زیر نظارت نهادهای نظارتی نباشد، راحت‌تر است اما نمی‌خواهیم مشکلاتی را که به دلیل افزایش نرخ ارز و به هم ریختن بازار ایجاد شده، کتمان کنیم اما این مشکلات باعث نمی‌شود که زیر بار رهاکردن بازار و رونق دوباره قاچاق برویم. مشکلات این صنف را باید از راه‌های دیگر حل کرد.»


تعداد بازدید :  266