شماره ۱۶۳۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
عصبانیت زنان فوتبالدوست تا تریبون AFC و FIFA
دیالوگ فیلم قدیمی Sliding Doors حالا به نماد یک فراخوان تبدیل شده؛ زنان در صفحات نهادهای بین‌المللی خواهان حضور در استادیوم شده‌اند

شهروند| «ما زن‌ها خواسته‌هامون رو به زبون نمیاریم....اما این حق رو برای خودمون قائلیم که اگه به خواستمون نرسیدیم، عصبانی بشیم.» این دیالوگ فیلم قدیمی Sliding Doors شاید بهترین جمله برای شروع گزارش ما پیرامون حال و روز هواداران زن فوتبال در ایران باشد. آنهایی که مدت‌هاست رویای حضورشان در ورزشگاه را برای تماشای مسابقات فوتبال دنبال می‌کنند اما در این راه هنوز در بن‌بست هستند؛ هیچ‌کدام از وعده‌هایی هم که برای حل این مشکل به آنها در سال‌های اخیر دادند، عملی نشده است و پس از مدت‌ها سکوت و بعد از آن پیگیری به خواسته خود نرسیدند و حالا عصبانی هستند! همین عصبانیت آنها هم به واکنش‌هایی منجر می‌شود که سوژه این گزارش است. شاید باور نکنید اما هواداران زن پرسپولیس از روز گذشته که مسابقات این تیم در لیگ قهرمانان آسیا شروع شد،  با هجوم به صفحات اجتماعی کنفدراسیون فوتبال آسیا از مقامات AFC برای حل مشکل ورودشان به استادیوم‌ها کمک خواستند!
 چند هوادار زن پرسپولیسی در اقدامی جالب توجه هر هفته اسکرین‌شاتی از اقدامات مربوط به خرید اینترنتی بلیت برای تماشای بازی‌های پرسپولیس را در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند که به شکلی ویژه بازتاب داشته است؛ چون در متن پست‌های خود می‌نویسند: «بلیت می‌خریم برای حمایت از تیمی که دوستش داریم اما نمی‌توانیم به ورزشگاه برویم». اتفاق جالب دیگر مربوط به چند طرفدار زن فعال در شبکه اجتماعی توییتر است؛ آنها معمولا برای بازی‌های حساس از طریق دوستان خود اقدام به خرید بلیت می‌کنند و این  بلیت‌ها را در اختیار افرادی که توانایی خرید بلیت برای حضور در ورزشگاه را ندارند، می‌گذارند. اگر یک فرد فوتبالی فعال در شبکه‌های اجتماعی باشید قطعا هر روز با چنین اتفاقات هواداری حیرت‌انگیزی مواجه می‌شوید. درواقع این مطالبه اجتماعی روز به روز در حال بزرگترشدن است.
 آیا می‌دانستید دو نماینده اصلی هواداران معترض پرسپولیس که هفته گذشته در مقابل سازمان لیگ تجمع کردند، زن بودند؟ وقتی هم که هواداران معترض را به سالن کنفرانس بردند تا با حجت‌الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ جلسه‌ای 90 دقیقه‌ای برگزار کنند،‌ همین هواداران زن بودند که اعتراض هواداران را درباره برنامه‌ریزی فشرده مسابقات به این دو مسئول مطرح کردند! این مثال را زدیم تا بگوییم سطح پیگیری‌ها و دغدغه‌های هواداران زن پرسپولیسی و حتی استقلالی از هواداری در منزل به چه جاهایی کشیده شده است!
 روز گذشته در تازه‌ترین اقدام حیرت‌انگیز اما برخی کانال‌های هواداری پرسپولیس به هواداران زن این تیم در سر تا سر کشور اعلام کردند که برای پیگیری خواسته خود برای حضور در ورزشگاه آزادی دست به دامان مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فیفا شوند. آنها با انتشار یک بنر در فراخوان خود خواسته‌اند تمام هواداران زن با نوشتن این متن انگلیسی مشترک به AFC  فشار بیاورند تا به پرونده ممنوعیت حضور آنها در ورزشگاه‌ها ورود کند و با اعمال فشار باز هم مقدمات حضور زنان ایرانی در استادیوم‌های ورزشی را فراهم کنند. به ‌هر حال از آنجا که مسابقات لیگ قهرمانان آسیا توسط کنفدراسیون برگزار می‌شود، اگر AFC و حتی FIFA  به فدراسیون فوتبال دستور حضور زنان در استادیوم را بدهند باز هم باید این کار عملی شود و حداقل مثل فینال لیگ قهرمانان آسیا باز هم تعدادی از هواداران زن به صورت گزینشی هم که شده اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا می‌کنند.
 سال‌های زیادی است که مسئولان وعده‌های مختلفی برای حضور زنان در ورزشگاه داده‌اند و این قول عملی نشده است. هر چند با فشار دولت و همکاری دستگاه‌های اجرایی در چندین نوبت قدم‌های مثبتی برای تحقق این رویا برداشته شد،‌ منتهی هنوز بسترهای لازم برای برداشتن این ممنوعیت فراهم نشده و شاید همین تأخیر طولانی باعث شده است که زنان طرفدار فوتبال حالا به این فکر افتاده‌اند تا از کنفدراسیون فوتبال آسیا کمک بگیرند.
 مسأله بعدی هم درباره خبرنگاران و عکاسان زن ایرانی است. مسئولان رسانه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا در حاشیه برگزاری فینال لیگ قهرمانان در تهران به خبرنگاران زن ایرانی گفته بودند حمایت قاطعی از خبرنگاران زن در مسابقاتی که توسط AFC برگزار شود، خواهند داشت و با تأکید همین مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا خبرنگاران زن توانستند در ورزشگاه آزادی برای تماشا و پوشش خبری فینال حضور پیدا کنند. برای مسابقات فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا اما در شرایطی‌ آی‌دی کارت نمایندگان رسانه‌های گروهی روز گذشته بین خبرنگاران توزیع شد که هیچ خبری از صدور کارت برای خبرنگاران و عکاسان زن نبود و باید دید بخش رسانه‌های AFC به این مسأله چه واکنشی نشان خواهد داد؛ چرا که گفته می‌شود از سوی برخی خبرنگاران نامه‌نگاری در این زمینه هم صورت گرفته است.


تعداد بازدید :  157