شماره ۱۶۴۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ اسفند
صفحه را ببند
هر آن‌چه باید در مورد «لیله‌الرغائب» بدانیم
ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم

شهروند| نخستین شب جمعه از ماه رجب «لیله‌الرغائب» نام دارد. بنا بر روایات دینی در این شب حاجات و آرزوهای مومنان برآورده می‌شود. در میان مردم ما نیز «لیله‌الرغائب» به شب آرزوها معروف شده. در روایات معتبر از این شب به‌عنوان شبی که حلقه اتصال ملک و ملکوت است، یاد شده است. در این شب مسلمانان با تضرع و خشوع و با هزاران امید و آرزو، دست به درگاه الهی برمی‌دارند و آرزو‌های خود را به شکل دعا و نیایش بر زبان می‌آورند. «رغائب» جمع «رغیبه» و به معنای چیزهای خوب، مرغوب و پسندیده و نیز به معنای عطایا و بخشش‌های بسیار به کار رفته است.
اعمال «لیله‌الرغائب»
از جمله اعمالی که برای این شب بی‌نظیر ذکر شده، گرفتن روزه و اقامه ۱۲ رکعت نماز میان نماز مغرب و عشاء است، بدین صورت که هر دو رکعت به یک سلام ختم ‌شود‍ و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحید خوانده ‌شود و چون 12 رکعت به اتمام رسید، 70 بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» و پس از آن در سجده 70 بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» و بعد از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِی الْأَعْظَم» گفته ‌شود.
23 اسفندماه «شب ‌لیله‌الرغائب»
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به سوالی درباره «لیله‌الرغائب» نظر رهبر انقلاب دراین‌باره را منتشر کرد؛ سوال: آیا اعمال لیله‌الرغائب امشب انجام شود یا شب جمعه هفته آینده؟
جواب: با توجه به این‌که پنجشنبه آینده، اولین پنجشنبه ماه رجب می​باشد، اعمال لیله‌الرغائب، به نیت رجاء در شب جمعه آینده انجام شود.
لیله‌الرغائب در فرهنگ ایران اسلامی
لیله‌الرغائب در فرهنگ ایران اسلامی در میان ایرانیان از دیرباز جایگاه ویژه دارد. این مراسم با آیین‌های مختلف در شهر‌هایی همچون شیراز، مشهد، قم و آستارا برگزار می‌شود. اما یکی از شهرهایی که این آیین مذهبی را به شکل متفاوتی برگزار می‌کند، شهر شاهرود است. مردم خونگرم این شهرستان  با اجرای آیین‌های مختلف نمایشی و بازی‌های بومی و محلی، شب آرزوها را جشن می‌گیرند. البته گرامیداشت «شب رغائب» (شب نخستین جمعه ماه رجب) در فرهنگ آذربایجان ریشه‌ای دیرینه دارد. اهالی منطقه «شاهرود» در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل، نخستین جمعه ماه رجب را به‌عنوان «رغائب» جشن می‌گیرند. در این روز اهالی شاهرود که بیشترشان به زبان «تاتی» (زبان باستان آذربایجان و پهلوی قدیم) سخن می‌گویند، در شهر تات زبان «کلور» در جوار امام زاده عبدالله جمع می‌شوند و یک روز تمام را با مهر و شادی کنار یکدیگر  سپری می‌کنند. البته لیله‌الرغائب در دیگر شهرهای استان اردبیل نیز با مراسم‌های مختلف برگزار می‌شود. پلنگاه، خلال و کلور ازجمله این شهرها به شمار می‌آیند. در کتاب تاریخ و جغرافى دارالسلطنه تبریز نوشته شاهزاده نادر میرزا - ص ۳۰۸ نیز به آن اشاره شده و آمده است:   «چون پنجشنبه اول رجب رسد، لیله‌الرغائب باشد.» آیین رغائب از سنت‌های دیرینه شیعیان آذربایجان است که در آن یاد عزیزان از دست رفته با پختن انواع حلوا‌ها و غذاها و نیز با شستن قبر آنها و خواندن فاتحه گرامی ‌داشته می‌شود. در گذشته درویشان و معرکه‌گیران در جشن شرکت می‌کردند و طناب‌بازی‌های سنتی و کشتی نیز در جشن انجام می‌گرفت که امروزه کمتر پیدا می‌شود. و اما در پایان این شب را شب آرزوها هم می‌گویند. چه خوب است که در این شب گران‌سنگ، مسلمانان برای برادران دینی و برای ستمدیدگان در بند در سراسر گیتی دعا کنند، ما را هم فراموش نکنید؛ هر چی آرزوی خوبه برای تو.

 آرزوی زیبای الناز شاکردوست در «لیله‌الرغائب»
پای سلبریتی‌ها هم به شب‌آرزوها باز شده

در سال‌های اخیر شب ‌آرزو‌ها در میان کاربران فضای‌ مجازی هم با استقبال روبه‌رو شده است، حتی در این شب هنرمندان و ورزشکاران با توییت‌هایی نسبت به این روز واکنش نشان می‌دهند. الناز شاکردوست در‌ سال پیش با انتشار عکس زیر در اینستاگرام خود نوشت: «اگر خداوند آرزويى را در دلت قرار داد بدان كه توان رسيدن به آن را در وجود تو نهاده است! امشب شب آرزوهاست بياييد با هم آرزوى عشق و صلح كنيم.»


تعداد بازدید :  213