شماره ۱۶۴۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ اسفند
صفحه را ببند
کپسول دراگون به زمین بازگشت
نوبت به پروازهای سرنشین‌دار ناسا رسید

کپسول جدیدی که برای فضانوردی تجاری ساخته شده، پرواز خود را به پایان رسانده و با فرود موفق در اقیانوس اطلس، به زمین بازگشته است. کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس هفته گذشته را در مدار زمین و به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بود.
این کپسول به سپر حرارتی مجهز است که آن را در برابر دمای بالای ناشی از ورود پرشتاب به جو زمین محافظت می‌کند. چهار چتر نجات کپسول به آن کمک کردند که ضمن «برخورد نرم» با آب‌، در ۴۵۰ کیلومتری کیپ کاناورال، در ایالت فلوریدا فرود بیاید. انسانی در این ماموریت کپسول دراگون سرنشین آن نبود. حال دراگون منتظر آن خواهد بود که برای پروازهای سرنشین‌دار از ناسا مجوز بگیرد.
از زمانی که برنامه پرواز شاتل‌های فضایی آمریکا به پایان رسید، این کشور نتوانسته فضانوردانش را خود به فضا بفرستد و به جای آن از فضاپیماهای سایوز روسیه استفاده کرده که از پایگاه بایکونور قزاقستان پرتاب می‌شوند.
ناسا امیدوار است که وقفه تقریبا هشت ساله در اعزام فضانوردانش با فضاپیماهای آمریکایی را از طریق کپسول دراگون پایان دهد، همچنین از طریق فضاپیمای دیگری که بویینگ درحال ساخت آن است. احتمال دارد که نخستین پرواز سرنشین‌دار دراگون تا چهار ماه دیگر انجام شود.
اسا (آژانس فضایی آمریکا) و شرکت کالیفرنیایی اسپیس ایکس (SpaceX )  شنبه دوم ماه مارس (۱۱ اسفند) موفق به پرتاب یک کپسول سرنشین‌دار از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی شدند.
این کپسول در ساعت2:49 بامداد امروز به وقت ساحل شرقی آمریکا سوار بر راکت فالکون ۹، توانست با موفقیت در مدار زمین قرار بگیرد. آمریکا از ‌سال ۲۰۱۱ تاکنون برنامه شاتل‌های فضایی خود را متوقف کرده و برای ارسال فضانوردان و محموله‌های خود به موشک‌های روسی سایوز وابسته بوده است. این کپسول که دراگون (Dragon) نامیده می‌شود، حامل یک انسان مصنوعی است که مجهز به حسگرهایی در اطراف سر، گردن و ستون‌فقرات است. اسپیس ایکس نام این انسان مصنوعی را ریپلی «Ripley» گذاشته است. ریپلی یکی از شخصیت‌های فیلم‌های علمی-تخیلی بیگانه «Alien» است.
ریپلی که لباس فضانوردی بر تن دارد، داده‌هایی را درباره‌ تاثیر نیروهایی که انسان‌ها در پرواز فضایی تجربه می‌کنند، در اختیار ایستگاه بین‌المللی فضایی قرار خواهد داد. به گفته الون ماکس، رئیس شرکت اسپیس ایکس، این آزمایش نخستین گام در راه هموارکردن سفر تجاری انسان‌ها به سیارات دیگر است.
الون ماکس می‌گوید که ۱۷‌سال برای رسیدن به این پرواز آزمایشی زمان صرف کرده و امیدوار است بتواند شاتل‌های تجاری با نظارت و مدیریت ناسا برای مسافران راغب به سفر فضایی ترتیب دهد.
شرکت اسپیس ایکس همچنین درصدد ایجاد سیستم بزرگتری به نام استارشیپ (Starship)  و موشک‌های بی‌اندازه سنگین برای حمل مسافر به ماه و مریخ است.


تعداد بازدید :  206