شماره ۱۶۳۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در استان گیلان:
فیلترینگ موجب عقب ماندن ما می‌شود

شهروند| حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان گیلان به مسائل و مباحث مهمی در حوزه داخلی، منطقه‌ای و جهانی پرداخت؛ رئیس‌جمهوری در آغاز سخنان خود بخش خصوصی را زیربنای اقتصاد کشور دانست که مهمترین اثرگذاری آن را بی‌اثرکردن تحریم‌ها و سدی در برابر هر گونه خطری که اقتصاد و تجارت ما را تبیین کرد. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به ریشه‌کردن موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز توسط دولت اشاره کرد که همین سیاست موجبات حمله، فحاشی و توهین به دولت را فراهم کرده است. رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته که 25 رقم کالای اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم برسد، گفته که اما قاچاق موجب انسداد در روند و اجرای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها شده است. سبقت صادرات غیر نفتی نسبت به واردات و همچنین استفاده از سیستم‌های الکترونیکی به عنوان راهی برای مبارزه با فساد از جمله موضوعاتی بود که رئیس‌جمهوری به تشریح آنها پرداخت. در ادامه اهم سخنان رئیس‌جمهوری را می‌خوانید:
اثرات اقتصادی
که بر پایه بخش خصوصی است
ضعیف‌بودن بخش خصوصی یکی دیگر از مشکلات کشور است؛ اگرچه بخش خصوصی در کشورمان وجود دارد، اما آنچنان توانمند نیست که بتواند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازد؛ لذا باید این بخش هر چه بیشتر تقویت شود. اگر اقتصاد کشور بر عهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم.
ریشه موسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد
در دولت یازدهم ریشه موسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند. نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیر مجاز را آفریدند و سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابان‌ها کشاندند. انحلال موسسات غیر مجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود 30 هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به طور طبیعی در افزایش نقدینگی تأثیر داشته است؛ اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که موسسات غیر مجاز را تأسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت به خاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند. یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت.
حریف قاچاق نمی‌شویم
دولت تصمیم گرفته که 25 رقم کالای اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم برسد؛ اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را به هم بزند. اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند؛ اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم.
سبقت صادرات غیرنفتی
 نسبت به واردات
یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم برای چند سال این بوده که میزان صادرات
غیر نفتی بیش از واردات بوده است و این از زمان دولت مصدق در ایران سابقه نداشته است. امسال 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز 4200 تومانی نیست؛ لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز 4200 تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت. هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش یابد. ضمن اینکه بایستی به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در 3 سال اخیر آن‌چه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از چهار برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست. دولت به‌رغم همه مشکلات تلاش می‌کند که کالاهای اساسی به اندازه کافی و وفور در بازار وجود داشته باشد.
سیستم‌های الکترونیکی
راهی برای مبارزه با فساد
راه مبارزه با فساد جز استفاده از سیستم‌های الکترونیکی نیست و با استفاده از این فناوری باید تولیدکننده به مصرف‌کننده متصل شود؛ ضمن اینکه بایستی در تمامی مراحل شفاف‌سازی وجود داشته باشد و از توان سایبری به طور کامل استفاده شود. امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتاً در سیستم توزیع است که بایستی در این زمینه به چارچوبی رسیده و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند. باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و دولت در این زمینه وظیفه دارد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.
نباید به زنان ظلم کنیم
همچنین یک خانم بلوچ و اهل سنت را به عنوان سفیر ایران معرفی و انتخاب کردیم، به آقای دکتر ظریف هم گفتم شما به این کار ادامه دهید، چند نفری را می‌شناختم که پیشنهاد دادم. گاهی فکر می‌کنیم در اداره و مدیریت مردها خیلی توانمندتر هستند، ممکن است در جاهایی مردها توانمندتر باشند، اما در جاهایی نیز خانم‌ها توانمندتر هستند اما در خلاقیت توانمندی که مردها دارند، زنان نیز دارند،‌ نباید ظلم کنیم. اقوام و ادیان مختلف اینها همه نعمت‌های خدا هستند اصل باید شایسته‌سالاری قرار گیرد؛ جنسیت،‌ قومیت و مذهب تفاوتی ندارد.

 با فیلترینگ   مخالفیم
روحانی پس از ارایه گزارش پروژه های مخابراتی قابل افتتاح از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : «دولت با فیلترینگ و محدودیت مخالف است. معتقدیم دنیای امروز، دنیای تحول و پیشرفت است و روز به روز به سمت توسعه گام بر می دارد و فیلترینگ فضای مجازی، موجب عقب ماندن ما  از دنیای امروز می شود.»

 


تعداد بازدید :  140