شماره ۱۶۳۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
8 نکته از شکست شوک‌آور استقلال در قطر
غیبت چشمی و ممنوع‌الخروجی رحمتی در کنار نمایش ضعیف، مقدمات یک ناکامی را پدید آورد

شهروند| استقلال در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا سه بر صفر به الدحیل باخت و حالا باید علت‌های این شکست و شروع بد را کالبدشکافی کرد. برای شروع باید یک جمله معروف کی‌روش را که همواره روی آن تأکید داشت، یادآوری کنیم. «این جزییات است که فوتبال را می‌سازد» بی‌توجهی استقلال به جزییات مختلف فوتبال باعث شده که عملکرد تیم آن‌طور که باید، با وجود مخارج بسیار باب میل هواداران نباشد. در ادامه به نکاتی درباره شکست سنگین استقلال اشاره شده است:  
1- تاثیر اتفاقات عجیب قبل از بازی: استقلالی‌ها می‌دانستند که باید در لیگ قهرمانان با تیم‌های الدحیل، الهلال و العین رقابت کنند، آن‌هم در آب و هوای گرم و ارتفاع پست امارات و قطر! اما شفر اردوی تیمش در قطر را لغو کرد و با دو روز تأخیر در نیم‌فصل در آب و هوای سرد آنتالیا برگزار کرد. بعد از آن بارش باران چند روز تمرینات را با مشکل مواجه کرد و سپس اعتصاب بازیکنان! تأثیر بد آن اتفاقات را امروز در عملکرد استقلال می‌بینیم!
2- آنالیز بی‌‌آنالیز: این روزها آنالیزور نقش بسیار مهمی در عملکرد کادرهای فنی تیم‌های فوتبال دارد، اما شاید جالب باشد که بدانید باشگاه استقلال به خاطر کاهش هزینه‌ها با هماهنگی وینفرد شفر تصمیم گرفت آنالیزور خود را به قطر نبرد. اگر خانبان آنالیزور استقلال را به دوحه می‌بردند، شاید می‌توانست ایرادهای فنی ساختار استقلال را در زمان مناسب به شفر منتقل کند.
3- دردسر دوباره اشتباه چشمی: اشتباهی که روزبه چشمی‌ سال قبل در بازی مقابل السد در دوحه انجام داد، در بازی سه‌شنبه‌شب مقابل الدحیل هم برای آبی‌پوشان گران تمام شد. فصل قبل چشمی به خاطر یک اشتباه بچگانه مقابل السد از زمین اخراج شد و آرزوهای استقلال بر باد رفت. محرومیت چشمی اما در بازی این فصل با الدحیل اعمال شد و باز هم به تیم ضرر زد.
4- متکی به ستاره‌ها: شفر با تجربیاتی که داشت، می‌توانست استقلال را با یک نظم تاکتیکی متکی به عملکرد تیمی کند اما مربی آلمانی در این راه ضعیف عمل کرده است. او به جای ساختن تیمی با روحیه،‌ به یک‌باره به ولخرجی مالی روی آورد و تصمیم گرفت با خرید بازیکنان مختلف در نقل و انتقالات تیمش را به موفقیت برساند و متکی به ستاره‌ها باشد.
5- به‌هم ریختن تمرکز رحمتی: رحمتی ممنوع‌الخروج بود و هیچ‌کدام از مدیران باشگاه و خود این بازیکن به فکر این مسأله نبودند و همین اتفاق باعث شد رحمتی را در بازی با الدحیل بدون تمرکز ببینیم. روی صحنه گل اول الدحیل رحمتی هیچ تفاوتی با یک تماشاگر نداشت و در خروج از دروازه مثل همیشه ضعیف عمل کرد. اشتباه رحمتی در گل دوم بدتر توی چشم زد. او به جای این‌که با تکل توپ را از جلوی پای یوسف العربی دور کند،‌ در دفع اشتباه کرد تا بازیکن الدحیل دروازه خالی را باز کند.
6- اشتباهات متعدد در خط دفاع: هرچند خط دفاعی استقلال در لیگ برتر نسبت به سال‌های قبل عملکرد بهتری داشته، اما آنها در آسیا بشدت بد کار کردند و دوباره سه گل خوردند! ناهماهنگی در ساختار دفاعی در طول 90دقیقه کاملا مشهود بود و محمد دانشگر هم در روزی که غیبت روزبه چشمی کار آبی‌پوشان را مشکل‌تر کرده بود،‌ پراشتباه ظاهر شد. در گل اول الدحیل دانشگر مامور مهار بن عطیه بود اما مدافع سابق یوونتوس خیلی راحت و بدون مزاحم از پشت‌سر او آمد و توپ را تبدیل به گل کرد. روی گل دوم هم دانشگر که مامور مهار یوسف العربی بود، به شکل عجیبی لیز خورد تا این مهاجم با رحمتی تک به تک شود. گل سوم، شاهکار مشترکی از همه مدافعان استقلال بود اما اشتباه دانشگر به خاطر تکل غیراصولی که روی پای عفیف زد، فاحش‌تر بود. با این تکل پست او خالی ماند و خیلی راحت گل سوم با پاسی که عفیف به پشت‌سر دانشگر انداخت، به ثمر رسید.
7- پاشیدگی با گل اول: استقلال تیم بی‌تجربه‌ای در آسیا نیست، ولی اگر صحبت‌های کارشناسان را دنبال کرده باشید، همه آنها تأکید دارند که تیم شفر در 56دقیقه اول با تمرکز و نظم بهتری بازی کرد، منتهی دریافت یک گل باعث شد تا آبی‌پوشان، ریتم خوب خود را از دست بدهند و بازی به بدترین شکل برای استقلالی‌ها پیش برود.
8- فقط پاتوسی و دیگر هیچ: استقلال بازیکن زیاد دارد اما توازن در خطوط سه‌گانه آنها دیده نمی‌شود. به جز پاتوسی و تا حدودی منشا بقیه خریدهای تیم در این فصل درخشش آن‌چنانی در ترکیب نداشتند و اگر در بعد هجومی خوب بازیکن خریدند اما همه قبول دارند که در زمینه خط دفاعی قدرت استقلال مثل خط میانی و حمله نیست.


تعداد بازدید :  429