شماره ۱۶۳۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
کمی از رده‌بندی صندلی‌های هواپیما

شهروند|  هنگام خرید بلیت هواپیما ممکن است با قیمت‌های مختلف و اصطلاحات جورواجور مواجه شوید. یکی از مهمترین این اصطلاحات رده‌بندی صندلی‌های پرواز است که با آن مسافران می‌توانند کلاس پروازی خود را مشخص کنند. ما در این راهنما به شما می‌گوییم که صندلی‌های پرواز با هم چه تفاوت‌هایی دارند و چه آیتم‌هایی است که آنها را از هم متمایز می‌کند.
درجه یک: فرست کلاس
 شاید بسیار پیش آمده باشد که در مورد صندلی‌های فرست کلاس هواپیما شنیده باشید. فرست کلاس گران‌ترین صندلی‌های یک پرواز را دارد و قیمت آن از دیگر کلاس‌های پروازی بیشتر است؛ البته باید در نظر داشت که خدمات بیشتری هم ارایه می‌دهد؛ به طوری که صندلی فرست کلاس تک‌نفره، مبله، اتاقک‌مانند و خصوصی هستند. امکانات رفاهی فرست کلاس متفاوت است و شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ‌تاپ، سرویس اینترنت ماهواره‌ای، صندلی‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف‌پذیر و سرویس بهداشتی جداگانه است. همچنین نوشیدنی‌های خاص در این پروازها برای مسافران قرار داده شده است. افرادی که این صندلی‌ها را رزرو می‌کنند، معمولا پولدار هستند؛ همین امر موجب شده که توجه همگان را به خود جلب کند؛ به طوری که در فرودگاه برایشان گیت‌های جداگانه‌ای تعبیه شده است.
درجه‌ی تجاری
 البته کلاس دیگری در پروازها وجود دارد که به آن کلاس تجاری گفته می‌شود؛ به طوری که قیمت آن پس از فرست کلاس در رده‌بندی قیمت ها قرار دارد؛ اما قیمت آن نسبت به اکونومی تقریبا سه برابر است. از ویژگی‌های این  کلاس پروازی می‌توان به  دو ردیف جداگانه اشاره کرد که به طور معمول در جلوی کلاس اکونومی و با فاصله‌ بیشتری از هم قرار دارند. صندلی های بیزنس کلاس به صورت مبله تعبیه شده،  به طوری که بسیار راحت‌تر از  درجه اقتصادی است. البته یکی  از جذابیت‌های این بخش تلویزیونی است که لحظات بلندشدن و نشستن هواپیما  را نشان می‌دهد. همچنین در این کلاس پروازی می‌توانید به تماشای تلویزیون بنشینید. البته رسیدگی میهماندارها به این مسافران بیشتر است و برای این دست از مسافران وعده غذاهای گرم سرو می‌شود.
درجه‌ اقتصادی
 البته در ایران  رایج‌ترین درجه کلاس اقتصادی است. به همین جهت این کلاس اکثر صندلی‌های یک پرواز را به خود اختصاص می‌دهد؛ به عبارتی معمولی‌ترین  بخش هواپیما همین بخش است و به علت ارزان‌تربودن نسبت به دیگر کلاس‌های پروازی بیشتر مورد استقبال مسافران عادی قرار می‌گیرد و از امکانات خاصی هم برخوردار نیست.
درجه سیستمی یا چارتری
این صندلی‌ها ارزان‌ترین صندلی‌های هواپیما هستند و معمولا به صورت گروهی رزرو می‌شوند. رزرو به صورت گروهی موجب می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی بلیت را با قیمت ارزان‌تر در اختیار  متقاضیان قرار دهند. در ایران بلیت‌های چارتری معمولا به آژانس های مسافرتی فروخته می‌شود و آنها هم گه‌گداری بلیت‌ها را در بازار سیاه می‌فروشند؛ این موضوع انتقادهای زیادی را به بلیت‌های چارتری در ایران ایجاد کرده است.


تعداد بازدید :  289