شماره ۱۶۳۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
شنیده‌ها حاکی است مدیران بازنشسته فردا در مجمع عمومی استعفا می‌دهند
فردا روز سرنوشت فوتبال

شهروند| نهادهای نظارتی و امنیتی نامه‌نگاری‌های لازم را با مدیران فدراسیون فوتبال انجام داده‌اند. نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های رسمی با فوتبالی‌ها اتمام حجت کرده‌اند. وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک هم از مدت‌ها قبل از مهدی تاج تعهد گرفتند تا قانون بازنشستگی را در فوتبال اجرا کنند. به این ترتیب شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فوتبال کشور در یک‌قدمی رنسانس تاریخی مدیریتی است.
فردا بالاخره پس از ماه‌ها تأخیر مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و تمام اعضای بازنشسته هیأت‌رئیسه باید از سمت خود استعفا بدهند. اخبار و اطلاعات از معادلات پشت پرده هم با توجه به فشار شدید نهادهای نظارتی حکایت از این دارد که قانون رسما اجرا خواهد شد. منتهی ما با فوتبالی مواجه هستیم که مدیرانش سال‌های ‌سال قدرت را در اختیار دارند و تجربه نشان داده برای ماندن در قدرت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

نهادهای نظارتی و قوه‌قضائیه چند هفته‌ای می‌شود که به قانون منع بکارگیری بازنشستگان در فوتبال ورود کرده و در نامه رسمی به فدراسیون اعلام کرده‌اند اگر هر مدیر بازنشسته‌ای از سمت خود استعفا ندهد، مجرم شناخته خواهد شد. خبر ارسال این نامه تهدیدآمیز به فدراسیون هم البته در رسانه‌ها منتشر شد. به این ترتیب با قاطعیتی که از سوی مسئولان برای اجرای قانون وجود دارد،‌ علی کفاشیان،‌ حیدر بهاروند،‌ محمود اسلامیان،‌ عبدالکاظم طالقانی و فریدون اصفهانیان باید استعفای خود را به مجمع ارایه بدهند. در غیراین صورت پرونده آنها برای دادگاه به جرم تصرف پست دولتی ارجاع داده خواهد شد.

علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال بعداز پایان کار تیم‌ملی در جام‌ ملت‌های آسیا اولین نفری بود که به صورت رسمی خبر داد در فروردین‌ماه به همکاری خود با فدراسیون فوتبال به خاطر قانون بازنشستگی بالاخره پایان خواهد داد. محمود اسلامیان هم در مصاحبه‌‌های معدودی که انجام داده، تلویحا گفته قانون باید اجرا شود، منتهی درباره استعفای حیدر بهاروند،‌ فریدون اصفهانیان و عبدالکاظم طالقانی حرف و حدیث زیاد است؛‌ چراکه آنها تمایلی به ترک پست خود ندارند. محمدرضا ساکت هم اولین مدیر بازنشسته‌ای بود که از سمت دبیرکلی استعفا داد ولی هنوز به همکاری خود با فدراسیون به‌عنوان مشاور ادامه می‌دهد و همچنان بانفوذترین مدیر فوتبال کشور به حساب می‌آید.

این یک خبر رسمی نیست اما شایعه شده بهاروند گفته تحت هیچ شرایطی حاضر به استعفا نیست و حاضر است به دادگاه هم برود. او نایب‌رئیس دوم فدراسیون است و رئیس سازمان لیگ است که ارگانی خصوصی به حساب می‌آید. به همین ترتیب معتقد بوده دلیلی ندارد استعفا بدهد. فریدون اصفهانیان هم قبلا گفته بود اگر بخواهند به فوتبال فشار بیاورند، با برخورد فیفا و خطر تعلیق رو‌به‌رو خواهیم شد. به این ترتیب باید دید مقاومت این مدیران بازنشسته به مجمع هم کشیده خواهد شد یا خیر.

گفته می‌شود در جلسه هیأت‌رئیسه اوایل اسفند، همین اختلافات و بحث‌ها به مشاجره لفظی و حتی دلخوری‌های اعضا از رئیس فدراسیون کشیده شده است. شنیده شده که مهدی تاج با نشان‌دادن نامه‌های تهدیدآمیز نهادهای نظارتی بحث استعفای مدیران بازنشسته را مطرح کرده که اعضا به او گفته‌اند یا همه باید با هم به کارشان ادامه بدهند یا همه استعفا بدهند. به ‌هرحال تاج توانسته نامه بازگشت به کار خود را از کارخانه فولاد مبارکه بگیرد و مشکلی برای ادامه حضور در فوتبال ندارد، منتهی رئیس فوتبال ایران در این مدت هم از سوی اعضای هیأت‌رئیسه تحت فشار بوده و هم نهادهای نظارتی. او در این مدت چندین جلسه هم با مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و شخص جیانی اینفانتینو رئیس فیفا برگزار کرده و باید دید آیا این جلسات تاثیری در تصمیم او برای اجرا یا عدم اجرای قانون بازنشستگی در فوتبال خواهد داشت یا خیر.

طبق اساسنامه تصمیم‌گیری درباره استعفای اعضای بازنشسته برعهده مجمع است و اگر مجمع با این اتفاق موافقت نکند، آن‌‌وقت دستگاه‌های اجرایی و قضائی اگر بخواهند روی اجرای قانون پافشاری کنند،‌ قطعا فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. البته تعلیق فوتبال درصورت چنین اتفاقی تبعات سنگینی هم برای مدیران بازنشسته در کشور به دنبال دارد. به همین ترتیب مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش نقشی تاثیرگذار در مجمع فردا خواهد داشت. وزیر باید با ارایه توضیحات قانونی درباره مشکلاتی که عدم اجرای قانون برای فوتبال درست خواهد کرد‌، تمام اعضای مجمع را مجاب  کند قانون را بپذیرند، سپس بازنشسته‌ها استعفای خود را به مجمع اعلام کنند و تاج مقدمات برگزاری انتخابات فوق‌العاده جدید اعضای هیأت‌رئیسه را فراهم کند. البته شایعاتی هم درباره احتمال استعفای دسته‌جمعی تمام مدیران بازنشسته ازجمله مهدی تاج بر سر زبان‌ها افتاده که خیلی بعید است اتفاق بیفتد! چون این کار قطعا فیفا را حساس می‌کند و به نوعی اعلام جنگ با مسئولان داخلی برای عدم اجرای قانون قلمداد خواهد شد. کاری که فوتبال کشور را فقط نابود می‌کند.


تعداد بازدید :  242