شماره ۱۶۳۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
فقط هفت رأی منفی
با تأیید شورای شهر مجوز ساخت‌وساز در ۶٢ باغ تهران صادر شد

روز گذشته درحالی شورای شهر در پاسخ به استفساریه شهرداری تهران در مورد ارایه پروانه ساخت در ۶۲ باغ پایتخت رأی مثبت داد که روز درختکاری بود. روزی که در آن انتظار می‌رفت تا مصوبه‌ای برای حفاظت از باغ‌ها به تصویب برسد، نه آن‌که مجوز ساخت‌وساز تأیید شود. این رأی درنهایت واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و بسیاری آن را حراج باغ‌های پایتخت دانستند. اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر اقدام‌های کمیسیون‌های معماری و شهرسازی و محیط‌زیست و سلامت را در جهت حفظ باغ‌های تهران دانست و گفت: «این‌که می‌گویند مجموعه اقدام‌های شورا مجوز تخریب باغات را صادر می‌کند، به هیچ‌وجه صحیح نیست. تعدادی از صاحبان باغ‌ها پیش از لغو مصوبه «برج باغ» و لازم‌الاجراشدن بند مربوط به برج باغ از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۷ پول‌هایی را پرداخت کرده‌اند که در کمیسیون و کمیته حقوقی به تفصیل بررسی شد و نتیجه این بود که این افراد دارای حقوق مکتسبه هستند، زیرا تمام مراحل قانونی را طی کرده‌اند و صرفا باید پروانه خود را دریافت کنند و این حق مکتسبه آنهاست.»
رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که این افراد به صورت سیستمی و براساس قانون و ضوابط عمل کرده‌اند، عنوان کرد: «اگر ما در مرحله آخر، صدور مجوز آنها را متوقف کنیم و به آنها اجازه ساخت‌وساز ندهیم، امنیت هرگونه کار اقتصادی را به خطر انداخته‌ایم. همچنین اگر بین شورای شهر، شورای‌عالی معماری و شهرسازی و همچنین معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران توافق انجام نمی‌شد، امکان این جایگزینی وجود نداشت و شهرداری می‌توانست با استناد به پیوست شماره سه طرح جامع به این افراد مجوز ساخت‌وساز دهد و اعلام کند در صلاحیت شورای شهر نیست و در حوزه مقررات ساختمانی وضع مقرره
انجام دهد.»
او همچنین گفته، اگر افرادی که امروز باید پروانه‌شان صادر شود و ما این کار را انجام ندهیم، به دیوان عدالت اداری بروند، لغو مصوبه برج باغ نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد و اگر هزینه و فایده کنیم، صدور مجوز برای ۶۲ پرونده منطقی‌تر است تا ما بتوانیم از یک حق بزرگتر محافظت کنیم.
منظور اعطا حفاظت از مصوبه‌ای است که یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران بود و در‌ سال ۸۲ به تصویب رسید. به موجب مصوبه «برج باغ» متولیان ساخت‌وساز می‌توانستند صرفا در ۳۰‌درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰‌درصد باقیمانده باغ را حفظ کنند.
محمود میرلوحی، ناهید خداکرمی، آرش میلانی و الهام فخاری چهار عضو شورای شهر بوده‌اند که با این امر مخالفت کرده‌اند و حجت نظری و بهاره آروین به‌رغم حضور در جلسه شورا در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند. احمد مسجد جامعی که در دوره پیشین شورای شهر تهران گفته بود «برج‌های منطقه‌ یک بدتر از موشک‌های صدام است» در جلسه دیروز غایب بوده است.
این در حالی است که مصوبه «برج باغ» ۲۲ اسفند سال گذشته در شورای شهر تهران لغو شده بود و به گفته افشین حبیب‌زاده در فاصله لغو مصوبه تا ابلاغ مصوبه جدید در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، پرونده‌های برج‌سازی در شهرداری تهران در جریان بوده و افرادی موفق به تکمیل پرونده و دریافت مجوز ساخت و ساز در باغات شده‌اند. حبیب‌زاده که خود به این مصوبه رأی مثبت داده، می‌گوید حتی پس از ابلاغ مصوبه جدید نیز شهرداری تهران اقدام به صدور پروانه‌های
 ساخت و ساز در باغات تهران کرده است.
امید نوری، عضو هیأت‌علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهیدبهشتی هم  در واکنش به این اتفاق و در گفت‌وگو با ایسنا گفته: «مسئولان شهری ممکن است با این استدلال که فقط مجوز ساخت‌وساز در ۳۰‌درصد از مساحت باغ داده شده است، کار خود را توجیه کنند ولی باید این نکته را درنظر داشته باشند که حتی صدور مجوز ساخت‌وساز در ۳۰‌درصد از مساحت مجموعه، خود سنگ بنای تخریب کامل باغ است.» نوری گفته، سایر کشورهای جهان باغ‌ها را به‌عنوان باغ‌های اجتماعی به مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار می‌کنند تا بتوان آنها را حفظ کرد ولی برخی مصوبه‌های شهری ما باعث تخریب اندک باغ‌های باقیمانده در تهران می‌شود. باغ‌هایی که طی سال‌های گذشته داستان تخریب‌ها و ویرانگری‌هایشان ادامه‌دار بوده و حالا با این مصوبه 62 باغ دیگر هم در تیررس دست‌اندازی بیشتر قرار گرفتند.

 


تعداد بازدید :  219