شماره ۱۶۳۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
بخرید اما اسراف نکنید

فرشید محمدی

اصلی‌ترین دغدغه امروز مردم و مسئولان کشور مقوله اقتصاد و یافتن راه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلات است. شاید امروز کمتر کسی باشد که گرانی‌ها و مصائب اقتصادی که مردم به دوش می‌کشند را نپذیرد. حال که هفته‌های پایانی ‌سال ۹۷ را پشت‌سر می‌نهیم، باید بدانیم ‌سال ۹۸ را از هر زاویه‌ای به آن بنگریم، سالی دشوار و پیچیده است و قطعا در زمره سال‌هایی است که بر مردم سخت خواهد گذشت. آمریکا به صورت یک‌طرفه از برجام خارج شده، اروپا فعلا نتوانسته به قول‌هایی که داده، جامه عمل بپوشاند و قیمت کالا‌ها مرتبا افزایش می‌یابد.
در این‌که مردم ایران همواره تا پای جان از نظام و انقلاب خویش پاسداری کرده‌اند، شکی نیست، لیکن همین مردم در قبال زحماتی که برای رشد نهال سبز انقلاب ‌سال ۵۷ کشیده‌اند، انتظارات بحقی نیز از آن دارند.
بدون تردید همگی ما در کشوری هستیم با منافع و آتیه‌ای مشترک، به مثابه کشتی عظیمی که اگر به ساحل برسد، یقینا تمامی سرنشینان آن به سلامت و خوشحال خارج می‌شوند.
در جراید و خبرگزای‌های مجازی اخیرا تصاویر برخی افراد که از نظر نگارنده اقلیت جامعه هستند، منتشر شده که با هجوم به مغازه‌ها برای دست‌کم ۴ یا ۵ماه خود خرید می‌کنند، هیچ‌کس حق ندارد از خریدوفروش قانونی و مشروع افراد جلوگیری کند و همچنین عدم اعتمادی که افراد به بازار و وضع اقتصادی دارند، میل به خرید‌های بی‌قاعده را شدت بخشیده است. لذا این سوال در ذهن متبادر می‌شود؛ بر فرض مثال شخصی برای معاش ۶ماه آینده خود گوشت، رب گوجه یا برنج خریداری کرده، لیکن مگر این اجناس که کلا مصرفی هستند، سرانجام تمام نمی‌شوند؟ اشخاصی که با حرص و ولع مضحکی چنین خرید می‌کنند، آیا با خود فکر نمی‌کنند که پس از اتمام کالا‌های خریداری‌شده چه می‌خواهند بکنند؟
بی‌شک اگر وضع به همین شکل پیش برود و چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود، خرید‌های هیجانی و انبار کالا‌ها فایده چندانی برای خریداران ندارد. درهمین راستا، مردم باید در ‌سال پیش‌رو بیش ازپیش به نصایح و سخنان مسئولان گوش فرا دهند و همچنین می‌توان با تعامل و همفکری متقابل این ایام صعب را هم پشت‌سر گذاشت، زیرا مردمی که در تاریخ خود روز‌های سخت‌تری را تجربه کرده و سربلند بیرون آمده‌اند، باز هم می‌توانند بر غول تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی فایق آیند.


تعداد بازدید :  349