شماره ۱۶۳۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
بازگشت بانوی مو بافته به صحنه سیاست اوکراین

خیز یولیا تیموشنکو برای تکیه‌زدن بر مسند ریاست‌جمهوری اوکراین بار دیگر این سیاستمدار معروف و به نوعی یکی از مشهورترین سیاستمدار زن جهان را به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل کرد. تیموشنکو در خاطره تصویری همه آنهایی که تحولات سیاسی جهان را دنبال می‌کنند، با آن موهای بافته که به صورت نیم‌دایره در بالای سرش سنجاق شده‌اند، نماد زنی به ظاهر شکننده اما در باطن محکم است که دوبار در سال‌های 2005 و 2007 به نخست‌وزیری اوکراین رسید و به دلیل موضع مخالفش در برابر نفوذ منطقه‌ای روسیه، به چهره‌ محبوب دولت‌های غربی‌ تبدیل شد. اوکراین بعد از بحران کریمه و جداشدن این شبه‌جزیره از سرزمین مادر که با دخالت غیرمستقیم روسیه و حمایت مسکو از جدایی‌طلبان اتفاق افتاد، شرایط خاصی را در داخل و و صحنه بین‌الملل تجربه می‌کند.
بحران کریمه و آزادی زودهنگام از زندان
هنگام بحران کریمه که در پی سقوط دولت ویکتور یانوکویچ جرقه آن زده شد، یولیا تیموشنکو درحال گذراندن سومین‌سال از محکومیت زندان 7ساله خود بود. سقوط دولت روس‌گرا و اعلام استقلال کریمه باعث شد طرفداران تیموشنکو خواستار آزادی بی‌قید و شرط او از زندان شوند، خصوصا که پیش از آن اخباری مبنی بر اعمال شکنجه و بدرفتاری با این سیاستمدار زن در اخبار منتشر شده و حساسیت هوادارنش را برانگیخته بود. نهایتا در 21 فوریه 2014 یعنی 3 هفته قبل از همه‌پرسی استقلال کریمه از اوکراین، تیموشنکو با حکم پارلمان اوکراین از زندان آزاد شد. بحران کریمه باعث شد سیاستمداران غربگرا و مخالف روسیه فارغ از سابقه سیاه یا سفیدشان در نزد افکار عمومی مردم اوکراین وزن و اعتباری خاص بیابند. از بین همه این سیاستمداران یولیا تیموشنکو وضعیتی متفاوت از بقیه دارد؛ زیرا به دلیل سابقه فعالیت در صنعت گاز این کشور منهای شخصیت سیاسی‌اش ازجمله ثروتمندان اوکراین به شمار می‌رود تا جایی که برخی عقیده دارند بخش اعظمی از ثروت موجود در کشور متعلق به این بانوی موبافته است.
رقابت سیاسی و حذف فاکتور روسیه
وضعیت اقتصادی اوکراین به دلیل افت روابط سیاسی و اقتصادی با روسیه دوران خوشی را سپری نمی‌کند و این‌که یک سیاستمدار میلیاردر در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی بتواند نظر اکثریت را با خود همراه سازد، شاید در هرکشور دیگری احتمالی نزدیک به صفر را می‌داشت، اما ماجرای اوکراین و تیموشنکو را باید جدای از همه احتمالات روتین جهان سیاست ارزیابی کرد. تیموشنکو درست یا غلط به دلیل اتفاقات 10‌سال گذشته در اوکراین به نماد ظرافت در برابر زمختی سیاسی تبدیل شده و هیچ بعید نیست اوکراینی‌ها بخواهند بار دیگر زمام امور را به اویی که زندگی خصوص‌اش هیچ قرابتی با واقعیت‌های روزمره و جاری در کشور ندارد، بسپارند. این میان تنها مشکل بانوی سیاستمدار برای تکیه‌زدن بر صندلی ریاست‌جمهوری وجود رقیبی قدرتمند یعنی پترو پروشنکو رئیس‌جمهوری فعلی اوکراین است که از بدشانسی تیموشنکو او نیز در رده سیاستمداران غربگرا و مخالف روسیه قرار داشته و نمی‌توان همچون سنوات قبل با پُتک وابستگی به مسکو او را از چشم مردم انداخته و از میدان به‌درش کرد.    


تعداد بازدید :  408