شماره ۱۶۴۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ اسفند
صفحه را ببند
دکتر واعظ‌زاده در جمع وزیران ادوار:
قابلیت اجرا و تحول آفرینی دو خصوصیت مهم الگوی پیشرفت است

نشست مشترک مجمع وزیران ادوار با اعضای شورای عالی ، روسای اندیشکده ها و مدیران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت روز سه شنبه (14 اسفند ماه) در مرکز الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت برگزار شد. این نشست در پی فراخوان متفکّران ، استادان و صاحب‌نظران از سوی رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت و به منظور بررسی قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی الگو صورت گرفت.
دکتر صادق واعظ زاده، ریاست شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور وزرای 4 دهه کشور در جمع اعضای شورای عالی ، روسای اندیشکده ها و مدیران مرکز، روند تهیه و تدوین الگو که حاصل تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران، استادان دانشگاهی و حوزوی و نخبگان جوان طی ۷ سال گذشته است را تشریح کرد.
او در ابتدا پیشرفت را تحول انسانی و اجتماعی مطلوب عنوان کرد و گفت: «برای پیشرفت واقعی می بایست تغییرات شتابدار و هدفمندی در سطح اجتماع رخ دهد. سرعت و کیفیت این تحولات را می‌توان با تحولات معمول جامعه در گذشته سنجید و یا آن را با تحولات در جوامعی که کم ‌وبیش به نوعی پیشرفت‌ دست‌یافته اند مقایسه کرد.»
دکتر واعظ زاده ادامه داد: «در ایران خیلی از اسناد پیش‌ازاین تهیه‌شده ولی  به‌درستی محقق نشده‌اند و بعضاً همانند سند چشم‌انداز بیست‌ساله بصورت حداقلی به اجرا درآمده‌اند. این‌ها تجربیاتی هستند که باید از آن‌ها استفاده کنیم تا برنامه‌های آینده و به‌خصوص الگوی پیشرفت به‌صورتی طراحی شود که به عمل درآید و اجرایی شود.»
دکتر واعظ زاده در ادامه، عملیاتی و تحول آفرین بودن الگو را از مهمترین مسائل پیش روی این سند دانست و گفت:«اسناد برنامه‌ ای ما دارای مشکلاتی هستند و به‌درستی اجرانشده‌اند. برخی پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۴۰ درصد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور به اجرا درآمده است. اسناد برنامه‌ای کشور در مرحله تهیه و اجرا آسیب‌شناسی شده و سعی شده است در طراحی الگونتایج این آسیب‌شناسی عبرت گرفته شود تا مجدداً به دام این آسیب‌ها نیفتیم. »

 


تعداد بازدید :  145