شماره ۱۶۳۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
پیش ثبت نام، معادل داشتن کارت ملی است
ساز و کار مبهم احراز هویت در سال آینده

سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال کشور، سیف‌الله ابوترابی روز گذشته به برنا گفت: «براساس مصوبه هیأت وزیران کلیه کسانی که کارت هوشمند ملی دریافت نکرده‌اند و تاریخ اعتبار کارت‌های ملی نمونه قدیم آنها ماقبل 29 اسفند 97 است، از اول فروردین 98 کارت‌های ملی‌شان فاقد اعتبار است.» او در ادامه البته به «تعداد محدودی کارت» هم اشاره کرده که بعد از ‌سال 97 اعتبار دارند، اما توضیحی درباره آنها ارایه نداده است. با توجه به این جمله احتمالا از‌ سال آینده بانک‌ها و بسیاری از نهادهای درگیر با ارباب رجوع که به احزار هویت‌شان نیاز دارند، از گرفتن کارت‌ملی قدیمی معذور خواهند بود. حالا با این پیش‌بینی جالب است بدانید که تعداد زیادی از مردم هم تابه‌حال اصلا ثبت‌نام نکرده‌اند و مشخص نیست‌ سال آینده در مواجهه با کارهای ضروری نظیر برداشت پول یا... چه خواهند کرد.
10‌میلیون در ازای 50 میلیون
سخنگوی سازمان ثبت احوال به آخرین آمار ثبت‌نام‌کنندگان کارت ملی هوشمند هم اشاره کرده و به ایسنا گفته: «بیش از 49‌میلیون و 500‌هزار نفر برای دریافت کارت‌ملی هوشمند تکمیل ثبت‌نام کرده‌اند و تقریبا برای 44‌میلیون و 650‌هزار نفر کارت‌ملی هوشمند صادر شده است.» درواقع حدود 6‌میلیون نفر از این آمار هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند. هرچند مشخص هم نشده تا چه زمانی این تعداد، کارت‌ملی خود را دریافت خواهند کرد. او در ادامه گفته: «با توجه به جمعیت واجد شرایط پیش‌بینی می‌شود حدود 10‌میلیون نفر هنوز کارت‌ملی هوشمندشان را دریافت نکرده‌اند که باید هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل ثبت‌نام آن اقدام کنند.» حدود اوایل دهه 80 همزمان با صدور کارت‌ملی، بعد از مدتی بعضی سازمان‌ها، نهادها و موسسات ازجمله بانک‌ها اعلام کردند که برای احزار هویت مراجعه‌کننده به کارت‌ملی نیاز است، به همین جهت مردم نیز به‌تدریج اقدام به اخذ کارت‌ملی کردند.
محسنات و مشکلات
سخنگوی سازمان ثبت احوال در صحبت‌هایش اشاره کرده سامانه پیش‌ثبت‌نام کارت‌ملی طوری طراحی شده که اگر کسی ثبت‌نام را انجام بدهد، جزو دارندگان کارت به شمار می‌آید. او در بخشی از صحبت‌هایش گفته: «هماهنگی سامانه پیش‌ثبت‌نام و تکمیل ثبت‌نام با مراجع الکترونیکی به نوعی است که اگر فردی پیش‌ثبت‌نام و تکمیل ثبت‌نام کارت‌ملی هوشمند را انجام داد، هنگام استعلام مراکز خدمات‌دهنده به منظور احراز هویت، پاسخ مناسبی به آنها داده خواهد شد و آن فرد در زمره دارندگان کارت‌ملی هوشمند قرار خواهد گرفت.» با این حال، هنوز سازوکار کسانی که تا موعد مقرر کارت‌ملی دریافت نکنند، مشخص نشده است. درواقع اگر فرض بگیریم این تعداد تا پایان ‌سال هم ثبت‌نام کنند، همچنان معلوم نیست‌ سال بعد باید چه رویه‌ای در پیش بگیرند، یعنی نهادهای ارایه‌کننده خدمات در این زمینه آیا در‌ سال بعد همچنان به ثبت‌نام و صدور کارت‌ملی برای کسانی که اقدام نکرده‌اند، ادامه خواهند داد یا نه؟

 


تعداد بازدید :  270